Open pitch - Förebygga skador & dödsfall för oss motorcyklister

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Wow ingen här i forumet verkar vilja förebygga skador eller dödsfall!?
Har du några ideer på hur vi kan skapa en säkrare miljö för oss motorcyklister?
Om inte! låt mig göra jobbet och pusha mig vidare i mitt arbete istället för att tracka ner på mig, på produkten, på allt du kan komma på att kommentera för kommenterandets skull.

- