Opraktisk bushoj för 40-plussare; motard, Buell XB9S, eller stor offroadare?

Boost, det var en klockren genomgång. Tack för att du tog dig tid med den, den summerar ju faktiskt precis allt det jag ville veta!:tummenupp:tummenupp:tummenupp

Är syftet att åka långt emellanåt?
Om ja ----->990 sm
Om nej ------>690smcr

Bra poäng, jag har aldrig kommit iväg på några längre resor även om jag ägt äventyrshojar. Blir kortare turer, men 990'n måste jag erkänna att jag blev lite sugen på trots allt, med TKC80-däck låter det som en rätt optimal hoj alla kategorier...

Bra poäng, jag har aldrig kommit iväg på några längre resor även om jag ägt äventyrshojar. Blir kortare turer, men 990'n måste jag erkänna att jag blev lite sugen på trots allt, med TKC80-däck låter det som en rätt optimal hoj alla kategorier...

Fördelen med KTM 990 sm eller smt alt smr är att de har enorm effekt gömd i luftburken och ljuddämpare. Org är de bara på 115hk på veven typ 105-107hk på hjulet är vanligt. De är helt otroligt bra att man kan hitta över 20hk extra med bara slipon och annat filter.

En sak du bör tänka på är att välja mellan smr och sm. "smt" går väl bort antar jag? Sm har längsta fjädringsvägen den är faktiskt längre än 950 SE underligt nog? Sm har hårdare kortare fjädring och mindre tank(14l) så den går bort för mig som kör mycket grus och isåka. Enda fördel smr är 0,9kg lättare fälg bak samt 0,7kg lättare i fram men de kan också vara en nackdel för fälgarna tål ev mindre stryk?! Jag har kört i flertalet stora stenar och har bra fått en liten buckla på bakfälgen så de håller bra.
Tänk inte ens tanken att köpa en 950 för de går så värdelös vs en 990 så de skriker om det. En 950 som då har förgasare går de bara locka ut 97-100hk på hjulet och de säger en hel del 25-30hk mer ur en urkorkad 990.

Jag kör dubbade TKC 80 på vintern och de funkar skitbra.

Min XT brukar gå 1000-1500/år. Gillar den, fast den är klen.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph