Ordentlig uppläxning av kaxig tonåring...

Självklart lär man hitta en positiv korrelation mellan akademiska meriter och IQ. Sedan är förstås inte korrelationen 1, det finns alltid undantag. Korrelationen är dock så hög som 0,81 i vissa studier som kollar resultat på IQ-test med SAT-test (motsv högskoleprov). Att någon har tittat på sin bekantskapskrets är tyvärr inte mycket värt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Intelligence_quotient

Självklart lär man hitta en positiv korrelation mellan akademiska meriter och IQ. Sedan är förstås inte korrelationen 1, det finns alltid undantag. Korrelationen är dock så hög som 0,81 i vissa studier som kollar resultat på IQ-test med SAT-test (motsv högskoleprov). Att någon har tittat på sin bekantskapskrets är tyvärr inte mycket värt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Intelligence_quotient

Men det visar väl bara på att man satt testen efter just akademiska kunskaper, vilket innebär att just akademiker kommer att hamna högt på listan.

Så har akademiker utformat testet utefter sina preferenser av uppfattad intelligens.

Då kommer vi tillbaka till dom däringa krympahuvudet-hottentotterna, dom blir ju automatiskt stendumma. Även den som av hottentotterna är ansätt ubersmart, kommer att blekna bredvid en valfri elev i t.ex fordonsprogrammet.

Begreppet ”emotionell intelligens” används inte alls inom psykologin. Det finns inga vetenskapligt genomförda studier som styrker att det finns ”emotionell intelligens”. Det blev något av ett modebegrepp under 2000-talet, lanserades hårt och var något som många som inte gillade begreppet ”intelligens” använde som slagträ i debatter. Om man vill benämna människors ”mjuka värden” så brukar man tala om förmågan till ”ömsesidighet” och ”socialt samspel/interaktion”. Sånt man inte är så bra på om man har autism eller har Aspergers syndrom. Eller en del personlighetsstörningar.

http://en.wikipedia.org/wiki/Emotional_intelligence#Criticisms_of_the_theoretical_foundation_of_EI

Vi kan lämna begreppen därhän. Det jag menar är att högt IQ inte alltid innebär att en person lyckas väl i livet. Förmågan att tex hitta vad man är bra på, att styra utbildning och yrkesval efter detta så att man trivs på arbetet. Finna en passande livspartner, att hantera ett förhållande. Att bygga upp och bibehålla en berikande umgängeskrets. Att planera sitt liv så att man når materiellt välstånd och trygg ekonomi. Att ha en sund självbild och att kunna sätta sig in i hur andra människor uppfattar och påveras av mina handlingar.
Att vara observant på sig själv och att härigenom kunna undvika att bli känslostyrd av ilska och göra saker i affekt. Alla dessa egenskaper är viktiga för att nå framgång och självförverkligande i livet. Men det mäts inte i varken dagens skola eller intelligenstest.

Jag menar att man inte alltid kan sätta likhetstecken mellan framgång och intelligens.

Ett exempel jag minns från KTH
Den eremitiske matematikforskaren med flera internationellt erkända matematiska samband i bagaget. Men som inte kan umgås med kollegor, inte kan användas av högskolan där han jobbar för undervisning. Eftersom han inte kan göra sig förstådd av eleverna eller kan förklara ngt på ett pedagogiskt sätt, så leder det alltid till att eleverna skriver till rektorn och klagar . Som bor ensam och ostädat och som inte har ngn privat umgängeskrets, som inte sköter sin personliga hygien och som ingen kollega vill dela ett hotellrum med på en jobbresa.

Sen finns det framgångsrika egenföretagare som byggt upp tex ett åkeri trots avsaknad av kompletta grundskolebetyg. Som är omtyckt av sina anställda och av sin familj. Som bor i en villa där det inte saknas ngt och som är en uppskattad granne.

Men naturligtvis så anser/tror jag att hög IQ oftast, men inte alltid, främjar framgång. Både socialt och materiellt.

Last edited:
Nej, det är fel. Det är inte utformat för att mäta det du kallar för akademiska kunskaper. Det mäter helt enkelt det som sammantaget kan kallas för generell begåvning – en bladning av olika slags färdigheter.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Wechsler_Adult_Intelligence_Scale#Deltesten

Du undviker effektivt liknelsen med andra människogrupper.

Varför? Går det inte att besvara eller räcker inte intelligensen till mer än att länka till internetsidor?:hihi

Det jag menar är att högt IQ inte alltid innebär att en person lyckas väl i livet.

