Hur mycket rep fick du/ni göra på hojarna? Punkalagning är väl givet, men hur gick det med typ väskor, hållare, ramar etc, vibrerade något sönder? Fick ni byta typ hjullager/styrlager och liknande under färd? Bromsbelägg/skivor? Hur mycket och hur omfattande mek ska man räkna med på en så pass lång resa och hur mycket reservdelar hade ni med er?
Vi hade med oss en hel del reservdelar, speciellt de som körde 1200GSA. De som körde den var i princip först ut att göra en sån resa med den hojjen (den började säljar våren 06), så de visste inte riktigt hur den skulle fungera.
På min hoj (F650 Dakar) bytte jag olja, filter, bromsbelägg och drivpaket. Thats it. Samma gällde för 12GSA-killarna. Två bytte utöver detta också en lampa (!). Inget mer. Framdäcket räckte hela vägen hem, men jag fick byta bakdäcket en gång.
Totalt hade vi fem punkor tror jag. Jag fick en, Anders fick en och Vargen de andra tre. Helt otroligt att vi inte åkte på fler. Vargen körde som en stolle, så jag är inte förvånad att det var han som fick tre punkor. (Det kunde lika gärna varit 30)
Inga väskor, hållare etc etc. vibrerade sönder. Helt otroligt. Jag hade problem med att bultar vibrerade loss på min hoj på de ändlösa tvättbrädorna. Efter ett tag hade jag lärt mig var det lossnade, så jag visste vilka skruvar som behövde efterdras varje dag. Jag hade speciellt problem med bakramens nedre infästing i "huvudramen". Med mig på (100 kg med utrustning) plus 30 kilo packning (inkl väskor etc) så pallade de bultarna ungefär tre dagar på tvättbrädor innan de knipsades av. Som tur är hade vi gott om "blandade" bultar/muttrar med oss, så det var aldrig något problem egentligen.
Vi hade räknat med mycket värre slitage, men hojjarna klarade sig faktiskt förvånansvärt bra. KTMerna funkade också, förutom Vargen som hade problem med sin, men han behandlade den inte speciellt väl å andra sidan.
I snitt gick det väl en halvtimma varje dag åt ompyssling av hojjen. Efterdra bultar, fylla på olja etc etc.