Påverkar däckstorlek accelerationen?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nej jag har verkligen funderat på om en skiva som snurrar långsammare än navet skulle ge bättre bromsverkan, skulle inte vara så avancerat med utväxling i naven

Tvärtom, en uppväxlad skiva är lättare att bromsa... Se lösningen på snöskotrar osv.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Tvärtom, en uppväxlad skiva är lättare att bromsa... Se lösningen på snöskotrar osv.

Ja som jag skrev i förra inlägget, utväxling åt nåt håll, oklart vilket håll!! Så en skiva som snurrar fortare än navet / hjulet är lättare att stoppa menar du alltså?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Nej jag har verkligen funderat på om en skiva som snurrar långsammare än navet skulle ge bättre bromsverkan, skulle inte vara så avancerat med utväxling i naven

Borde det inte vara tvärtom isf? Dvs, att skivan snabbare och så en nedväxling för mer kraft på axeln? Låter tungt och upplagt för kass känslan i bromsen med det ofrånkomliga (?) transmissionsglappet?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
En broms omvandlar rörelseenergi till värme.

Långsamt snurrande eller snabbt snurrande, vad ger mest värme/lättast att bromsa ned?


Buy quality, cry once
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Borde det inte vara tvärtom isf? Dvs, att skivan snabbare och så en nedväxling för mer kraft på axeln? Låter tungt och upplagt för kass känslan i bromsen med det ofrånkomliga (?) transmissionsglappet?

Jo inlägget ovan tycks hålla med dig. Att det egentligen är en dålig ide tror jag de flesta håller med om.

Det är bara så tråkigt att en sporthojsframända sett likadan ut i över tjugo år nu, det borde gå att hitta på ngt nytt som slår igenom, inte bara en sorts gimmick
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jo inlägget ovan tycks hålla med dig. Att det egentligen är en dålig ide tror jag de flesta håller med om.

Det är bara så tråkigt att en sporthojsframända sett likadan ut i över tjugo år nu, det borde gå att hitta på ngt nytt som slår igenom, inte bara en sorts gimmick

Ja, 30 år tom? Hojvärlden är ju stockkonservativ. Har aldrig kört en hoj med Hossack-gaffel, men i teorin låter det ju som något alla borde haft vid det här laget, men tom. BMW verkar ha gett upp att använda ”funny front ends”.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Ja, 30 år tom? Hojvärlden är ju stockkonservativ. Har aldrig kört en hoj med Hossack-gaffel, men i teorin låter det ju som något alla borde haft vid det här laget, men tom. BMW verkar ha gett upp att använda ”funny front ends”.

Kan ju bero på att inget annat system verkar ha några sådana fördelar att de är bättre än "standard", finns ju inget motiv att byta till något annat som gör samma sak fast på ett annat sätt...
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Kan ju bero på att inget annat system verkar ha några sådana fördelar att de är bättre än "standard", finns ju inget motiv att byta till något annat som gör samma sak fast på ett annat sätt...

Fast det finns fördelar med just hossack-gaffeln åtminstone; chassigeometrin påverkas inte av inbromsning, man har full fjädringsförmåga trots hård inbromsning, möjlighet till brantare gaffelvinkel utan mekaniska bieffekter eller försämrad stabilitet. Kan tom tillverkas så att ofjädrad vikt blir lägre. Att teleskop-gaffeln fortfarande används verkar mest vara pga att teleskopgaffeln är bra nog och det kostar mer att byta ut hela produktionslinan (inkl analys och designfas) mot ett nytt system än vad tillverkarna tycker är värt. Plus att racingvärlden inte vill lägga ett decennium på att utveckla ett oprövat system.
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Fast det finns fördelar med just hossack-gaffeln åtminstone; chassigeometrin påverkas inte av inbromsning, man har full fjädringsförmåga trots hård inbromsning, möjlighet till brantare gaffelvinkel utan mekaniska bieffekter eller försämrad stabilitet. Kan tom tillverkas så att ofjädrad vikt blir lägre. Att teleskop-gaffeln fortfarande används verkar mest vara pga att teleskopgaffeln är bra nog och det kostar mer att byta ut hela produktionslinan (inkl analys och designfas) mot ett nytt system än vad tillverkarna tycker är värt. Plus att racingvärlden inte vill lägga ett decennium på att utveckla ett oprövat system.

Men det har ju försöks att tävlats med diverse annat och det har ju inte slagit så väl ut, utvärderingen verkar varit att det inte haft några fördelar så klara att det varit värt att fortsätta, inte att det inte gått eller varit dyrt som jag förstått det.
Som jag skrev, det blir samma resultat bara på ett annat sätt.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Men det har ju försöks att tävlats med diverse annat och det har ju inte slagit så väl ut, utvärderingen verkar varit att det inte haft några fördelar så klara att det varit värt att fortsätta, inte att det inte gått eller varit dyrt som jag förstått det.
Som jag skrev, det blir samma resultat bara på ett annat sätt.

Det är väl snarare så att resultatet INTE blir samma, och att förare och mekaniker är vana vid det nuvarande systemet. Finns det någon annan än ELF Honda på åttiotalet som testat något annat än teleskopgaffel i seriös racing modern tid?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Jag fortsätter på det inslagna OT-spåret...
Oavsett hur det ligger till med framgafflar och annan teknik så är nog målgruppen ganska konservativ? Själv kan jag tex inte tänka mig en hoj med elmotor oavsett hur "bra" den kan tänkas bli.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag fortsätter på det inslagna OT-spåret...
Oavsett hur det ligger till med framgafflar och annan teknik så är nog målgruppen ganska konservativ? Själv kan jag tex inte tänka mig en hoj med elmotor oavsett hur "bra" den kan tänkas bli.

