Oseriöst företag?

Speed0

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2021
Hoj
Hd
Fick en helt ny Harley Davidson levererad hem till mig i våras. Vid första anblick på dem märkte jag att stödet inte fungerade plus att det var klarlacksläpp på hojen plus massa repor på hojen. Jag kontaktade firman som sa att det absolut inte ska vara så och att när vädret blir bättre så ska jag bara svänga förbi så de kan fotografera och jag förmodar reklamera mot HD. Detta var inget som störde mig nämnvärt då det
går att åtgärda men ändå trist på en helt ny hoj. Firman verkade seriös och ansvarsfulla.

Dock så jag skulle ångra mig, inte avseende hoj men vart jag köpte den. För nu till det riktigt tråkiga. För i början av juni rasade motorn när hojen knappt rullat 100 mil. HD verkstad som tog emot hojen sa att de inte vet vad problemet är men att det verkar som att den tappar komp. Men när de kopplade på avläsaren ligger det bara massa felkoder på blinkersen och bromsljus då firman jag köpte hojen av inte monterat motstånd. Men firman skulle återkoppla till mig när de gjort en riktig felsökning för de måste nu montera isär motorn. Jag fick en uppskattad reperationstid om det gick att laga motorn till cirka en månad då det kan vara svårt att få tag i reservdelar pga av rådande pandemi.

Jag kontaktade firman och kollade möjligheten till en lånehoj under tiden hojen är på verkstad alternativt att häva köpet då det är så lång reparationstid samt alla andra defekter så jag kan köpa en ny hoj. Svaret kom relativt snabbt att de tyvärr inte har någon lånehoj men att ett återköp är det enda rätta. Bra tänkte jag då är saken ur världen. Lite senare meddelade firman att de ville göra ett prisavdrag för milen jag kört. Jag ifrågasatte detta då nästan hälften av milen har varit för att dokumentera bristerna på hojen. Men jag accepterade deras bud bara för att få saken ur världen.

Då när jag frågade hur vi skulle gå tillväga rent praktiskt. Jag föreslog att jag skulle göra ägarbyte hemma hos mig och efterfrågade deras uppgifter. Då kom svaret att de först måste göra ett inbytestest på hojen. Jag hade informerat de att hojen står nästan 40 mil bort med en rasad motor, plus hade de själva varit i kontakt med HD-verkstan i ett initialt skeende då jag berättade att blinkers och bakljus inte var korrekt installerade. Jag hade löst så att HD-verkstaden Den står hos ombesörjer reparationen om så önskas så kan firman bara hämta hojen när den är färdig. Men hur jag än försökte få till det och att de skulle stå för sitt ursprungliga att lösa in hojen så vägrade de utan ett inbytestest skulle ske innan några pengar betalades ut.

Så jag var tillbaka på ruta ett med en trasig hoj som inte kommer vara igång på minst en månad så jag meddelade att jag om det ska vara så lika gärna behålla hojen. För varför sälja en fungerande hoj om en månad?.

Eftersom firman och jag inte kom överens anlitade jag en advokat för att medla. Men svaren från firman var detsamma och firman föreslog att ARN skulle avgöra ärendet hela tiden när advokaten hänvisade till relevant konsumentköplag. Firman svarade till min förvåning att det inte finns någon garanti på hojen. Inte garanti på en helt ny hoj?!. Självklart finns det garanti på hojen och garantiåtagandet är redan godkänt av HD. Men detta är ett typexempel på hur firman förhalar och fulspelar konstant. Advokaten frågade avslutningsvis om firman har förslag på åtgärd men detta har firman inte besvarat.

Jag är så sjukt besviken på att det finns företag likt detta som är så sjukt oseriösa mot sina kunder.

I skrivande stund har hojen stått på verkstaden i cirka 1,5 månad och det finns inget datum då den är lagad.
 
Last edited:

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Lider med dig. Bra att du anlitat advokat.
Men fina gatans lokaler för att sälja HD ska det va.
Seriösa Firmor får inte sälja HD, det tror jag på sikt sänker märket.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Kan vem som helst sälja en ny HD? Man får väl garantibevis på nya fordon och allt står väl i köpeavtalet?
 

Speed0

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2021
Hoj
Hd
Lider med dig. Bra att du anlitat advokat.
Men fina gatans lokaler för att sälja HD ska det va.
Seriösa Firmor får inte sälja HD, det tror jag på sikt sänker märket.
Så är det ju. Kommer garanterat vara svårt att sälja nya HD åtminstone om fler återförsäljare beter sig som denna.
 
