Ovanlig däckfråga!

Jezze_

Sporthojsnörd
Gick med
18 May 2006
Hoj
919 turbo
Vilket är det absolut sämsta nya bakdäck ni kört på?

Det ska ha sämst grepp kallt som varmt på torrt underlag.

Anledningen är för att kunna köra rullande burnisar, då hojen har en tendens till att vara baktung.

Ta nåt riktigt gammalt! Gå till valfri däckfirma och leta längst in i hörnet :)

jag har ett riktigt grymt däck liggandes för det där endamålet. Schtenhårt slick från -02. Men det är inte billigt det är unikt i sin karaktär.

Ta nåt riktigt gammalt! Gå till valfri däckfirma och leta längst in i hörnet :)

Jag har många gammla däck liggandes men mönstret räcker väl inte mer än 10m :tungan

Ett nytt hade varit bra

Edit: ett riktigt bra framdäck hade ju också funkat, måste då ha bra grepp ouppvärmt

Last edited:
En polare körde ett tag på något gammalt Metzeler Z1 - det verkade helt sakna de normala egenskaper som önskas av ett däck..

Det sämsta skiten jag nånsin haft var Continental. Aldrig nåt fäste. Nu sägs de vara helt ok, det vore väl fan på tiden men kolla om du kan hitta såna där färgade regummerade däck. För de är riktigt usla!

Last edited:
Jag har varit nöjd med alla mina shinkodäck jag provat utom ett som var till sporttouring. Kommer inte ihåg vad modellen hette men det var relativt grovt mönster i. Däcket skrek vid motorbroms och gick loss väldigt lätt.

En polare körde ett tag på något gammalt Metzeler Z1 - det verkade helt sakna de normala egenskaper som önskas av ett däck..

Z2! Hade nog legat hos handlare ett tag, körde med det 07. Spann loss på trean på bara gas vid blött med halvtungt lastad zx9r-97 (den tunga modellen). Slet som ett djur för att få ner knät på Anderstorp men det släppte hela tiden trots ca 20 cm kvar till marken (inget problem med Pilot sport senare)

Hade dock sina fördelar. 200 mil gata (långresa touring) samt ca 20 mil tog mindre än 1 mm av mönsterdjupet!

+1 på Michelin Macadam. Hade det som bakdäck på en GSXR1100 för en massa år sedan, uselt grepp i torrt väglag och ännu sämre i vått. Totalt livsfarligt.

*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back