Orättvis lagskrivning sett från en motorcyklists synvinkel

Lagtexten är enl. den bilskollelärare jag talat med vädigt gammal och skriven på den tiden då faktiskt bilar gick snabbare än tvåhjuliga fordon. :3freak Måste ha varit på stenåldern....

Nickeluring skrev:
Skylten betyder att fordon som har 3 hjul eller mer inte får köra om fordon som har 3 hjul eller mer. Man kan t.o.m. se på bilden av "bilarna" att de har 3 hjul. Således får man med motorcykel köra om bilar på sträcka med ovan skyltning.

Du säger så ja.... vad säger lagtexten?

Nickeluring skrev:
Skylten betyder att fordon som har 3 hjul eller mer inte får köra om fordon som har 3 hjul eller mer. Man kan t.o.m. se på bilden av "bilarna" att de har 3 hjul. Således får man med motorcykel köra om bilar på sträcka med ovan skyltning.
Du har tyvärr fel.

Nickeluring skrev:

Och vart är det "tredje" hjulet då om jag får fråga? Eller menar du bakaxel-klumpen i mitten? Ja iofs, bilen kanske wheelar och har det tredje hjulet i luften :3freak
De lurade inte i dig något mer på den skolan?

Dee_cati skrev:
Och vart är det "tredje" hjulet då om jag får fråga? Eller menar du bakaxel-klumpen i mitten? Ja iofs, bilen kanske wheelar och har det tredje hjulet i luften :3freak

Du tror inte att de fått ihop en konspirationsteori i ett försök att få med lagar för trikes också då?

Och klumpen heter differentialaxel.

Ogre skrev:
Rätta mig om jag har fel men om det enbart är dubbla heldragna linjer så får man köra om...
Att det är dubbla saknar betydelse eftersom du bara behöver bry dig om om "din" linje är heldragen eller inte.

Kurvmakaren skrev:
Är det någon av er som egentligen vet vad det här märket betyder?

1_2_63.gif

Jorå jag har det mycket färskt i minnet då jag fixade teoriprovet i måndags. Om man kör en tvåhjulig MC är det tillåtet att köra om ett annat tvåhjuligt fordon, tex tvåhjulig moped eller MC. Det är inte tillåtet att köra om bilar eller fyrhjuliga mopeder...

SWE 1 skrev:
Jorå jag har det mycket färskt i minnet då jag fixade teoriprovet i måndags. Om man kör en tvåhjulig MC är det tillåtet att köra om ett annat tvåhjuligt fordon, tex tvåhjulig moped eller MC. Det är inte tillåtet att köra om bilar eller fyrhjuliga mopeder...

Vad trevligt att vissa körskolor har uppmärksammat lagskrivningen.
Orättvis är den men den gäller dock ändå.

Kurvmakaren skrev:
Vad trevligt att vissa körskolor har uppmärksammat lagskrivningen.
Orättvis är den men den gäller dock ändå.

Ja, undra hur dom tänkte... Det är ju diskriminering! :va

SWE 1 skrev:
Ja, undra hur dom tänkte... Det är ju diskriminering! :va

Det här är egentilgen det lilla i jämförelse med hur de hanterade utvärderingen av vajerräckesvägarna. Där gjorde Vägverket sina trafikstudier i Oktober - November månad vilket resulterade i att antalet förbipasserande motorcyklar under studieperioden var låg att man för framtida hantering bortsåg från kategorin.

Smidigt att lägga en så viktig trafikstudie under en period då 90 % av landets motorcyklister har ställt av sina hojar...

Kurvmakaren skrev:
Det här är egentilgen det lilla i jämförelse med hur de hanterade utvärderingen av vajerräckesvägarna. Där gjorde Vägverket sina trafikstudier i Oktober - November månad vilket resulterade i att antalet förbipasserande motorcyklar under studieperioden var låg att man för framtida hantering bortsåg från kategorin.

Smidigt att lägga en så viktig trafikstudie under en period då 90 % av landets motorcyklister har ställt av sina hojar...
Med tanke på hur många liv vajerräcken lär rädda så tycker jag som hojåkare att det är okej.
Vad de däremot kunde ha funderat lite mer på vore att använda en annan typ av räcken som finns i andra länder och som är snällare mot hojåkare.

sandstream skrev:
Med tanke på hur många liv vajerräcken lär rädda så tycker jag som hojåkare att det är okej.
Vad de däremot kunde ha funderat lite mer på vore att använda en annan typ av räcken som finns i andra länder och som är snällare mot hojåkare.

Jag samt ett antal andra inom vägbyggnadsbranchen samt SMC har tryckt på VV samt VTI att de skall utföra krocktester med dessa räcken samt motorcyklar. Man har hävdat från tillverkarnas håll att de har en VTI- och VV-godkänd produkt och inte brytt sig mer om det.
Skall man godkänna en räckestyp ( som i det här fallet ) så måste man utföra tester för samtliga förekommande fordonsikategorier och framförallt med viktning på de oftast förekommande (bilar i detta fallet) samt de som påverkas mest av en eventuell inkörning i räcket (mc).

VTI får krypa till korset nu men man har inte hittat en lämplig metod att analysera resultaten. Detta borde inte vara så svårt att fixa då man gjort tester på detta i andra länder.
Förhalning av tidplan och beslut skulle jag vilja kanna det. Man vill nog inte veta resultatet av en mc i kollision med vajerräcke.

Zee skrev:
Du tror inte att de fått ihop en konspirationsteori i ett försök att få med lagar för trikes också då?

Inte för att verka tjatig eller så men "klumpen" heter bara differential :tummenupp

Nickeluring skrev:

Kan absolut inte bli tydligare.......

Bifogat

• 1_2_63.gif
    1_2_63.gif
    4.5 KB · Visningar: 183
Zee skrev:

Vilken tur att du förklarar det :Bugar

Kurvmakaren skrev:
Är det någon av er som egentligen vet vad det här märket betyder?

1_2_63.gif

Så här står det i vägmärkesförordningen:

1.2.63 Omkörning förbjuden
Märket anger förbud att köra om andra motordrivna fordon än sådana tvåhjuliga mopeder eller motorcyklar som saknar sidvagn. Förbudet gäller till den plats där märke 1.2.70.2 satts upp.

Detta innebär teoretiskt sett att en bil får köra om en motorcyklist.
Lagskrivningen gör då att en motorcyklist INTE får köra om bilen trots att det teoretiskt sett är samma antal hjul i bredd.

Orättvisa på hög nivå anser jag....

Det är nästa så att man skall skapa en protestlista för att få ändrat denna lagskrivning.
Vad tycker ni?
Du har helt rätt - det är både orättvist och dumt! Det hade varit smartare om det var tvärtom: att mc fick köra om allt! Vi är ju snabbare och inte så breda!
Nickeluring skrev:
Du har tyvärr heltfel. Hur klarade du ditt teoriprov?

hörrni,
även om man är ute och kör bil så måste man får köra om
svarta motorcyklar med raka rör och fransar i styrändarna
annars kommer man ju aldrig fram i tid :hihi

Dee_cati skrev:

Jag har insett att jag hade fel.

Angående de 3 hjulen så är det tydligen fler som har förstått bilden fel. Kolla på: http://www.mopedbok.se/sida-avsnitt3-ny.htm
Scrolla ner till fråga 29 och välj 'Sant', scrolla sedan ner och rätta.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D