  • Wow
Reaktioner: JPT

Speed0

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2021
Hoj
Hd
Kan vem som helst sälja en ny HD? Man får väl garantibevis på nya fordon och allt står väl i köpeavtalet?
Det tror jag inte. Kanske oklart i inlägget, men jag har köpt den hos en auktoriserad återförsäljare av HD. Snacket om att garanti inre gäller var garanterat bara fulspel från dem.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Nej detta är inte trolltråd för TS är med 99% säkerhet samma kille som startade en exakt likadan tråd på Facebook och då om jag inte missminner mig så gällde detta Probike i Gbg. Dessa trådar (för de var flera olika uppdateringstrådar) försvann sen alla mystiskt utan något svar på varför. Så jag ställer mig frågande till varför en exakt likadan tråd skapas av ett helt nytt nick på detta forum??

Vad vill du att vi ska göra här inne? Få höra samma igen? Som 150 pers skrev till dig på FB så kan du outa firman direkt för det är det absolut bästa vapnet du har!
Om du namnger firman så innebär det att de får en möjlighet att försvara sig här inne. Om inte du vill göra det så ser jag ingen anledning att låta tråden vara kvar.

Om detta inte är samma person som killen på Fb och en annan har lyckats med exakt samma sak på samma sätt så är det dock rätt komiskt.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Utan att ta hänsyn i sakfrågan så är dessa två användare samma person.
Det är dock uppenbart är kunden i den här frågan är missnöjd och firman har ju inte skött sitt jobb att göra honom nöjd. Sen om det föreligger andra saker i den här frågan vet jag inte.

Så sammanfattningsvis:
Bigbrother:
-repor på båda gafflarna, ena handtaget sprucket och btomshandtaget nött och hängde lite löst.
Speed0:
-stödet inte fungerade plus att det var klarlacksläpp på hojen plus massa repor på hojen
Bigbrother:
-cirka 20 mil hemifrån så gick motorn sönder
Speed0:
-rasade motorn när hojen knappt rullat 100 mil.
Bigbrother:
Med tanke på den är ny kontaktade jag ÅF och kollade med möjligheter till lånehoj. De hade ingen att låna ut så deras och mitt förslag var att häva köpet. De ville göra ett ganska saftigt prisavdrag men jag gick med på det för att lösgöra kapital för att kunna köpa en ny hoj.

När jag sedan frågade hur vi går praktiskt tillväga för att häva köpet så började ÅF ändra sina formuleringar från att häva köpet till "Vid ett eventuellt återköp". Det kom nya krav med anstalt ord. Utöver prisabövdraget så var deras krav nu att göra ett inbytestest. Jag förstod ingenting eftersom köpet hävdes av att hojen är trasig, dels att det kommer ta lång tid att laga hojen. Plus påtalade jag att de synade hojen grundligt själva för två veckor sedan.

Jag frågade om vi kunde lösa det i efterhand eftersom hojen står långt bort och den andra firman har rivit isär halva motorn, och är det något fel på den så ersätter jag detta men jag påtalade även att hojen är i nyskick frånsett skadorna som uppstått i transport från ÅF sida.

Så från att "Det enda rätta är att återta köpet" är vi nu att det är deras policy att göra inbytestest på hojen och det finns inget utrymme för diskussion avseende detta och ÅF sa att om jag inte accepterar detta så kan jag få saken prövad hos ARN.

När jag nu inser att denna hojsommar är mer eller mindre körd meddelade jag ÅF att jag då lika gärna kan behålla hojen, men att jag enligt konsumentköplagen vill ha ersättning för mina utlägg i form av bensinpengar för mina resor jag gjort till dem för att visa upp hojen avseende transportskador samt kommande resor vägrar ÅF acceptera detta utan svarar "jag har ingen skyldighet att ersätta dig för dina kostnader i samband med garantiarbeten" och hänvisade återigen till ARN, säkerligen fullt medveten om att de inte prövar tvister gällande några hundralappar. Jag bifogade lagstöd och därefter har jag inte fått någon återkoppling från ÅF.
Speed0:
Jag kontaktade firman och kollade möjligheten till en lånehoj under tiden hojen är på verkstad alternativt att häva köpet då det är så lång reparationstid samt alla andra defekter så jag kan köpa en ny hoj. Svaret kom relativt snabbt att de tyvärr inte har någon lånehoj men att ett återköp är det enda rätta. Bra tänkte jag då är saken ur världen. Lite senare meddelade firman att de ville göra ett prisavdrag för milen jag kört. Jag ifrågasatte detta då nästan hälften av milen har varit för att dokumentera bristerna på hojen. Men jag accepterade deras bud bara för att få saken ur världen.

