Opraktisk bushoj för 40-plussare; motard, Buell XB9S, eller stor offroadare?

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Sporthojare, nu skulle jag behöva er hjälp med en rätt subjektiv sak.

Jag har i dagsläget några gamla hojar som står i garaget; en gubbräser, en offroadare, och en bobber. Sammanlagt får jag väl 60-70 tusen för dom till våren.

För varje år har långturerna med BMW R1100S-en blivit färre. Bobbern är ju fin men ärligt talat, att köra (iofs strippad) glidarhoj är tråkigt och riskfyllt, inte roligt och riskfyllt som det skall vara att köra hoj.

Jag gillar nog min DR 350 bäst, bra storlek. Tål allt bus men är ju väldigt undermotoriserad.

Kort sagt vill jag ha nåt busigt som är så kul som möjligt att köra i hundra knyck på sjuttiovägar. Upp till hundra skall det dessutom gå fort. Ett plus om man sitter upprätt, mot slutet fick jag ont i handlederna på mina sporthojar och jag är inte beredd att göra fler situps:dummer

Till saken hör att jag tänker lämna in hojen på verkstad för allt underhåll utom vätskor och bromsbelägg = tillförlitlighet är ett plus.

Vad skall jag titta på? Hittills finns Buell XB9S, nån KTM 690-version, alt XR 650 på listan. Buellen leder pga att den är liten, jag är 1,80 lång.

Vad sägs den samlade expertisen om alternativen - och vad har jag missat?
 

Spritelight

Medlem
Gick med
10 Apr 2015
Ort
Göteborg
Hoj
2013, Aprilia RSV4 Factory-R
Jag fick låna en ducati monster 821 när jag hade min GSA inne på service i somras. Den gav mersmak, sedan provkörde jag BMW s1000xr och vilken motor :tummenupp....blir troligen en s1000xr för mig till våren då jag planerar att ta den på en tvåveckors europa resa men vill du ha något att busa runt på så kan du ju välja s1000r (streetversionen).

Sammanfattning:
Ducati monster 821
Bmw S1000r / xr

Kul bushojar och snabbt kan det gå!! :rock
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
KTM 690 smcr är skitkul och går att köra långt med. Kanske inte den driftsäkraste hojen
KTM 990 SM/SMT/SMR Också skitskoj och går alldeles utmärkt att köra långt med. bättre driftsäkerhet.
xr650 om du vill köra grus och gata

Dorsoduro 750 har jag ingen erfarenhet av men den verkar bra
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Bra input! Gillar verkligen BMWs radfyror men dom är snabba ända upp till 200 (minst) , och därmed overkill för mig.

I det jag söker ingår i bästa fall att inte behöva köra runt rondellerna, utan helt enkelt köra rakt över dom (då trafiksituationen tillåter det, man är ju ansvarstagande). Buellen når ju inte ända fram i det avseendet, har aldrig suttit på en men man blir liksom sugen på att wheela när man ser den.

Har fegat lite avs KTM pga service och tillförlitlighet men är ju knappast nåt mek-geni så jag vet inte riktigt vad jag pratar om. 690 Enduro är kanske ett alternativ?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
KTM 690 smcr är skitkul och går att köra långt med. Kanske inte den driftsäkraste hojen
KTM 990 SM/SMT/SMR Också skitskoj och går alldeles utmärkt att köra långt med. bättre driftsäkerhet.
xr650 om du vill köra grus och gata
Dorsoduro 750 har jag ingen erfarenhet av men den verkar bra

Köra långt med KTM 690 ?
Då är du en tuffing. En kollega som kör mycket cross hade en KTM 690 för landsväg. Efter en semestervecka med 30 mil i början till målet och 30 mil slutet av veckan hem på 690 sålde han hojen. Trots ett par stopp för återhämtning längs vägen så var det för mycket vibrationer. För honom.
KTM690 = 1 timme om dagen. Är lagom.

Då tror jag mer på KTM 990. Om man vill köra mer än en timme om dagen !
Men TS är kanske nöjd med 1 timmes bus? KTM 690 !
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Bra input med vibrationerna - jag har hunnit få både tinnitus och skakkänsliga fingrar av hojåkning (och allmänt dåligt omdöme antar jag). 950/990 kan mycket väl vara ett alternativ, typ SD/SM!
 
Last edited:

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Har flera Ktm:er ingen 690 då, å har inte känt av att de varit problem me vibbrationer, beror nog på att jag har gummin på fotpinnar... Att tillförlitningen inte är bra känner jag inte heller till.. Den som jag haft längts är en 640 å de närmar sig 11 år.. Klart nöjd me den...

De förslaget till hoj jag har är Husqvarnas Nuda 900... Ser lite udda ut men någon lockande i mina ögen...
 

COSMOZ 08

Sporthojsnörd
Gick med
23 Apr 2003
Ort
08 City
Hoj
KTM 990 SMT
Det går att ha kul & samtidigt ha en praktisk hoj . KTM 990 SMT kan du busa & åka långt med .
Den är perfekt på landsvägen , smidig i stan & trevlig att köra långt med .
 

Hamrin

Bleeaah
Gick med
28 Jan 2007
Ort
Falun
Hoj
Aprilia Tuono Factory
Aprilia Tuono, Triumph Speed tripple eller Street tripple, Sv1000 är trevliga cyklar, liknande Ktm SD :)
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Köpte en Blackbird i bra skick för ca tre år sedan och nu har den rullat 4000 mil i min ägo dessa tre säsonger där milmätaren inför sista rundan denna säsong stod på 8000 mil och det enda som behöver bytas till våren är motorolja samt oljefilter och kedjan med eventuellt dreven som trots den utslitna kedjan ser ganska så bra ut.Motorn låter kanon och verkar inte vara redo för någon form av renovering.

Dom 1100 kubiken har på dessa rundor bla tagit mig långt bortom civiliserad mark på långturer samt till kvarterets affär för snus och mjölk och transporterat mig till och från arbetet där den hängt med långt modernare hojar på rullande landsväg i högre fart och aldrig en enda gång har den krånglat mer än när en vacumslang släppte under tanken.Fy fan vad synd att dessa maskiner inte byggs längre i en tid när folk kör omkring på motard och crossliknande maskiner som mer ser ut som om föraren alltid var skitnödig på mc sadeln. :crash
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Grabbar, stort tack för er input! Har haft en sv1000 och den var kul, men väl mycket missil. Tänker mig mer 150 kg utan kåpor, även om missilerna nog också har sina kvaliteter. Huskyn skall kollas in, den har jag missat, och St3an verkar riktigt intressant. Scramblern är toksnygg men jag anar posörpotential i den, hojar skall inte vara FÖR snygga:rock
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
KTM 950 Superenduro är ju lite drömhoj i min bok. Men då har man ju passerat 150 kg, förstås...
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Ducati Multistrada 1000/1100. Bröderna Hörbergs i Lund har en som gått 850 mil i din prisklass.
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Ser att Buellen inte precis fått folkets jubel i tråden. Är den verkligen så kass eller bara ovanlig? Eller får jag spö av bandidos-banditerna nästa gång jag kör förbi Helsingborg?
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Köra långt med KTM 690 ?
Då är du en tuffing. En kollega som kör mycket cross hade en KTM 690 för landsväg. Efter en semestervecka med 30 mil i början till målet och 30 mil slutet av veckan hem på 690 sålde han hojen. Trots ett par stopp för återhämtning längs vägen så var det för mycket vibrationer. För honom.
KTM690 = 1 timme om dagen. Är lagom.

Då tror jag mer på KTM 990. Om man vill köra mer än en timme om dagen !
Men TS är kanske nöjd med 1 timmes bus? KTM 690 !

Kompisen körde 70-80 mil i sträck i somras på sin 690smcr. Med pauser förstås. Obekvämt men doable
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top