På tal om körkort och prövotid..

Om dom tar mitt A-körtkort under prövotiden, blir jag av med B-körkortet också?

Nu ska vi bara klarlägga lite här.

Man har bara prövetid på sin första behörighet. Alltså om du har tagit ditt B kort för några år sedan, och prövetiden har gått ut kommer du inte att få någon prövetid på ditt nytagna A kort.

Om dom tar mitt A-körtkort under prövotiden, blir jag av med B-körkortet också?

Du har bara prövotid på första behörigheten dock, så har du ingen prövotid kvar på b kortet har du det heller inte på a-kortet

Jaja så kontentan är, kör inte för fort ;) Men skulle jag göra det så har jag iallafall en 29,9 km/h marginal som inte får överskridas, då blir jag av med lappen? :D

Du blir av med lappen vid 31 km/h över gällande hastighet på vägar med hastighetsbegränsning 40-120.

När det gäller vägar med en hastighetsbegränsning av 30 km/h så blir du av med körkortet vid en överträdelse av 21 km/h.

Så du kan köra 1 km/h fortare än den marginalen du tänkte på:rolleyes:

Bara för att göra saker o ting komplicerade så kan du bli av med en behörighet. Nu minns jag inte till 100% om det var så att du pga omständigheter kan bli av med A och B, men få behålla C, D och E Eller om det bara gällde C eller D.

Men blir du av med A så blir du av med B.

Som jag skrev, det beror på omständigheterna och förmodligen var dina inte tillräckliga.

Kanske var så på 70 talet men inte nu, Jag tappade kortet pga. en undanmanöver i lite för hög fart och jag är tradarchaffis, jag kan säja att jag fick en två månaders ofrivillig semester med c:a 60.000 :- i förlust..
Så frågan är vad som är "omständigheter"???

Kanske var så på 70 talet men inte nu, Jag tappade kortet pga. en undanmanöver i lite för hög fart och jag är tradarchaffis, jag kan säja att jag fick en två månaders ofrivillig semester med c:a 60.000 :- i förlust..
Så frågan är vad som är "omständigheter"???

Jag kan inte avgöra det då jag inte är domare. Men jag vet att det finns en klausul ang detta...

Jag har aldrig hört talas om att man skulle få behålla vissa behörigheter men behålla andra. Enda gången detta borde kunna inträffa är när man blir gammal och failar i läkarundersökningen för de tunga korten, eller skiter i att genomföra den. Då mister du C och D men får behålla A och B. Om du ska få mig att tro något annat får du nog hänvisa till en trovärdig källa eller lagparagraf.

För övrigt; är någon 100% på att det är 30 över som gäller på 40-väg? Jag är lite osäker på om det är "30 över som gäller på allt över 30-väg" eller om det är "20 över på allt under 50-väg".

Jag kan inte avgöra det då jag inte är domare. Men jag vet att det finns en klausul ang detta...

Här har du länken till alla lagar och förordningar, visa mej denna klausul så ska jag tro dej.

Jag vill alltid veta fakta och ha en källa på saker så det inte bara är av vanlig SH anda (gissningar som är tagna ur luften)

Här har du länken till alla lagar och förordningar, visa mej denna klausul så ska jag tro dej.

Jag vill alltid veta fakta och ha en källa på saker så det inte bara är av vanlig SH anda (gissningar som är tagna ur luften)

Jag har lagboken i min hand, har bara inte prioriterat att leta reda på det...

Men jag vet att av medicinska skäl kan det bli så att du förlorar en behörighet men klarar andra.

Jag hinner inte leta reda på det nu, men du kan googla på

SFS 1998:488
SFS 1998:980
vvfs 2008:158

Möjligen i KKf1998:489

Jag ska ta reda på det om ingen annan hinner före, men det kommer inte bli än på ett tag.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph