Har du lust att namnge några av dessa framstående fysiker och professorer?Finns en hel drös av framstående fysiker och professorer med högst medioker IQ.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Har du lust att namnge några av dessa framstående fysiker och professorer?Finns en hel drös av framstående fysiker och professorer med högst medioker IQ.
Självklart lär man hitta en positiv korrelation mellan akademiska meriter och IQ. Sedan är förstås inte korrelationen 1, det finns alltid undantag. Korrelationen är dock så hög som 0,81 i vissa studier som kollar resultat på IQ-test med SAT-test (motsv högskoleprov). Att någon har tittat på sin bekantskapskrets är tyvärr inte mycket värt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Intelligence_quotient
Begreppet ”emotionell intelligens” används inte alls inom psykologin. Det finns inga vetenskapligt genomförda studier som styrker att det finns ”emotionell intelligens”. Det blev något av ett modebegrepp under 2000-talet, lanserades hårt och var något som många som inte gillade begreppet ”intelligens” använde som slagträ i debatter. Om man vill benämna människors ”mjuka värden” så brukar man tala om förmågan till ”ömsesidighet” och ”socialt samspel/interaktion”. Sånt man inte är så bra på om man har autism eller har Aspergers syndrom. Eller en del personlighetsstörningar.
http://en.wikipedia.org/wiki/Emotional_intelligence#Criticisms_of_the_theoretical_foundation_of_EI
Nej, det är fel. Det är inte utformat för att mäta det du kallar för akademiska kunskaper. Det mäter helt enkelt det som sammantaget kan kallas för generell begåvning – en bladning av olika slags färdigheter.Men det visar väl bara på att man satt testen efter just akademiska kunskaper, vilket innebär att just akademiker kommer att hamna högt på listan.
Men bara genom att svara på frågor skriftligt eller ?Nej, det är fel. Det är inte utformat för att mäta det du kallar för akademiska kunskaper. Det mäter helt enkelt det som sammantaget kan kallas för generell begåvning – en bladning av olika slags färdigheter.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Wechsler_Adult_Intelligence_Scale#Deltesten
Nej, det är fel. Det är inte utformat för att mäta det du kallar för akademiska kunskaper. Det mäter helt enkelt det som sammantaget kan kallas för generell begåvning – en bladning av olika slags färdigheter.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Wechsler_Adult_Intelligence_Scale#Deltesten
Jo, den starkaste predicerande faktorn för att lyckas i livet är faktiskt intelligens.Det jag menar är att högt IQ inte alltid innebär att en person lyckas väl i livet.
Jag menar att man inte alltid kan sätta likhetstecken mellan framgång och intelligens.
Läste du vid länken?Men bara genom att svara på frågor skriftligt eller ?
Sorry. Det är förstås en svårighet att mäta intelligens med ett instrument som är gjort av och anpassat för människor i vår kultur om den som ska testas är uppväxt i en helt annan kultur. Det test som används är utvecklat för vår västerländska kultur. Jag vet inte om någon har försökt testa ”ursprungsfolk”.Du undviker effektivt liknelsen med andra människogrupper.
Varför? Går det inte att besvara eller räcker inte intelligensen till mer än att länka till internetsidor?![]()
Jo, den starkaste predicerande faktorn för att lyckas i livet är faktiskt intelligens.
Men det är klart att det finns undantag. Genier som lever på existensminimum och extremt välbärgade idioter. Men de är som sagt undantag.
Sorry. Det är förstås en svårighet att mäta intelligens med ett instrument som är gjort av och anpassat för människor i vår kultur om den som ska testas är uppväxt i en helt annan kultur. Det test som används är utvecklat för vår västerländska kultur. Jag vet inte om någon har försökt testa ”ursprungsfolk”.
