Opraktisk bushoj för 40-plussare; motard, Buell XB9S, eller stor offroadare?

Varför inte Street triple (R)? Klarar absolut av kravspecen i första inlägget.

Naturligtvis är hojkörning en väldigt subjektiv upplevelse, jag trivs till exempel inte med min triple och suktar motard så jag har för avsikt avyttra snarast möjligt.

Samtidigt så förstår jag varför de flesta som äger en sån triumph är väldigt nöjda med sitt val. Det är en väldigt följsam och lättsvängd maskin med gott om pulver för inspirerad körning på 70-vägar, besök på banor och transportsträckor på motorväg.

Mina fem öre...

Ser att Buellen inte precis fått folkets jubel i tråden. Är den verkligen så kass eller bara ovanlig? Eller får jag spö av bandidos-banditerna nästa gång jag kör förbi Helsingborg?

Haha, fel forum för HD supporters :).
Bueller är för smått för mig med (1,93), förutom Ulysses.

Ta och testa en XR1200x (med luft och effektsystem) om ni är sugen på vridmoment och fågelsång, vibrerar mindre, har likvärdig vrid och högre topphastighet än de flesta KTM'er.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?232531-XR-1200-tr%E5den

Såg faktiskt en XR1200 på blocket häromsistens... Skall kolla upp. Mångas input pekar alltså mot KTM690 - den där modellen med hacke hackspettnäbben, är den nåt att ha? Går för bra priser tycker jag...

Såg faktiskt en XR1200 på blocket häromsistens... Skall kolla upp. Mångas input pekar alltså mot KTM690 - den där modellen med hacke hackspettnäbben, är den nåt att ha? Går för bra priser tycker jag...

Hacke hackspett är så himla ful... Tycker jag då.... Priset kanske beror på att många inte gillar utseendet... Annars så går det att bygga om den...

Vet inte mycket om Ktm, förutom korta serviceintervaller, men tänkte du skulle få höra mer om dorsoduro 1200 om den är intressant. Efter drygt 1200 mil på min i år så kan jag säga att det är en lite lattjo maskin! Den är skoj på både gocartbanor, 70vägar o grus/offroad, förhållandevis okej på motorväg med. Passagerare är dock mer eller mindre uteslutet, skjutspinnarna är mest en prydnad.
Sadeln skulle jag inte kalla bekväm, men långt ifrån hemsk. Fördelen den har är att den är lång och lite speciellt formad, så om det är dags för motorvägsåka kan du helt enkelt glida bakåt en bit för att få lite mer framåtlutad körställning, så blir det genast mer bekvämt. Skönt även om man ska åka långt att kunna flytta runt lite.
Tanken är för liten för motorn. Räkna med att tanka var 15:e mil. Är du gasglad o har sportläget på inne i stan så kommer du inte mycket mer än 10-11 mil. Gasglad på mindre vägar brukar innebära ca 13-14 mil innan lampan tänds.
Fjädringen är bra, men är lite tråkig att ställa in.
1000mils serviceintervall
3 körlägen - sport för bana alternativt väldigt aktiv buskörning, regn för just regn, och touring för allting annat. Touringläget gör hojen mycket mindre ryckig, du har dock fortfarande samma effekt som sport.
Antispinn ställbar i 3 steg där det första är rent fånigt och det tredje låter dig åka på lite sladd genom kurvor om du vill, och låter dig wheela i 3-4 sekunder innan det går in väldigt mjukt så du kan vara hur kass som helst, bara håll stumt så sätter den ner framhjulet åt dig snyggt o lugnt.
Både Abs och antispinn är avstängningsbara.
Den går fort upp till omkring 200, sen börjar den tappa, man vill dock inte köra mycket snabbare än 130-140 någon längre stund.
Jag är grymt nöjd med min, som inte är till salu. Med en toppbox blir den tillochmed praktisk, och du kan köra över både rondeller och leriga stigar. Märkesförsäkring som du bara kan teckna genom handlare är billig.

Dorsoduro 1200 ser grymt fin ut. Priset lite över leksaksnivå för min del dock, en St3 eller en gammal SD ser ju ut att ligga i farans riktning... sen ligger den en 690' prestige ute för 31 i Lund. Dom kastar fantamej motorcyklar efter en på blocket känns det som...

Vad säger ni om denna? Inte för att jag är bra på att göra bra investeringar när jag köper MC men ändå :)
http://www.blocket.se/lund/KTM_690_SM_Prestige_63354934.htm?ca=23_10&w=3

Last edited:
Duke eller 690 Smc-R. Nu kör jag helst bana med med min och begriper inte hur man kör bakhjul eller nåt sånt, men körglädjen är det inget fel på. Jag har nån video från Gotland ring i somras och den går att skrämma upp i rätt bra marschfart. Svänger gör den med.

Serviceintervallet är väl 1000 mil, jag byter olja lite emellanåt men annars är det ju ingen stor sak.

Köp!

