Orättvis lagskrivning sett från en motorcyklists synvinkel

Kurvmakaren

en helt vanlig medlem
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
YZF R6 -00
Är det någon av er som egentligen vet vad det här märket betyder?

1_2_63.gif

Så här står det i vägmärkesförordningen:

1.2.63 Omkörning förbjuden
Märket anger förbud att köra om andra motordrivna fordon än sådana tvåhjuliga mopeder eller motorcyklar som saknar sidvagn. Förbudet gäller till den plats där märke 1.2.70.2 satts upp.

Detta innebär teoretiskt sett att en bil får köra om en motorcyklist.
Lagskrivningen gör då att en motorcyklist INTE får köra om bilen trots att det teoretiskt sett är samma antal hjul i bredd.

Orättvisa på hög nivå anser jag....

Det är nästa så att man skall skapa en protestlista för att få ändrat denna lagskrivning.
Vad tycker ni?

Bli omkörd av bil? Bil?

Syntax Error änna.

Eftersom frågeställningen är rent teoretisk och aldrig kommer att appliceras i praktiken så är det väl inget problem.

Maciej EVO VI skrev:
alla vägmärken och lagar gäller väl bara bilar...

Givetvis, som motorcyklist behöver du inte följa skyltarna som deet tex står hastighetsbegränsning på, inte heller stopp-plikt, lämna företräde, enkelriktat osv. Det gäller bara för bilar. :3freak

Har funderat på den skylten sen jag tog bil kort... Den är ju IDIOTISK! mycke lättare för en mc att köra om en bil men det är inte tillåtet?? :va

Detta är ett av bevisen på att beslutsfattare och lagtextskrivare inte ser motorcyklister som en del i trafiken.
Det finns fler skrämmade exempel på hur motorcyklister hanteras.
Kolla bara hur VV samt VTI har hanterat motorcykelfrågan kontra de där 2+1-vägarna med vajerräcken.

Men erkänn att det känns rätt skönt att kunna blåsa om de där jeffla EU-mopparna helt lagligt när man är ute med 4-hjulingen. :7peta

timm skrev:
Men erkänn att det känns rätt skönt att kunna blåsa om de där jeffla EU-mopparna helt lagligt när man är ute med 4-hjulingen. :7peta

Ärligt talat hade det kännts skönare att blåsa om moppefuckona på ett olagligt sätt.

En på mitt gammla jobb körde om på en sådan sträcka, polishelikoptern såg det å följde efter honom hem, en stund senare kom en mc polis å gav han böter. Mc-polisen i fråga tyckte att det var jä-ligt löjligt att han skulle få böter men kunde inget göra då det var inrapporterat. Bilen han hade kört om hade gått åt sidan tillochmed

Svea Rikes lag lirar inte ihop med sunt förnuft, det har jag fått lära mig :mad:

Rätta mig om jag har fel men om det enbart är dubbla heldragna linjer så får man köra om så länge man inte överskrider linjerna. Alltså så länge dom inte satt upp en sådan omkörningsförbudsskylt.

Ogre skrev:
Rätta mig om jag har fel men om det enbart är dubbla heldragna linjer så får man köra om så länge man inte överskrider linjerna. Alltså så länge dom inte satt upp en sådan omkörningsförbudsskylt.

Helt rätt!

hittebarn skrev:
En på mitt gammla jobb körde om på en sådan sträcka, polishelikoptern såg det å följde efter honom hem, en stund senare kom en mc polis å gav han böter. Mc-polisen i fråga tyckte att det var jä-ligt löjligt att han skulle få böter men kunde inget göra då det var inrapporterat. Bilen han hade kört om hade gått åt sidan tillochmed

Man skall passa sig...speciellt när polisen har sina aspiranter ute. de hugger GARANTERAT på den här typen av händelser.

Kurvmakaren skrev:
Är det någon av er som egentligen vet vad det här märket betyder?

1_2_63.gif

Så här står det i vägmärkesförordningen:

1.2.63 Omkörning förbjuden
Märket anger förbud att köra om andra motordrivna fordon än sådana tvåhjuliga mopeder eller motorcyklar som saknar sidvagn. Förbudet gäller till den plats där märke 1.2.70.2 satts upp.

Detta innebär teoretiskt sett att en bil får köra om en motorcyklist.
Lagskrivningen gör då att en motorcyklist INTE får köra om bilen trots att det teoretiskt sett är samma antal hjul i bredd.

Orättvisa på hög nivå anser jag....

Det är nästa så att man skall skapa en protestlista för att få ändrat denna lagskrivning.
Vad tycker ni?

Skylten betyder att fordon som har 3 hjul eller mer inte får köra om fordon som har 3 hjul eller mer. Man kan t.o.m. se på bilden av "bilarna" att de har 3 hjul. Således får man med motorcykel köra om bilar på sträcka med ovan skyltning.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D