Operera ögonen?

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Det är MC-relaterat!

Jag funderar på att göra en LASIK-operation, hur har det gått för er som redan gjort? Sidoeffekter? Hur är synen nu?

Berätta gärna hur det var, hur det kändes och känns nu.

Har två bekanta som gjort ögonop, osäker på metoder dock.

Det båda märker av efteråt är en ökad ljuskänslighet och ett sämre mörkerseende. Den ena av dem har dessutom (vad det verkar) fått sämre avståndsbedömning. Båda ser dock över ett större område även om det gått tillbaka lite jämfört med tiden strax efter op (runt 1 år).

Min sambo har gått i operationstankar, men då hon redan nu har lite sämre mörkerseende än normalt har hon tänkt om...

Last edited:
Jag gjorde LASIK i januari 2000. Kostade då 24000 för båda ögonen på http://www.globeneyeclinic.se/. Jag vet ca 10 personer som gjort det på olika kliniker varav en är missnöjd och de har försökt allt för att korrigera utan resultat. Kanske inte så roligt. Jag själv är mycket nöjd efter 5½ år. Väldigt skönt att slippa tjorva med linser och glasögon.

Gör det för guds skull inte utomlands... Ögon kan läka olika vilket innebar att de lyfte fliken och "lasrade" nån sekund till efter sex veckor för att fixa till vad jag upplevde som lite dubbelseende på högerögat. Kul om jag gjort det billigt i USA eller Thailand...

Nicke skrev:
Jag gjorde LASIK i januari 2000. Kostade då 24000 för båda ögonen på http://www.globeneyeclinic.se/. Jag vet ca 10 personer som gjort det på olika kliniker varav en är missnöjd och de har försökt allt för att korrigera utan resultat. Kanske inte så roligt. Jag själv är mycket nöjd efter 5½ år. Väldigt skönt att slippa tjorva med linser och glasögon.

Gör det för guds skull inte utomlands... Ögon kan läka olika vilket innebar att de lyfte fliken och "lasrade" nån sekund till efter sex veckor för att fixa till vad jag upplevde som lite dubbelseende på högerögat. Kul om jag gjort det billigt i USA eller Thailand...

Upplever du nån ändrad ljuskänslighet eller försämrat mörkerseende?

Vad jag kommer ihåg från januari 2000:

Jag tog ledigt från jobbet på torsdag och fredag. In på torsdag fm. Fick lite lugnande piller och ögondroppar. In på operationsbordet. En ring med kniven som skapar fliken i hornhinnan, under vilken man bränner med laser, sögs fast mot ögat. Det var lite obehagligt för synen försvann på det ögat tills den lossades. Själva skärandet vibrerade bara lite, kanske ett plus att jag inte kunde se på det ögat, och laseroperation var lugna puckar. Direkt efter kunde jag redan se bättre än innan.

Tog taxi hem med dubbla solglasögon på mig. Var ganska ljuskänslig och det var strålande sol den dagen. Jag fick med mig piller, Citadon, och blev varnad för att jag kunde få ont. Petade i mig piller och vilade ett par timmar. Gjorde aldrig ont så senare satte jag mig och kollade på TV. Kändes helt overkligt!

Efter några veckor märkte jag att speciellt kromade vertikala ledstänger i tunnelbanan syntes lite dubbelt. När det inte fixat sig efter sex veckor så fick jag komma in och de gjorde om ena ögat. Gick på ett kick i och med att fliken satt väldigt löst. Jag blev chockad att han bara kunde lyfta på den och sen in till operation. Jag visste att hållfastheten inte är 100% förrän efter ett år men jag blev ändå försiktigare med att gnugga mig i/kring ögonen. Första veckan ska man sova med fina Hannibal Lecter-plastkåpor över ögonen. Man ser inte klok ut...

Jag har alltid varit lite mer ljuskänslig än andra och tror inte att det blivit värre. Enda med mörker var att jag såg stjärnor runt ljuskällor ett bra tag efter operationen. Det tog säkert 6-12 månader innan det var perfekt. Man tänkte väldigt mycket på sånt just före och efter operationen. Nu är det vardag att jag ser 100% bra utan glasögon eller linser = tänker inte så mycket på det.

Strongliquid skrev:
Upplever du nån ändrad ljuskänslighet eller försämrat mörkerseende?

Från http://www.lasikfyi.com

LASIK Risks and Benefits

LASIK Risks
As with any surgical procedure, there are risks associated with LASIK. Approximately 5% of patients will experience some kind of complication. The following is a list of possible risks:
  • Light sensitivity
  • Halos, glare, and starbursts - this occurs if light enters the eye around the edge of the treatment area and can usually be corrected with "touch-up" treatment.
  • Under-correction or over-correction.
  • Irregular astigmatism - this occurs if the cornea heals in a wavy configuration
  • Regression
  • Contrast Sensitivity - Find out how your refractive surgeon can determine whether you may have problems with night vision. Laser eye surgery causes a patient's contrast sensitivity (the ability to see well in low contrast situations, e.g. driving at night) to fall below normal levels, in turn reducing the ability to see clearly. After several weeks, or months, contrast sensitivity usually returns to normal and vision becomes clearer in low contrast situations. However, in some cases contrast sensitivity will not return to normal.
    It is important to remember that patients in their 40s or older suffer from presbyopia and will still need reading glasses.
LASIK Benefits
In spite of the risks associated with LASIK, there are several advantages to having the procedure done:
  • Glasses or contact lenses will be unnecessary
  • Any discomfort with contact lenses will be eliminated
  • Quality of vision is usually better than that achieved with glasses or contact lenses
  • As most patients achieve 20/40 vision or better, you will be able to pass a driver's test without wearing glasses or contact lenses.

jag har en kusin som gjort en sådan operation och hon fick totalt sett bättre syn men ena ögat blev lite skadat och nu går det inte ens att korrigera till 100% med glasögon. Så riskfyllt är det men oftast funkar det

En jag känner gjorde det för ett par månader sedan, grundkostnad 10
loppor, men hon valde till någon extrapolering, sedan hakade hennes syrra på och gjorde samma sak, nu ska alla deras kompisar också göra det.

Ingen av dom har upplevt sämre mörkerseende, lite "corona" runt starka ljuskällor i början, men det har gått över med tiden.

Dom har gjort det hos Koskelas ögonklinik i Umeå, som tydligen har varit med nästan längst i sverige och har dom nyaste maskinerna (hon fick skjuta på sin operation för att dom installerade nya maskiner)

Dom finns även på andra orter än Umeå.

Jag som ser stjärnor runt alla ljuskällor (när man åker bil på natten är det jobbigt som tusan)...bör jag göra en sådan operation? jag har brytningsfel på båda ögonen.

Jag ser också små stjärnor runt ljuskällor när det är mörkt. Detta är alltså inte normalt? Har varit så så länge jag kan komma ihåg och jag har inte direkt tänkt på det föräns nu. :va

Halogen skrev:
Jag ser också små stjärnor runt ljuskällor när det är mörkt. Detta är alltså inte normalt? Har varit så så länge jag kan komma ihåg och jag har inte direkt tänkt på det föräns nu. :va

Mer eller mindre...de flesta som har brytningsfel (glasögon överhuvudtaget) är mycket ljuskänsligare, och får stjärnor runt ljuskällor..

Jag var närsynt innan jag opererade. Har alltid varit hyfsat ljuskänslig. Inget som stör men speciellt på is/snö + sol på vintern har jag gärna solbrillor.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg