På TV nu. TransAsia 06

"Gubbarna" kanske har mer hår på pungen än du, "DR-Zätare"?
Tror inte någon av dem är särskilt lättskrämd.
Men, å andra sidan får man betänka att det var med ett TV-team också.

missade men såg dom på tv4 morgon häromdan..

Fan starstriker, nu blir jag ju så där grymt sugen på detta igen.. :)

Får du klippa om och göra helt nu version av film-materialet?
Jag har en kusin som jobbar med sånt...

Nu har jag också sett dokumentären, drog ner den från Swebits. Jag hade väldigt låga förväntningar efter att ha läst i den här tråden, men jag tyckte det var riktigt intressant, även om jag hellre hade sett lite mer av själva körningen och lite mindre gnäll.

Jag förstår att ni valde att dela upp er, att det blir friktion i en stor grupp på en sån där typ av resa är väl nästan ofrånkomligt och har man till på köpet några ensamvargar som är vana att köra sitt race helt utan att jobba i grupp så blir väl friktionen femdubblad :).

Hur mycket rep fick du/ni göra på hojarna? Punkalagning är väl givet, men hur gick det med typ väskor, hållare, ramar etc, vibrerade något sönder? Fick ni byta typ hjullager/styrlager och liknande under färd? Bromsbelägg/skivor? Hur mycket och hur omfattande mek ska man räkna med på en så pass lång resa och hur mycket reservdelar hade ni med er?

Ut och åk med dig! Man behöver inte korsa Asien för att få smaka på äventyret, det ligger ju runt hörnet! Packa hojjen och ut i skogen nånstans. Det finns gott om ställen bara här hemma i Sverige! Vill man köra lite längre så hinner man till Kolahalvön t.o.r på två veckor. Då hinner man nog tom muta några ryska poliser :)

Ang filmmaterialet så verkar det som om jag får tillgång till allt. Jag kan göra vad jag vill med det förutom att använda det för kommersiella syften.

Finns det någon här som är duktig på videoredigering och vill hjälpa till (gratis) så är jag naturligtvis grymt tacksam. Har aldrig pillrat med sånt innan, så om någon villa ge mig ett handtag så skulle det underlätta!

missade men såg dom på tv4 morgon häromdan..

Fan starstriker, nu blir jag ju så där grymt sugen på detta igen.. :)

Får du klippa om och göra helt nu version av film-materialet?
Jag har en kusin som jobbar med sånt...

Hur mycket rep fick du/ni göra på hojarna? Punkalagning är väl givet, men hur gick det med typ väskor, hållare, ramar etc, vibrerade något sönder? Fick ni byta typ hjullager/styrlager och liknande under färd? Bromsbelägg/skivor? Hur mycket och hur omfattande mek ska man räkna med på en så pass lång resa och hur mycket reservdelar hade ni med er?

Vi hade med oss en hel del reservdelar, speciellt de som körde 1200GSA. De som körde den var i princip först ut att göra en sån resa med den hojjen (den började säljar våren 06), så de visste inte riktigt hur den skulle fungera.

På min hoj (F650 Dakar) bytte jag olja, filter, bromsbelägg och drivpaket. Thats it. Samma gällde för 12GSA-killarna. Två bytte utöver detta också en lampa (!). Inget mer. Framdäcket räckte hela vägen hem, men jag fick byta bakdäcket en gång.

Totalt hade vi fem punkor tror jag. Jag fick en, Anders fick en och Vargen de andra tre. Helt otroligt att vi inte åkte på fler. Vargen körde som en stolle, så jag är inte förvånad att det var han som fick tre punkor. (Det kunde lika gärna varit 30)

Inga väskor, hållare etc etc. vibrerade sönder. Helt otroligt. Jag hade problem med att bultar vibrerade loss på min hoj på de ändlösa tvättbrädorna. Efter ett tag hade jag lärt mig var det lossnade, så jag visste vilka skruvar som behövde efterdras varje dag. Jag hade speciellt problem med bakramens nedre infästing i "huvudramen". Med mig på (100 kg med utrustning) plus 30 kilo packning (inkl väskor etc) så pallade de bultarna ungefär tre dagar på tvättbrädor innan de knipsades av. Som tur är hade vi gott om "blandade" bultar/muttrar med oss, så det var aldrig något problem egentligen.

Vi hade räknat med mycket värre slitage, men hojjarna klarade sig faktiskt förvånansvärt bra. KTMerna funkade också, förutom Vargen som hade problem med sin, men han behandlade den inte speciellt väl å andra sidan.

I snitt gick det väl en halvtimma varje dag åt ompyssling av hojjen. Efterdra bultar, fylla på olja etc etc.

I snitt gick det väl en halvtimma varje dag åt ompyssling av hojjen. Efterdra bultar, fylla på olja etc etc.
Det låter ju inte alls så farligt, jag trodde att det skulle bli betydligt mer förslitningar av all vibration, damm och skit men det låter ju som att ni klarade er utmärkt!

Hur var det med däckbyte/punkalagning på KTM:erna, jag har hört folk klaga på att det är svårt så in i helvete att kränga däck på 950:ns fälgar, hade ni några avancerade däckkrängningsgrunkor i bilen eller var det bara däcksjärn som vanligt? Jag är sämst i världen på att kränga däck så skulle jag ge mig ut på ett sånt där äventyr så hade nog däckkrängningsövning varit ett förkrav :D.

Det låter ju inte alls så farligt, jag trodde att det skulle bli betydligt mer förslitningar av all vibration, damm och skit men det låter ju som att ni klarade er utmärkt!

Hur var det med däckbyte/punkalagning på KTM:erna, jag har hört folk klaga på att det är svårt så in i helvete att kränga däck på 950:ns fälgar, hade ni några avancerade däckkrängningsgrunkor i bilen eller var det bara däcksjärn som vanligt? Jag är sämst i världen på att kränga däck så skulle jag ge mig ut på ett sånt där äventyr så hade nog däckkrängningsövning varit ett förkrav :D.

Jag bytte aldrig på KTMen, men jag hörde inte att det var några problem. Iofs var det Posa som krängde de däcken, och han har nog krängt några tusen. Vi hade bara med oss rejäla däckjärn.

Om du ska köra KTM får du väl ta med dig en däckmaskin :)

Låter som en riktigt najs strapats. Själv skulle jag nöja mig med att åka på asfalt någonstans : )
Hoppas du får ihop en bra film!

Produktionsbolaget vill dessvärre inte släppa originalbanden, så jag måste dit och kopiera allt någon dag....... Det kommer en liten film. Men när det blir kan jag inte lova :)

Det har gått över tre år nu....

Har du nu svar när filmen kommer dyka upp :gnissla

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back