Påställning=50Kr

Men premien borde ju baseras på hur mycket man kör. Om t.ex. du kör nästan varje dag, och jag kör väldigt sällan så borde jag betala mindre än du (förutsatt att det är exakt samma hoj, ålder, bostadsort, osv osv osv).
Så det är ganska fult av dem att uttrycka sig så som du skrev (om de nu har gjort det). Nåväl, jag är inte ute efter att argumentera så mycket om detta, vi är väl ingen som vill betala försäkring, men de flesta (även jag) inser ju att försäkringsbolagen inte bara ska täcka sina kostnader, utan även gå med vinst.

Ja, kanske det. Så fungerar det ju för bilar som du förmodligen vet (iaf min försäkring). Dessutom är det förmodligen så att sannolikheten att vara med om en olycka med få mc-mil är relativt lik den med många mil (ökad vana) men nu gissar jag bara.

En annan vinkling är ju frågan om du gör likadant med bilen, ställer av varje helg eftersom du inte kör då. Förmodligen inte även om det skulle sparat några slantar varje månad... (Inte nu längre...)

Fick själv ett roligt brev från vägverket på min banhoj som alltid är avregistrerad. Summan är 43:- så det är inget att snacka om men beskrivningen var rätt rolig. Som sagt en avgift för allt.

"Vägtrafikavgiten tas ut för att upperätthålla ett aktuellt register över fordon och fordonsägare"

Fick själv ett roligt brev från vägverket på min banhoj som alltid är avregistrerad. Summan är 43:- så det är inget att snacka om men beskrivningen var rätt rolig. Som sagt en avgift för allt.

"Vägtrafikavgiten tas ut för att upperätthålla ett aktuellt register över fordon och fordonsägare"

Den där avgiften har ju funnits innan men kallades registerhållningsavgift och var på kronor 35.

Man gör alltid ett val när det gäller försäkringen.........

Obligatorisk del:
TRAFIKFÖRSÄKRINGEN....gäller för skador på andra fordon,och dina personskador osv.

Frivillg del:
DELKASKO.....gäller för skador på egna fordonet avseende Brand, stöld, glas,
bärgning osv.
HELKASKO.....gäller för skador på det egna fordonet avseende skadereparationer osv.

Det är bara den Obligatoriska delen som du MÅSTE ha för att att få ha din hoj i trafik, räkna på den frivilliga delen av din försäkringspremie......det kanske inte är intressant för dig att välja den.

HELKASKO är den del som jag räknar mot när det gäller kostnad - värde på hojen.
Man reparerar mycket för den premiekostnaden efter några år.

Jag valde att bara ha den Obligatoriska delen.

KentW

Tack för den väldigt ingående förklaringen vilka olika delar en försäkring består av, hade jag ingen aning om! :rolleyes:

Är den avregistrerad eller avställd, för som det står skrivet var den avgiften 35kr för att hålla kvar den i registret.
Är den avreggad så borde det inte kosta något.

Istället för att förändra de processer och den hantering som sker vid påställning, och t.ex sluta skicka ut en massa förhandsskattemärken och annat skit, så skjuter man kostnaden på användarna.
Håller helt med, det är här problemet ligger. Hela tänket med att man måste ha ett skattemärke som måste skrapas när man ställer av bygger ju på ett helt förlegat tankesätt. Idag kan polisen enkelt, och mycket mer tillförlitligt, kolla om ett fordon är påställt utan att behöva förlita sig på om det sitter ett oskrapat skattemärke på det. Som det är idag är det klart att det medför kostnader för vägverket när man ställer på ett fordon, men med bättre rutiner skulle hela kostnaden kunna elimineras.

