Orättvis lagskrivning sett från en motorcyklists synvinkel

SWE 1 skrev:
Jorå jag har det mycket färskt i minnet då jag fixade teoriprovet i måndags. Om man kör en tvåhjulig MC är det tillåtet att köra om ett annat tvåhjuligt fordon, tex tvåhjulig moped eller MC. Det är inte tillåtet att köra om bilar eller fyrhjuliga mopeder...

Det är inte helller tillåtet att köra om MC med sidovagn väl ? :va (teoriprov på fredag, detta borde jag kunna ! :tomten )

Tanken med skylten och orsaken till varför det inte är tillåtet att köra om ett fordon med fler hjul än två beror på att sikten är begränsad, dvs stor risk för mötande trafik som man inte ser vi påbörjandet av omkörningen av det fyrhjuliga fordonet.

En tvåhjulig mc som man tänkt köra om skymmer vägen mindre än en fyrhjulig bil. Skylten är logisk m.a.o.
Motsvarande skylt finns med lastbil också om jag inte minns alldeles fel.

Eldstorm skrev:
Tanken med skylten och orsaken till varför det inte är tillåtet att köra om ett fordon med fler hjul än två beror på att sikten är begränsad, dvs stor risk för mötande trafik som man inte ser vi påbörjandet av omkörningen av det fyrhjuliga fordonet.

En tvåhjulig mc som man tänkt köra om skymmer vägen mindre än en fyrhjulig bil. Skylten är logisk m.a.o.
Du har precis lika dålig sikt om du med en fyrhjuling (bil) kör om en tvåhjuling (MC) som om du med en MC kör om en bil, därför är skylten diskriminernade... :huvet

Eldstorm skrev:

Du har rätt i det du säger... MEN; en mc behöver mycket kortare frisikt än en bil för att köra om... Detta på grund av den otroliga accelerationsförmågan som de flesta moderna mc har. En bil tar tid att accelerera efter att man bestämt sig att man vill köra om; på en hoj går det mycket mycket fortare.

ksann skrev:
Detta på grund av den otroliga accelerationsförmågan som de flesta moderna mc har.

Din och min kanske,
men Bosse på sin Virago accar inte ifrån min veteranhoj.

Dee_cati skrev:
Givetvis, som motorcyklist behöver du inte följa skyltarna som deet tex står hastighetsbegränsning på, inte heller stopp-plikt, lämna företräde, enkelriktat osv. Det gäller bara för bilar. :3freak

stopp-plikt är ju bara ett skämt, att det finns en så´n skyllt.

raukroland skrev:
Du har precis lika dålig sikt om du med en fyrhjuling (bil) kör om en tvåhjuling (MC) som om du med en MC kör om en bil, därför är skylten diskriminernade... :huvet
Jaså? Möjligtvis om det är en breddad Goldwing och en SMART(tm)-bil.

ksann skrev:
Du har rätt i det du säger... MEN; en mc behöver mycket kortare frisikt än en bil för att köra om... Detta på grund av den otroliga accelerationsförmågan som de flesta moderna mc har. En bil tar tid att accelerera efter att man bestämt sig att man vill köra om; på en hoj går det mycket mycket fortare.
Jovisst, du har absolut en poäng i det du säger, fast alla kör ju inte sporthojar.
En gammal slö GSX250 har ju betydligt långsammare acceleration än en Ferrari Enzo. Alternativet till skylten är ju omkörningsförbud för alla fordon.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D