Jo, på marknaden när det gäller gathojar kan jag helt klart tänka att det är så men, när det kommer till racing så kommer alltid den bättre produkten vinna sålänge den tillåts.

Hade vyrsus eller vad den heter varit bättre än konventionell gaffel i moto2 när den körde där så hade snart alla kört sån, ingen ger bort en seger för de tycker en gaffel ska se ut på ett visst vis, nu blev det bara samma resultat fast på ett annat sätt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Men det har ju försöks att tävlats med diverse annat och det har ju inte slagit så väl ut, utvärderingen verkar varit att det inte haft några fördelar så klara att det varit värt att fortsätta, inte att det inte gått eller varit dyrt som jag förstått det.
Som jag skrev, det blir samma resultat bara på ett annat sätt.

BMW hade ju Telelever i sin HP2 Sport, väghållningsmässigt fanns inte mycket övrigt att önska...

Fördelen är att hojen är klippstabil oavsett omständigheter, man kan bromsa vid nedlägg utan att hojen studsar över i tangentens riktning osv, man har fjädringsrörelse och därmed väggrepp trots max inbromsning osv.

Nackdelen i racingsammanhang är samma sak som ovan - i racing vill man ha förändrad chassigeometri vid inbromsning, instabilitet osv eftersom det hjälper föraren att snabbt bli färdig med insvängning osv.

Men för svennepäron är det ljusår bättre än konventionell gaffel och det är svårt att tänka sig något annat när man vant sig och förstått fördelarna. Som att gå från trähjul till gummihjul...
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
nu hänger jag inte med. 1w = Nm / s. dvs om man ändrar Nm (vridmomentet) så ändras ju antal Watt, som i sin tur är samma sak som hästkrafter. Det är ju bara två olika sätt att visa samma sak, dvs som att mäta i liter eller gallons, 1 av varje enhet visar olika volym men dom mäter samma storhet.

Jag tror inte jag förstår i fysikens värld hur man inte kan ändra hästkrafterna om man ändrar vridmomentet

Därför att när du ändrar momentet på hjulen genom att ändra utväxlingen så ändrar du också rotationshastigheten.

Effekt är moment gånger rotationshastighet. ändrar du utväxlingen så att du ökar momentet så minskar du rotationshastigheten lika mycket och då är effekten oförändrad.

Det är ju motorn som ger effekten. Du kan inte få ut mer effekt än motorn har att ge.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Skillnaden är inte marginell. Tävlingscyklister försöker hitta gram på hjul och däck, särskilt för accelerationens skull vid spurter osv.

Ett MC-däck som väger ett kilo mindre än ett annat har ett motsvarande mindre tröghetsmoment som skall övervinnas vid varje acceleration (och inbromsning).

Jo. Att det är skillnad är jag med på. Och att det är effektivare att minska den roterande massan än att minska den statiska massan är jag också med på.

Men om det är ungefär en faktor 2 så innebär det ju att om man får på däck som väger totalt 1 kg mindre så motsvarar det att man lättar hojen med 2 kg.
Hur många märker någon egentlig skillnad på 2 kg viktskillnad på hojen. Det är långt mycket mindre än om man kör med halv tank istället för full tank.

I tävlingssammanhang köper jag det. Där jagar man små marginaler, hundradelar och grejor. Där kan det vara den lilla skillnaden som gör vinst eller 2:a. Men för gatbruk så har jag svårt att se att det har någon annan effekt än placebo.
Man jagar ju inte marginaler på samma sätt vid gatkörning.

I vart fall jag har väldigt svårt för att maxa ur precis allt hojen har att ge på gatkörning. Det finns alldeles för mycket refuger, bilar, lastbilar, bussar, stenar, träd och annat som jag måste ta hänsyn till.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är inte bara viktskillnaden utan skillnaden i acceleration av den roterande massan, jfr lätt och tungt svänghjul som är extremfallet.


Buy quality, cry once
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
En broms omvandlar rörelseenergi till värme.

Långsamt snurrande eller snabbt snurrande, vad ger mest värme/lättast att bromsa ned?


Buy quality, cry once

Om man pratar om utväxling på bromsskivan så ska det inte vara någon skillnad. Uppväxlad skiva ger höggre rotationshastighet men mindre bromsmoment för samma inbromsning.
Det är fortfarande samma mängd rörelseenergi som skall bli värme om man utgår ifrån två lika tunga hojar från samma fart.

Jag har svårt att se att det skulle innebära några fördelar. Samtidigt så skulle det ofrånkomligen öka den ofjädrade vikten och det skulle nog vara mindre optimalt om man är intresserad av bra väghållning.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Om man pratar om utväxling på bromsskivan så ska det inte vara någon skillnad. Uppväxlad skiva ger höggre rotationshastighet men mindre bromsmoment för samma inbromsning.
Det är fortfarande samma mängd rörelseenergi som skall bli värme om man utgår ifrån två lika tunga hojar från samma fart.

Jag har svårt att se att det skulle innebära några fördelar. Samtidigt så skulle det ofrånkomligen öka den ofjädrade vikten och det skulle nog vara mindre optimalt om man är intresserad av bra väghållning.

Ja på en hoj är det ointressant men som teoretisk utgångspunkt så kan det vara bra att ha i minnet att det är bromsmomentet som ställer krav på bromsutrustningen - av samma anledning som man vill ha så STORA (lång omkrets=hög hastighet och lång hävarm) bromsskivor som möjligt.

På snöskotrar sätter man inte bromsskivan direkt på drivaxeln av samma skäl. Totalt sett kan det bli lättare med en utväxlad broms pga att den kräver mindre dimensionerade bromskomponenter.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top