Jag menar att man inte alltid kan sätta likhetstecken mellan framgång och intelligens.
Jo, den starkaste predicerande faktorn för att lyckas i livet är faktiskt intelligens.

Men det är klart att det finns undantag. Genier som lever på existensminimum och extremt välbärgade idioter. Men de är som sagt undantag.

Edit: Och att ”lyckas i livet” är ju ett väldigt inexakt begrepp. Man får tolka det som frånvaro av allvarliga/traumatiserande livshändelser och ohälsa.

Last edited:
Du undviker effektivt liknelsen med andra människogrupper.

Varför? Går det inte att besvara eller räcker inte intelligensen till mer än att länka till internetsidor?:hihi
Sorry. Det är förstås en svårighet att mäta intelligens med ett instrument som är gjort av och anpassat för människor i vår kultur om den som ska testas är uppväxt i en helt annan kultur. Det test som används är utvecklat för vår västerländska kultur. Jag vet inte om någon har försökt testa ”ursprungsfolk”.

Jo, den starkaste predicerande faktorn för att lyckas i livet är faktiskt intelligens.

Men det är klart att det finns undantag. Genier som lever på existensminimum och extremt välbärgade idioter. Men de är som sagt undantag.

Om du lugnar ner dig och läser vad jag skriver så ser du att jag inte emotsäger dig. Så här blir det lätt om man blir känslostyrd, att man läser som man vill. Jag ville förklara vad jag menade eftersom ditt första svar till mig hängde upp sig på det begrepp jag där hade valt att använda.

Sorry. Det är förstås en svårighet att mäta intelligens med ett instrument som är gjort av och anpassat för människor i vår kultur om den som ska testas är uppväxt i en helt annan kultur. Det test som används är utvecklat för vår västerländska kultur. Jag vet inte om någon har försökt testa ”ursprungsfolk”.

Så det fungerar på individer inom en viss kultur, i vårat fall just västerländsk.

Vad händer om hottentotterna gör motsvarande, hur skulle en medelmåttig mensamedlem stå sig mot dem?

Men tester på ursprungsfolk har gjorts ganska ofta, vi väljer att glömma dom bara.

Om du lugnar ner dig och läser vad jag skriver så ser du att jag inte emotsäger dig. Så här blir det lätt om man blir känslostyrd, att man läser som man vill. Jag ville förklara vad jag menade eftersom ditt första svar till mig hängde upp sig på det begrepp jag där hade valt att använda.
Ledsen för det. Jag svarade på det i ett separat inlägg:

Ett exempel jag minns från KTH
Den eremitiske matematikforskaren med flera internationellt erkända matematiska samband i bagaget. Men som inte kan umgås med kollegor, inte kan användas av högskolan där han jobbar för undervisning. Eftersom han inte kan göra sig förstådd av eleverna eller kan förklara ngt på ett pedagogiskt sätt, så leder det alltid till att eleverna skriver till rektorn och klagar . Som bor ensam och ostädat och som inte har ngn privat umgängeskrets, som inte sköter sin personliga hygien och som ingen kollega vill dela ett hotellrum med på en jobbresa.
Det låter som forskaren/lektorn på KTH hade lätt autism och/eller någon personlighetsstörning. I så fall är förutsättningarna för att ”lyckas i livet” ganska dåliga, oavsett begåvning.

Sen finns det framgångsrika egenföretagare som byggt upp tex ett åkeri trots avsaknad av kompletta grundskolebetyg. Som är omtyckt av sina anställda och av sin familj. Som bor i en villa där det inte saknas ngt och som är en uppskattad granne.
Oavsett skolgång är han då troligen ganska begåvad!

Det är trist att tänka sig att det finns något som bara vissa har och att detta något är det enda som räknas när människor benämns som framgångsrika eller inte. Så är det ju inte och det finns ju massvis med människor som är högt begåvade men som ingen vill ha med att göra privat därför att de är tråkiga, fyrkantiga, opersonliga etc. Och det finns massvis med människor som inte beter sig i enlighet med den stereotypa uppfattningen om hur en intelligent människa beter sig, men som lyckas väldigt bra med det mesta de företar sig. Som åkeriägaren till exempel. Det är lätt att tro att hög begåvning är samma sak som tråkighet eller brist på personlighet och värme, men så är det ju inte. Det är ju inte heller så att en färgstark personlighet och brist på förmåga att ha ordning och reda omkring sig är tecken på låg begåvning. Det är intressant med begåvning och intelligens och det finns flera konkurrerande uppfattningar om hur det ska testas och mätas.