Då när jag frågade hur vi skulle gå tillväga rent praktiskt. Jag föreslog att jag skulle göra ägarbyte hemma hos mig och efterfrågade deras uppgifter. Då kom svaret att de först måste göra ett inbytestest på hojen. Jag hade informerat de att hojen står nästan 40 mil bort med en rasad motor, plus hade de själva varit i kontakt med HD-verkstan i ett initialt skeende då jag berättade att blinkers och bakljus inte var korrekt installerade. Jag hade löst så att HD-verkstaden Den står hos ombesörjer reparationen om så önskas så kan firman bara hämta hojen när den är färdig. Men hur jag än försökte få till det och att de skulle stå för sitt ursprungliga att lösa in hojen så vägrade de utan ett inbytestest skulle ske innan några pengar betalades ut.

Så jag var tillbaka på ruta ett med en trasig hoj som inte kommer vara igång på minst en månad så jag meddelade att jag om det ska vara så lika gärna behålla hojen. För varför sälja en fungerande hoj om en månad?.

Eftersom firman och jag inte kom överens anlitade jag en advokat för att medla. Men svaren från firman var detsamma och firman föreslog att ARN skulle avgöra ärendet hela tiden när advokaten hänvisade till relevant konsumentköplag. Firman svarade till min förvåning att det inte finns någon garanti på hojen. Inte garanti på en helt ny hoj?!. Självklart finns det garanti på hojen och garantiåtagandet är redan godkänt av HD. Men detta är ett typexempel på hur firman förhalar och fulspelar konstant. Advokaten frågade avslutningsvis om firman har förslag på åtgärd men detta har firman inte besvarat.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Läser ... fascinerande. En HD med en motor som rasar. Vad är det för HD? Trodde det var feta ångmaskiner i dessa som höll i alla väder. Hur kan en så grov och tung maskin rasa så? Är det snubben som satt ihop den som glömt några skruvar? Är det barnarbete? Vad kan få en HD-motor att rasa??

Och Probike, jag köpte min Kawasaki KLX230 på Probike här i Sätra, dom verkar vara shyssta snubbar allihop. Dock har jag inte köpt en dyr Harley, som krånglat, men hade jag upptäckt problem med min hoj hade jag bestämt reklamerat.
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Läser ... fascinerande. En HD med en motor som rasar. Vad är det för HD? Trodde det var feta ångmaskiner i dessa som höll i alla väder. Hur kan en så grov och tung maskin rasa så? Är det snubben som satt ihop den som glömt några skruvar? Är det barnarbete? Vad kan få en HD-motor att rasa??

Och Probike, jag köpte min Kawasaki KLX230 på Probike här i Sätra, dom verkar vara shyssta snubbar allihop. Dock har jag inte köpt en dyr Harley, som krånglat, men hade jag upptäckt problem med min hoj hade jag bestämt reklamerat.
Jag åxå. Min Kawasaki kommer åxå där ifrån. ❤️
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Alright. Då har vi alltså två nyregistrerade användae som visar sig vara samma person. Får man ha flera konton?

är det sannolikt att samma person köpt två hojar med motorras på bägge inom 100 mil? Det luktar illa.
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Med tanke på att Speed0 kör HD och Bigbrother anger Indian i sin profil så kan man nog dra slutsatsen att allt detta bara är spam. Men till vilket syfte? Vem blir smutskastad och vem skulle tjäna på det? Eller är det någon som bara vill få utlopp för lite mytomani?
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Alltså man måste ha absolut noll att göra i sitt liv för att skaffa 2 olika spamkonton och trådar för att smutskasta olika märken. Sen är ju TS totalt frånvarande i tråden/ trådarna så för min del kan admin lika väl stänga bägge. Tror Probike är företaget som det ska gälla men det är obekräftat än så länge.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Man kan ju om inte annat tycka att TS skulle kunna ha lite bättre fantasi än att köra samma story 2 gånger. HDn kunde ju fått rambrott tex.

Och felkoder på blinkers och bromsljus, för att firman inte har monterat motstånd? Köper man en flång ny HD och bultar på diodblinkers från ebay? :va
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top