Jag var helt inne på att min nästa moppe skulle bli en 690. Trodde alla var rasistiska och avundsjuka då de pratade om diverse mystiska problem med dem. Dock, googla innan köp. Verkar som det finns en del standardstrul på dem som inte är så där jättekul.

950 SE skulle jag gärna köpt, om de släppt den i version med 990 motorn, 950 har en klase barnsjukdommar.

Testkör 990 adventure och se vad du tycker, det är mkt hoj för pengarna, och går att köra fort på diverse underlag.

Vad du än gör köp inte en Buell Xb9! Köpte en XB12SS för att det var en hoj jag alltid velat ha och tycker den ser grym ut, men så hemskt tråkig motor! sålde den efter ett par månader bara. Och svårsålt är det med!!

Däremot sålde jag min MT-09 för ett tag sen pga att ville ha en hoj som passade in i mitt liv bättre just nu, men hade jag haft råd hade jag haft den kvar också! Roligare hoj har jag inte ägt! Rekommenderas starkt!!

Last edited:
Finns inget bättre än ktm 690! Rolig i alla lägen utom på motorväg (690 enduro) körde min trollstigen-stockholm på en dag i somras, funkar tom på långtur i alperna. Kör ifrån det mesta på dåliga vägar och kurviga alppass. Aldrig några bekymmer om man sköter om den.

Vad du än gör köp inte en Buell Xb9! Köpte en XB12SS för att det var en hoj jag alltid velat ha och tycker den ser grym ut, men så hemskt tråkig motor! sålde den efter ett par månader bara. Och svårsålt är det med!!

Däremot sålde jag min MT-09 för ett tag sen pga att ville ha en hoj som passade in i mitt liv bättre just nu, men hade jag haft råd hade jag haft den kvar också! Roligare hoj har jag inte ägt! Rekommenderas starkt!!

Fan, jag som hade förhoppningar på bullen. Men jag hör vad du säger.

Mt-09an har jag kollat på. Ser riktigt bra ut, men en scrambler-version hade suttit ännu bättre:)

Last edited:
Jag är 40+ och köpte den här i fredags. Nu känner jag mig som 23 igen! :D
Väldigt nerdrevad så 0-100 går fort och upprätt sitter man! Kostade inte mycket heller så har du bara plats i garaget så... :tummenupp

20151024_141811_zpsp9ix4dpx.jpg

Köp en STR, behandlas ibland som en V70 på forumet. Oförtjänt, det är en grymt skoj hoj!

Jag är en 40 + taggare och har nu en KTM 990 sm med crossdäck på 17" fälgarna (TKC 80). Den blir då grusvägsvänlig och jag kör hela vintern med den.
Före denna maskin hade jag en 97" Buell m2 cycklone och jag va 40+ tagg då också. Före Buellen körde jag Xr650 i mer än 10 år octg före det xr600 i hundra år.

Buellen va bra på ljudet/vridet och de råa utseendet samt låg soppaförbrukning 0,45lm vikt ca 190 effekt med öppet slipon kn filter ca 85 hjul hk. Den gick faktiskt bra och va bakhjulsbenägen. Beltdriften suger skunk för jag körde tydligen för hårt och grusväg så den smäller av i tid o otid. Den är ett helvete att byta så jag konverterade till kedjedrift vilket är dyrt typ 5000kr om man köper från Sverige 3500kr från England. De sämsta med den va att man fick bryta ner den i kurvor och hålla kvar brytningen genom kurvan så framhjulet kunde släppa.

Ktm 990 sm 08" har enorm effekt såpass att man hajar till när man drar på. Med öppet effektivt luftfilter samt slipons och rätt mapp så ger den 125-130hk på hjulet ber på hur långa insugstrattar man väljer! Vikten ligger på ca 182-185kg torr med slipons och lite onödigt krimskrams borttaget. Med TKC 80 däck beter den sig lika bra på grusväg som en Xr650 som vore nerblyad den beter sig helt för förutsägbart och bra med andra ord. Och är pratar vi om bakhjulsbenägen jag kan plocka upp den på 1-4an växel utan koppling men på 4an krävs mycket teknik och bra intrimmad motor.
Enda minus jag kan komma på är enorm soppaförbrukning på 0,75lm -1 lm men de går mappa in dem så de drar 0,65-0,75lm men de är svårt.

Xr 650 är helt klart bäst när de går sakta och svänger, går inte jämföra med de övriga då den endast väger 131 äkta kg. Urkorkad så går de rätt bra och kan lev 48-55 hjul hk ber på avgasrör.

Alla 3 hojar har bra hållbarhet men Buellen har ingen service alls förutom oljebyte för den har hydraliska lyftare!
De här serviceintervallerna nedan är mina egna som jag vet duger vid vanlig hulliganåka på väg.
Xr 650 oljebyte a 300 mil ventilkoll 500-700mil.
KTM 990 oljebyte 500 mil ventilkoll a 2000mil.
Buell oljebyte 500-700 mil ventilkoll aldrig.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka