Ordentlig uppläxning av kaxig tonåring...

Jo, man är visst överens om vilken metod som är lämpligast: Wechsler Adult Intelligence Scale – WAIS. Du rör till det helt i onödan.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Intelligenskvot#Wechslers_v.C3.A4rderingstabell

Påminner en del om hur man man värderar resultaten på högskoleprov genom sk normering. Bara för att man bl a använder WAIS eller rättare sagt delar av den inom psykiatrin betyder det inte att den inte har sina brister. Jag drar inte samma slutsatser som dig helt enkelt. Forskarevärlden är nog inte så enade som du tror inom det här området. Annars skulle det nog inte presenteras ny forskning på området.

Snälla! Lita på Radare!
De som forskar på IQ använder WAIS och "inget" annat! (Nåja, vill man ha kultur och icke-verbala test använder man något som heter Raven.) WAIS är med bred marginal världens mest använda och beforskade test och det är mycket mer anvcerat uppbyggt än vad jag orkar gå in på här.
MENSAS test är inte accepterad av andra än MENSA och du skulle ha stora problem med att få en studie publicerad om du använde den. Till stor del för att den inte uppfyller kraven på en bred faktoriell förklaring av begreppet. VIolket betyder att IQ inte kan beskivas med en enkel siffra.

Att komma med berättelser om förvirrade forskare eller kompisar som driver företag har ju inte med saken att göra. Här är väl ingen som har påstått att IQ är den enda prediktorn för framgång? Det har bara påståtts, vilket är helt korrekt, att det är den starkaste. "Framgångspotential" är inte det samma som "framgångsrik"!

Dessutom verkar det finnas en tro att skilnaden mellan en som har 130 och en som har 90 skulle vara så väldigt klar, det är den inte. Vi måste ju faktiskt använda en avancerad test för att avgöra om någon ligger nere vid 85, eller upp på 125, även om vi kan ha våra misstankar innan.

Jag har aldrig förstått varför IQ ska vara så känsligt, alla andra skillander klarar folk att reletera till men just IQ blir alltid så konstigt. Det är väl inget märkvärdigt med att vissa personer har lättare att lära sig nya saker, lättare att se sammanhang eller hålla mycket information i huvudet på en gång? Och det är väl inte heller svårt att tänka sig att sådana förmågor skulle kunna göra det enklare att ta "vettiga" beslut och därigenom lyckas i större utsträckning?

För att inte kapa tråden från den charmiga amerikanska föräldern så kommer jag inte att kommentera mer utan att någon av skeptikerna kommer med något mer handfast argument som en studie som visar att IQ begreppet är förlegat, inte tjänar sitt syfte eller att det finns någon annan faktor som visat sig vara av större intresse för att avgöra folks framtida tankemässiga prestationer.
(För framgång finnns det iofs en faktor som är ännu viktigare, fast den brukar framgångsrika personer inte heller erkänna. Faktorn är TUR, om vi i det lägger in faktorer som vi själv inte har kontrollen över.)

Till Skäggo: Bra fråga!
Testen fungerar på alla som ser, hör, pratar och förstår språket,. Om du däremot med fungerar menar att du får ett resultat och att det resultatet speglar det du vill mäta är tveksamt. Det testet mäter kan vara ointressant i en annan miljö, den säger helt enkelt väldigt lite om hur du skulle klara dig i djungeln. Testet säger bara något om hur du klarar dig ett samhälle som prioriterar olika typer av faktakunskaper och där du även är beroende av samarbete med andra personer. Sedan kan folk få tycka vad de vill men faktum kvarstår att vårt västliga samhälle anser att faktakunskaper är viktiga, så viktiga att vi sätter våra barn i speciella institutiner för att de ska lära sig när olika kunga dog. Dessutm kan jag erkänna att jag helst sätter mig i ett flygplan som är konstruerat av någon som kan en massa om att bygga flygplan än någon som bara gör det för skojs skull.
Se testen lite som en tumstock, du kan alltid använda den för att få ett värde, frågan är om du får ett värde som är intressant. Du vill kanske veta vikten på ett föremål. Du kan fortfarande mäta hur stort det är men det svara inte på frågan.

För att inte kapa tråden från den charmiga amerikanska föräldern så kommer jag inte att kommentera mer utan att någon av skeptikerna kommer med något mer handfast argument som en studie som visar att IQ begreppet är förlegat, inte tjänar sitt syfte eller att det finns någon annan faktor som visat sig vara av större intresse för att avgöra folks framtida tankemässiga prestationer.
(För framgång finnns det iofs en faktor som är ännu viktigare, fast den brukar framgångsrika personer inte heller erkänna. Faktorn är TUR, om vi i det lägger in faktorer som vi själv inte har kontrollen över.)

Som vanligt ett bra inlägg från dig Bonny, det är du som är experten på området i din yrkesroll. Jag vet att det finns många företag som när de anställer folk i högre befattning låter göra omfattande tester på dem för att försäkra sig om att de är rätt man på rätt plats. De testar inte bara IQ utan gör även personlighetstester. Ändå misslyckas de.

Jag tror mer på tur (och personlighet) än skicklighet när det gäller vissa typer av mått på framgång vissa människor nått. Det är en rad yttre faktorer som gjort att de lyckats mer än egna prestationer och intelligens. Det skulle de själva givetvis inte erkänna alla gånger förrän på dödsbädden om de inte är ödmjuka personer. Med det sagt är det ju lite svårt att säga att Warren Buffet endast haft tur som den troligtvis mest framgångsrika investeraren. Uppenbarligen sitter han på egenskaper som de flesta andra saknar. För att återknyta till framgångsrika chefer hur pass vanligt är det att de lider av en dos narcistiska drag?

Även på lägre befattningar har vissa företag liknande tester .Fick göra ett sånt när jag sökte ett jobb .Först ett skriftligt prov sen utfrågning av en psykolog

Jag vet att det finns många företag som när de anställer folk i högre befattning låter göra omfattande tester på dem för att försäkra sig om att de är rätt man på rätt plats. De testar inte bara IQ utan gör även personlighetstester. Ändå misslyckas de.

Jag tror mer på tur (och personlighet) än skicklighet när det gäller vissa typer av mått på framgång vissa människor nått. Det är en rad yttre faktorer som gjort att de lyckats mer än egna prestationer och intelligens. Det skulle de själva givetvis inte erkänna alla gånger förrän på dödsbädden om de inte är ödmjuka personer. Med det sagt är det ju lite svårt att säga att Warren Buffet endast haft tur som den troligtvis mest framgångsrika investeraren. Uppenbarligen sitter han på egenskaper som de flesta andra saknar. För att återknyta till framgångsrika chefer hur pass vanligt är det att de lider av en dos narcistiska drag?
Kluriga frågor och jag ska försöka ge kort svar.
Att förutsäga framtiden är svårt. Omöjligt för det mesta men för oss psykologer är det "bara" svårt...:yoparty

Det finns studier hur effektiva metoder är vid anställningar och om jag kommer ihåg rätt så är den vanligaste metoden, s.k. ostrukturerade intrevjuer, som har en effektivitet kring 0.20-0.30. Lite förenklat gissar du alltså rätt i var femte fall. Övriga tester hamnar lite högre, runt 0.5-0.6 med andra ord rätt ok men långt ifrån perfekt. IQ tillhör denna grupp. Det som gör den bra är att den helt enkelt är kostnadseffektiv. Effektivast är att låta individen hantera, evt. via rollspel, lösa relevnat problem de kan stötta på i jobbet. Tror det hamnade runt 0.75. Bra men som sagt: resurskrävande! Så även med de bästa metoderna är det kvar ett hyfsat utrymme för tur! (Vilket givetvis inte gällde när jag fick jobb! Ett glasklart fall av ren kompetens!)

