Påföljder för "falskt" ID-kort?

• Thread starter Thread starter FreddaGädda
  • Start date Start date
Det finns inga olösta tvister. Dock blev jag så galet arg på hela gruppen att jag i cirkus tre månader gick igenom den mörkaste perioden jag varit med om.
Jag känner ofantlig avsmak för dessa människor och vill därav inte befatta mig med dem. Bara tanken att någon går och berättar för resten att de mött mig får mig att rysa i obehag.
Jag hatar dem, och SOM jag hatar dem. Fortfarande.
Tänker aldrig på dem i vardagen men när man råkar komma över en vimmelbild där någon av gänget är med så glöder hatet till i några minuter.
DET är människan jag inte vill befatta mig med egentligen. Den hatande Fredriken.
Det är inte jag.

Lägg ner nu.

Tips grabben
Lägg ner, väx upp och kom igen!

Du väljer hur du skall vara och agera och vad som ska vara viktigt för dig.
Väljer DU att DE skall vara viktiga, ja då får du ju liksom skylla dig själv när du stör dig på dem/mår dåligt.
väljer du att de inte skall vara viktiga, varför skulle du lacka ur då ? De betyder ju ändå inget.
Ditt val hur du vill må. Ditt val om vem och vad som skall styra ditt liv.

Att springa omkring med något sketet förfalskat legg ?
suck!Tja väljer du att DE skall vara så viktiga för dig kommer du springa runt o fitta med sådan där idioti tills dödagar. och väljer du att springa omkring med ett pissigt fakelegg för att "bevisa att du inte är du" så väljer du samtidigt att de skall få styra ditt liv och dina val. Grattis grabben.

Ditt liv är ditt val hur du vill hantera.
Du väljer själv hur du vill spendera ditt liv.
Med dem i tankarna eller med viktiga saker/personer i tankarna.
Ditt liv, Ditt val vem som skall vara viktig eller inte.

Förresten..
Har du provat att borra ?

Urkundsförfalskning ger fängelse i högst 2 år, Brottsbalken 14:1 §.
Sannolikheten för att du skulle få maxstraff för ditt lilla trick är väldigt liten men var medveten om att det egentligen räcker med att tillverka en falsk urkund för att bryta mot lagen. Så du kan åka på skit för det oavsett om du använt den eller ej, naturligtvis under förutsättning att de av någon anledning får tag i ditt falskleg.

Urkundsförfalskning ger fängelse i högst 2 år, Brottsbalken 14:1 §.
Sannolikheten för att du skulle få maxstraff för ditt lilla trick är väldigt liten men var medveten om att det egentligen räcker med att tillverka en falsk urkund för att bryta mot lagen. Så du kan åka på skit för det oavsett om du använt den eller ej, naturligtvis under förutsättning att de av någon anledning får tag i ditt falskleg.

###########################
Urkundsförfalskning, brott enligt svensk rätt (14 kap. 1 § brottsbalken). För urkundsförfalskning döms den, som genom att skriva annan, verklig eller diktad, persons namn eller genom att falskeligen förskaffa sig annans underskrift eller på annat sätt, framställer falsk urkund eller också falskeligen ändrar eller fyller ut äkta urkund, allt under förutsättning att åtgärden innebär fara i bevishänseende. Förfalskningar som är så dåliga att ingen skulle luras av dem är således inte straffbara.
Straffet för urkundsförfalskning är fängelse i upp till 2 år.

Såsom urkund anses enligt paragrafens andra stycke protokoll, kontrakt, skuldebrev, intyg och annan handling, som upprättats till bevis eller på annat vis är av betydelse såsom bevis, samt även legitimationskort, biljett och dylikt bevismärke. Förfalskning av officiella dokument som exempelvis körkort och identifikationshandlingar faller under denna rubrik.

Om brottet är ringa, döms för förvanskning av urkund. Är brottet grovt, döms för grov urkundsförfalskning.
######################
Det falskleget som FG beskriver att han ska göra måste ju anses som minst sagt dåligt gjort.

Falskleg hjälper knappast. Om de skulle komma så nära så skulle de känna igen dig iaf.

Mitt tips är väl isf att gå ut på andra ställen än de här människorna. De kommer ju naturligtvis att glömma bort dig i sinom tid men tills dess, alltså.

Det, tror jag, är det enda som funkar om du inte konfronterar dem, vilket jag skulle gjort. Nykter!

Om du lånar någon annans leg är det missbruk av urkund, dvs lindrigare. :mattias
Om du vill ha ett bra falskleg ska du skaffa ett annat personbevis, med ditt foto är det i princip omöjligt att avslöja.

Missvims;3376261[B skrev:
Förfalskningar som är så dåliga att ingen skulle luras av dem är således inte straffbara.[/B]

Det falskleget som FG beskriver att han ska göra måste ju anses som minst sagt dåligt gjort.

Jupp men frågan är hur dåliga de behöver vara för att INGEN skulle luras av dem för samtidigt säger han att tanken är att kunna lura någon med det. Men det lär bli en bedömning för våra kära myndigheter om det skulle gå så långt :)

Grönt bälte i Taekwondo. :fakta

Aningen off-topic:

"Tyvärr" säger inte bältet så mycket mer än att man har tränat en viss tidsperiod, har en viss rutin och vilka tekniker man ska behärska. Exempelvis kan en orange-bältare som är duktig på grundteknikerna och har sparrats mycket piska skiten ur en grönbältare som inte har sparrats alls eller har lite "hands-on-experience" eller ej tränat med "aliveness" som det populärt kallas.

Vidare, rent statistiskt är det väl på krogen eller efter ett krogbesök de flesta blir "påhoppade" och i takt med ökad alkoholkonsumtion försvinner kampsportsfärdigheterna i motsvarande grad. Ofta är det väl så att den som har onda avsikter och påbörjar fighten oftast vinner, om än inte alltid.

Men, givetvis har person A större chans med färdigheter motsvarande grönt bälte än om samma person inte haft dessa kunskaper alls. Bästa färdigheterna är emellertid oftast en väloljad tunga eller springa-fort-som-fan-egenskaper.

Edit: Stammade...

Last edited:
Aningen off-topic:

"Tyvärr" säger inte bältet så mycket mer än att man har tränat en viss tidsperiod, har en viss rutin och vilka tekniker man ska behärska. Exempelvis kan en orange-bältare som är duktig på grundteknikerna och har sparrats mycket piska skiten ur en grönbältare som inte har sparrats alls eller har lite "hands-on-experience" eller ej tränat med "aliveness" som det populärt kallas.

Vidare, rent statistiskt är det väl på krogen eller efter ett krogbesök de flesta blir "påhoppade" och i takt med ökad alkoholkonsumtion försvinner kampsportsfärdigheterna i motsvarande grad. Ofta är det väl så att den som har onda avsikter och påbörjar fighten oftast vinner, om än inte alltid.

Men, givetvis har person A större chans med färdigheter motsvarande grönt bälte än om samma person inte haft dessa kunskaper alls. Bästa färdigheterna är emellertid oftast en väloljad tunga eller springa-fort-som-fan-egenskaper.

Edit: Stammade...

:nicka Så äre :mattias

*/ ?>
Nyheter
Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger