Påverkar däckstorlek accelerationen?

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
En fälgmonterad skiva ( till skillnad från en vanlig navmonterad ), varför ger den egentligen typisk en bättre bromsverkan?

Varför bromsar en större skiva bättre än en liten, givet samma kläm yta, så att säga.

Snurrar den stora långsammare genom oken?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
En fälgmonterad skiva ( till skillnad från en vanlig navmonterad ), varför ger den egentligen typisk en bättre bromsverkan?

Varför bromsar en större skiva bättre än en liten, givet samma kläm yta, så att säga.

Snurrar den stora långsammare genom oken?
Nej, snabbare. Motsvarande punkt på diametern måste färdas längre på samma tid. Större skiva = högre relativ hastighet genom oket.

Det blir även ett högre moment pga den längre hävarmen till gemensamma centrum.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
En liten bromsskiva direkt på utgående axel skulle ju kanske vara smart, lägre ofjädrad vikt.

Jo jag vet att det finns på div customhojar, men där är nog syftet ett annat.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det bästa är nog att sätta bromsen någon annanstans än på själva hjulet med en utväxlad överföring... men det stöter ofta på praktiska problem.

Dock har ju Citroën, Jaguar och Alfa Romeo gjort det på sina bilar och det är just pga att minska den ofjädrade vikten och öka värmeavledningen.


Buy quality, cry once
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ja på en hoj är det ointressant men som teoretisk utgångspunkt så kan det vara bra att ha i minnet att det är bromsmomentet som ställer krav på bromsutrustningen - av samma anledning som man vill ha så STORA (lång omkrets=hög hastighet och lång hävarm) bromsskivor som möjligt.

På snöskotrar sätter man inte bromsskivan direkt på drivaxeln av samma skäl. Totalt sett kan det bli lättare med en utväxlad broms pga att den kräver mindre dimensionerade bromskomponenter.

Jo. Det är klart. Om man kan göra bromsok och belägg lite mindre genom att göra själva skivan större så kan det finnas en vinst i det. Jag tror dock att det är svårt att göra några stora vinster viktmässigt på det. Däremot så kan man ju tveklöst göra vinsten att en stor skiva kan avleda mer värme vilket gör bromsarna tåligare plus att man har en möjlighet att kanske få till bättre känsla i bromsarna..
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ni har alltså kommit fram till att bakbromsen bör flyttas från bakaxeln till framdrevet. Lägre ofjädrad vikt, och lägre totalvikt. En cykelbroms på en ännu mindre skiva skulle nog fixa jobbet där.

Tröghetsmomentet blir kanske oförändrat då även detta växlas upp pga det högre varvtalet där framme.

Eller kanske någon slags våtkoppling som broms inne i växellådan.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Kanske om du har tillräckligt mycket kubik och kompression.

Det krävs nog rejält med kubik och kompression för att få till en ordentlig bromseffekt. Typ som Jörgens eller i den klassen. Man lär nog vara hänvisad till att använda sig av mer konventionella bromsdelar misstänker jag.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det krävs nog rejält med kubik och kompression för att få till en ordentlig bromseffekt. Typ som Jörgens eller i den klassen. Man lär nog vara hänvisad till att använda sig av mer konventionella bromsdelar misstänker jag.

Tror jag också, och jag tror inte Henrik var så allvarlig heller.

Men det är en intressant ide att flytta bakbromsen fram till motorn. Sen kanske det blir sekundära problem som tex en kedja som gör att man får stick slip och bakhjulet börjar kanske studsa. Man kan heller inte dra ihop bakfjädringen genom att hålla gas och broms samtidigt.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Tror jag också, och jag tror inte Henrik var så allvarlig heller.

Men det är en intressant ide att flytta bakbromsen fram till motorn. Sen kanske det blir sekundära problem som tex en kedja som gör att man får stick slip och bakhjulet börjar kanske studsa. Man kan heller inte dra ihop bakfjädringen genom att hålla gas och broms samtidigt.

Beror på hur mycket man vill bromsa såklart, orginal i R6an är tillräcklig att ställa hojen på tvären om man går ner för snabbt sålänge fjädrarna är fräscha så bromsar gör det och det med besked.
Tyvärr räcker ju inte kubiken riktigt till om man bara matar ner från max, då lär kolvar och ventiler få en jobbig date...

Får vänta ett tag så jag bromsat ner hastigheten innan jag växlar ner, dels så jag har kontroll på bakänden men även för att vara lite snäll mot motorn.