Alla polisbilar har väl redan idag både videokamera och dator ombord, så om de inte redan har det vore det en smal sak att ta fram ett program som kontinuerligt ligger och OCR:ar fram regnummer på bilar i kamerans synfält och kollar dem mot en databas med påställda fordon. Den databasen kan ligga i polisbilen så det behöver inte bli några datatransmissionskostnader för kontrollerna heller. Förutom att helt ta bort kostnaden för att skicka ut skattemärken, som skulle bli helt onödiga, så lär polisen ta betydligt flera avställda fordon i trafik på detta sätt än genom att förlita sig på att varje polis hela tiden ska hålla ett örnöga på alla fordons skattemärke.

Fast det skulle inte förvåna mig om de redan har ett sådant system, men vägverket fortsätter att skicka ut sina skattemärken ändå...

...."Vägtrafikavgiten tas ut för att upperätthålla ett aktuellt register över fordon och fordonsägare"
Detta är en ganska viktig del. Kanske inte för modernare fordon, men har man veteranare eller liknande som är inreggat, skall man INTE glömma o betala denna.
Följderna kan bli att man inte kan registrera in fordonet då de ej uppfyller avgaskrav mm....

Visst, är man 18 med noll års kör-erfarenhet etc, så ok... men, om man är 37 år och har en CBR1000RR 04, ska det vara hiskeligt dyrt då?
Om det finns en stor risk för antingen stöld eller omkullkörning så är mitt svar "ja".

Nu vet jag inte om det är så men jag gissar på att många fler kör omkull eller blir bestulen på sin CBR1000RR än på en R1200R.

Tyvärr tror jag inte att försäkringsbolagen titta så mycket på den faktiska hojmodellen utan på hästkrafter/vikt förhållandet vilket jag tycker är fel. Men det kvarstår att man välja hoj helt frivilligt. Vill man inte betala så mycket så finns det väldigt många hojar som är billigare att försäkra!

Last edited:
,,,kontrollerna heller. Förutom att helt ta bort kostnaden för att skicka ut skattemärken, som skulle bli helt onödiga,,,,
polisen,,,databas,,,,,

Jo, men nu lever vi ju i ett samhälle vars rättssystem till stor del bygger på angiveri.
Hur ska fru Larsson se att du bränner runt oskattat om det inte finns
skattemärken ?

:skrämd

Jag menar inte att försvara VV, det är bara min misstanke om hur de tänker.

SKITENKELT!

Förr ställde man på på våren och av på hösten, ingen avgift.
Sen började folk ställa av om dom åkte bort en månad på semester, ingen avgift
Sen började folk ställa av på veckorna och på på helgerna, ingen avgift.

Nu ställer folk på på morgonen när dom åker på jobbet, ställer av när dom kommer fram, ställer på när dom ska hem, ställer av när dom har kommit hem.
AVGIFT SUPRISE!!!!!!!!!
(EDIT: Om dom ska åka iväg på lunchen så blir det en av och på till...)

Vem tror ni har orsakat avgiften?
Jag skulle IOFS föredra att man bara kunde ställa på minst en månad åt gången.

Visst 50kr är inte mycket, men det är en smygstart. snart så kommer det kosta betydligt mer så tänker man tillbaks på dagarna då det var kostnadsfritt.

Det är så med allt, de smygstartar och när man minst anar nåt så är de i dina fickor och rotar efter de sista slantarna.

SKITENKELT!

Nu ställer folk på på morgonen när dom åker på jobbet, ställer av när dom kommer fram, ställer på när dom ska hem, ställer av när dom har kommit hem.
AVGIFT SUPRISE!!!!!!!!!

Håller helt med dig!

SKITENKELT!

AVGIFT SUPRISE!!!!!!!!!

Hur många i Sverige uppskattar du använt sig av det här systemet?

SKITENKELT!

AVGIFT SUPRISE!!!!!!!!!

Fel fel och fel. Du kan bara ställa på hojen 1 gång / dag.
Och dom som har orsakat avgifterna är VV själva som har ett sjukt idiotiskt uppbyggt system. Allt jobb (av/på-ställning) sköts av den enskilde hoj ägaren själv. Dom behöver bara skicka vidare uppgifter (från dator-dator) till f-bolagen. Svårare än så är det inte.

Last edited:
Back