Vad gäller chefer och narcissism måste jag spekulera, har inte tid att leta artiklar just nu.
Troligen skillnad på om du är chef för att du skapat företaget eller om du söker tjänsten i ett som redan finns. I det andra fallet är det nog rätt vanligt men å andra sidan är narcissism på en lagom nivå bara bra, ibland är den t.o.m. berättigad! Som en föreläsare sa en gång: Om du vill bli president i USA och därmed världens mäktigaste person så säger det troligen lite om din syn på dig själv...

. ...eller kompisar som driver företag har ju inte med saken att göra....

Jag försökte med två olika exempel belysa hur människors intellekt förändras och ingenting annat. Men jag verkar ha misslyckats totalt.

Och det var ju iofs bara personliga iaktagelser och ingen vetenskapligt uppbyggd undersökning heller eftersom inga regelrätta iq-tester gjorts på någon av individerna vare sig nu eller medans dom var unga.

Jag försökte med två olika exempel belysa hur människors intellekt förändras och ingenting annat. Men jag verkar ha misslyckats totalt.

Och det var ju iofs bara personliga iaktagelser och ingen vetenskapligt uppbyggd undersökning heller eftersom inga regelrätta iq-tester gjorts på någon av individerna vare sig nu eller medans dom var unga.
Jag ber om ursäkt om mina kommentarer har uppfattats som riktade mot dig, det har inte varit min intention!

För övrigt är det även så att vetenskap och sunt förnuft ibland är eniga! Din iaktagelse om att indivders intellekt förändras är helt korrekta och det finns massor av stöd för det. Jag vill minnas, vilket inte säger så mycket, att det var du som jämförde hjärnan med en muskel vilket är en bra jämförelse. Finns t.ex. studier på äldre där man har kunnat höja IQ med 5-10 poäng (Vilket är massor!) genom att erbjuda dem kognitiv stimulans, ser även ut att hindra/försena vissa typer av demensutveckling. Av den anledningen har man fått revidera den gamla åsikten om att man skulle bli lite "slö i huvudet" redan vid 50-60 år.
Så framöver kan du vara lika kaxig som mig och säga "Jag vet, och forskningen ger mig rätt, att..."

För övrigt är det även så att vetenskap och sunt förnuft ibland är eniga! Din iaktagelse om att indivders intellekt förändras är helt korrekta och det finns massor av stöd för det. Jag vill minnas, vilket inte säger så mycket, att det var du som jämförde hjärnan med en muskel vilket är en bra jämförelse. Finns t.ex. studier på äldre där man har kunnat höja IQ med 5-10 poäng (Vilket är massor!) genom att erbjuda dem kognitiv stimulans, ser även ut att hindra/försena vissa typer av demensutveckling. Av den anledningen har man fått revidera den gamla åsikten om att man skulle bli lite "slö i huvudet" redan vid 50-60 år.
Så framöver kan du vara lika kaxig som mig och säga "Jag vet, och forskningen ger mig rätt, att..."

Man kan dra en hel del slutsatser genom iakttagelser och lite tankeverksamhet. Sedan om slutsatserna är korrekta eller inte det är en annan femma :D

Nu vet jag inte hur det ligger till inom psykiatrin, men det finns väldigt mycket dålig forskning där ute som saknar både spets och bredd. Forskningsanslag kommer från både statligt och privat håll och resultaten får stor genomslagskraft ute hos allmänheten. Alla kan inte läsa saker och ting med kritiska ögon. Det krävs lite skärpning annars urholkas trovärdigheten i de forskningsresultat som publiceras.

Vad gäller chefer och narcissism måste jag spekulera...skillnad på om du är chef för att du skapat företaget eller om du söker tjänsten i ett som redan finns. I det andra fallet är det nog rätt vanligt men å andra sidan är narcissism på en lagom nivå bara bra...
Så kan det nog vara. Å andra sidan kan det vara psykopat- och narcissism-hygieniskt att kandidater söker och värderas för en cheftjänst, istället för att de utser sig själva.

Gubben har fortfarande "explosive bullets" .... UPPRÖRANDE ! :huvet

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...