Howard Gardner är en framstående forskare som är mycket kritisk till det dominerande sättet att mäta begåvning och har lanserat begreppet The Multiple Intelligence Theory. Jag tycker den känns rätt – och inte minst human – men det lär dröja innan vi kommer att börja mäta begåvning på det viset. Jag såg hur han testade begåvning av några olika personer och de skulle bland annat använda ett givet material för att åstadkomma ”ett konstverk” och förklara hur man får in ett litet skepp i en flaska (inte just det, men något liknande).

http://youtu.be/II9Y1mOKDhY

Last edited:
Skulle vilja tilläga att intelligens är även något som man tränar så den som söker utmaningar under hela livet tränar sin hjärna precis som bodybuildern so regelbundet går på gymmet.

Jag har märkt bland vänner och bekanta att vissa verkar rent av bli dummare med åren samtidigt som andra istället förvånar åt andra hållet. Och det hänger oftast ihop med deras arbetssituation och hur dom väljer att hantera sitt arbetsliv. Några väljer att lämna hjärnan hemma när dom går till jobbet och dom har en tendens att glömma var dom lagt den när dom kommer tillbaka hem. Och tvärtom...

Ledsen för det. Jag svarade på det i ett separat inlägg:

Det låter som forskaren/lektorn på KTH hade lätt autism och/eller någon personlighetsstörning. I så fall är förutsättningarna för att ”lyckas i livet” ganska dåliga, oavsett begåvning.

Ja begåvning tycker jag är ett bättre uttryck, det täcker in lite mer av det som vuxenlivet tarvar.

Last edited:

Det är lätt att tro att begåvning är samma sak som tråkighet eller brist på personlighet och värme, men så är det ju inte.

Jag träffade en gammal klasskompis nyligen som verkligen var korkad, troligen dummast i klassen men en lättsam och trevlig kompis. Men nu 25 år senare som egenföretagare var han väldigt vettig. Hela han beskrivning av hur han drev sin firma var intressant och genomtänkt. En gammal student från handelshögskolan skulle garanterat ha blivit imponerad. Ett tydligt exempel på någon som tränat och vårdat sin intelligens.

Håller med om det där sista. Jag skulle nog vilja säga att dom som är begåvade är ofta väldigt nyanserade och långt ifrån tråkiga. Dom har ofta både breda och djupa kunskaper vilket i sin tur gör umgänget intressantare.

Du vet att wikipedia är skrivet av användare, och alltså inte _nödvändigtvis_ en pålitlig informationskälla?
Att folk med högre iq _generellt_ lyckas bättre i högskoleprov förvånar mig inte heller, de bygger till stor del på liknande kunskap.
Prov i allmänhet känns dock som en rätt kass måttstock på intelligens då vem som hellst kan plugga-skriva-glömma. Det krävs mer för att lösa problem själv utan att på förhand kunna lösningen.

Du vet att wikipedia är skrivet av användare, och alltså inte _nödvändigtvis_ en pålitlig informationskälla?
Jag vet, men det är praktiskt att hänvisa dit för fördjupning. Min erfarenhet är att texterna på Wikipedia ofta är riktiga och sällan skrivna för att vilseleda eller av någon som helt enkelt inte kan sina saker.

Prov i allmänhet känns dock som en rätt kass måttstock på intelligens då vem som hellst kan plugga-skriva-glömma. Det krävs mer för att lösa problem själv utan att på förhand kunna lösningen.
Jo, men prov av det slag du menar är ju inte utformade för att mäta intelligens/begåvning.

Jag träffade en gammal klasskompis nyligen som verkligen var korkad, troligen dummast i klassen men en lättsam och trevlig kompis. Men nu 25 år senare som egenföretagare var han väldigt vettig. Hela han beskrivning av hur han drev sin firma var intressant och genomtänkt. En gammal student från handelshögskolan skulle garanterat ha blivit imponerad. Ett tydligt exempel på någon som tränat och vårdat sin intelligens.

Håller med om det där sista. Jag skulle nog vilja säga att dom som är begåvade är ofta väldigt nyanserade och långt ifrån tråkiga. Dom har ofta både breda och djupa kunskaper vilket i sin tur gör umgänget intressantare.
Det låter som din gamla klasskompis hade hamnat i rätt miljö vid en viktig tidpunkt i livet och dessutom blivit uppmuntrad av sina närstående att göra just det som han var bra på. Tror det sistnämnda kan vara avgörande för hur man ”lyckas i livet”.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026