Beskrivningen lät som en påställd slirkoppling då, "våtkoppling inne i växellådan" :)
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Oj vad ni krånglar till det. Moment = kraft * hävarm. Vid en viss växel och varvtal ger en mindre hjuldiameter större framåtdrivande kraft. Gäller alla växlar och varvtal.
Bromsmomentet vid en viss hjuldiameter bestäms av skivans radie gånger friktionskoefficienten gånger kraften på beläggen. Bromskraften ges då av bromsmoment genom hjulradie.
Retardationen, dvs. hur snabbt hastigheten minskar ges av bromskraften mot vägen och rörelseenergin hos hojen.
Slutsatsen är att en tung hoj accar sämre och bromsar sämre. Större bromsar är bättre än små.
Sen är det ju rätt ointressant med bakbromsen eftersom det är frambromsen som gör huvuddelen av jobbet.
Varit med om att ta bort halva bromseffekten bak på en fabriksräser för att få den användbar.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Beror på hur mycket man vill bromsa såklart, orginal i R6an är tillräcklig att ställa hojen på tvären om man går ner för snabbt sålänge fjädrarna är fräscha så bromsar gör det och det med besked.
Tyvärr räcker ju inte kubiken riktigt till om man bara matar ner från max, då lär kolvar och ventiler få en jobbig date...

Får vänta ett tag så jag bromsat ner hastigheten innan jag växlar ner, dels så jag har kontroll på bakänden men även för att vara lite snäll mot motorn.

Beskrivningen lät som en påställd slirkoppling då, "våtkoppling inne i växellådan" :)

Ah, missförstod dig.

Ja, jag menar ungefär som en vanlig koppling men den ena sidan stumt monterad i blocket och när man trampar på bakbromsen klämmer man ihop kopplingen så att den greppar.

Frågan är väl dock om det finns några lämpliga material som inte nöts för snabbt och inte lämnar för mycket partiklar efter sig i oljan.

Kanske samma material som haldex använder sig av skulle funka. Dock behöver nog växellåda och motorolja separeras då gissar jag.
 
Last edited:

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Oj vad ni krånglar till det... Vid en viss växel och varvtal ger en mindre hjuldiameter större framåtdrivande kraft...
Du gör samma misstag som många andra. Det intressanta är inte hur snabbt motorn accelererar genom ett varvtalsintervall utan hur snabbt hojen accelererar genom ett hastighetsintervall.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Du gör samma misstag som många andra. Det intressanta är inte hur snabbt motorn accelererar genom ett varvtalsintervall utan hur snabbt hojen accelererar genom ett hastighetsintervall.

Begriper inte vad du skriver.
I min enkla värld är det den kraft som bakhjulet överför till vägen som ger acceleration.
Om kraften ökar på grund av mindre momentarm ökar accelerationen.
I alla fall var det vad jag fick lära mig i första kursen i mekanik på KTH.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Begriper inte vad du skriver.
I min enkla värld är det den kraft som bakhjulet överför till vägen som ger acceleration.
Om kraften ökar på grund av mindre momentarm ökar accelerationen.
I alla fall var det vad jag fick lära mig i första kursen i mekanik på KTH.

De är faktiskt enklare fysik man fick lära sig på högstadiet.. Eller de fick jag iaf...
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Begriper inte vad du skriver...
Vi kan ta ett exempel:

Om vi vill minska tiden det tar att accelerera motorn från 4000 rpm till 14000 rpm, utan att växla, då skall vi sänka utväxlingen.
Om vi vill minska tiden det tar att accelerera hojen från 40 km/h till 140 km/h, 'är det inte självklart att vi skall sänka utväxlingen. Vi kan nämligen hamna i det läget att vi, efter att ha ändrat utväxlingen, behöver växla en gång extra för att nå sluthastigheten.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
...I alla fall var det vad jag fick lära mig i första kursen i mekanik på KTH.
Det är en del stolligheter de försöker lura i en i skolan. Jag fick lära mig att friktionskoefficienten inte kunde vara högre än 1.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Suck, om du vill köra på samma växel från 40 till 140, så gärna för mig.:huvet
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Nu är väll det med däck storlek diskuterat till absurdum:va
Mer komplicerat än att är däcket lättare och lägre så däck ytan kommer närmare bakdrevets ytter diameter så axar hojen marginellt bättre.

I realitet är dock skillnaden så liten att 99% av oss dödliga kommer aldrig märka skillnaden, marques (möjligt felstavat) känner dock säkert skillnaden.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top