Ledsen för det. Jag svarade på det i ett separat inlägg:Om du lugnar ner dig och läser vad jag skriver så ser du att jag inte emotsäger dig. Så här blir det lätt om man blir känslostyrd, att man läser som man vill. Jag ville förklara vad jag menade eftersom ditt första svar till mig hängde upp sig på det begrepp jag där hade valt att använda.
Det låter som forskaren/lektorn på KTH hade lätt autism och/eller någon personlighetsstörning. I så fall är förutsättningarna för att ”lyckas i livet” ganska dåliga, oavsett begåvning.Ett exempel jag minns från KTH
Den eremitiske matematikforskaren med flera internationellt erkända matematiska samband i bagaget. Men som inte kan umgås med kollegor, inte kan användas av högskolan där han jobbar för undervisning. Eftersom han inte kan göra sig förstådd av eleverna eller kan förklara ngt på ett pedagogiskt sätt, så leder det alltid till att eleverna skriver till rektorn och klagar . Som bor ensam och ostädat och som inte har ngn privat umgängeskrets, som inte sköter sin personliga hygien och som ingen kollega vill dela ett hotellrum med på en jobbresa.
Oavsett skolgång är han då troligen ganska begåvad!Sen finns det framgångsrika egenföretagare som byggt upp tex ett åkeri trots avsaknad av kompletta grundskolebetyg. Som är omtyckt av sina anställda och av sin familj. Som bor i en villa där det inte saknas ngt och som är en uppskattad granne.
Ledsen för det. Jag svarade på det i ett separat inlägg:
Det låter som forskaren/lektorn på KTH hade lätt autism och/eller någon personlighetsstörning. I så fall är förutsättningarna för att ”lyckas i livet” ganska dåliga, oavsett begåvning.
Oavsett skolgång är han då troligen ganska begåvad!
Oavsett skolgång är han då troligen ganska begåvad!
Det är lätt att tro att begåvning är samma sak som tråkighet eller brist på personlighet och värme, men så är det ju inte.
Jag vet, men det är praktiskt att hänvisa dit för fördjupning. Min erfarenhet är att texterna på Wikipedia ofta är riktiga och sällan skrivna för att vilseleda eller av någon som helt enkelt inte kan sina saker.Du vet att wikipedia är skrivet av användare, och alltså inte _nödvändigtvis_ en pålitlig informationskälla?
Jo, men prov av det slag du menar är ju inte utformade för att mäta intelligens/begåvning.Prov i allmänhet känns dock som en rätt kass måttstock på intelligens då vem som hellst kan plugga-skriva-glömma. Det krävs mer för att lösa problem själv utan att på förhand kunna lösningen.
Verkar faktist vara ett vettigt testLäste du vid länken?
Deltesterna är blandade: både verbala och ickeverbala.
Det låter som din gamla klasskompis hade hamnat i rätt miljö vid en viktig tidpunkt i livet och dessutom blivit uppmuntrad av sina närstående att göra just det som han var bra på. Tror det sistnämnda kan vara avgörande för hur man ”lyckas i livet”.Jag träffade en gammal klasskompis nyligen som verkligen var korkad, troligen dummast i klassen men en lättsam och trevlig kompis. Men nu 25 år senare som egenföretagare var han väldigt vettig. Hela han beskrivning av hur han drev sin firma var intressant och genomtänkt. En gammal student från handelshögskolan skulle garanterat ha blivit imponerad. Ett tydligt exempel på någon som tränat och vårdat sin intelligens.
Håller med om det där sista. Jag skulle nog vilja säga att dom som är begåvade är ofta väldigt nyanserade och långt ifrån tråkiga. Dom har ofta både breda och djupa kunskaper vilket i sin tur gör umgänget intressantare.
![]() |
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär
Efter nästan två decennier ... |
![]() |
Yamaha debuterar med V4 i MotoGP
Yamaha har meddelat att för... |
![]() |
Hojmys i Ugglans Park
Ända sedan början av 90-tal... |
![]() |
MC-mässan 2026
MC-Mässan är tillbaka 23–25... |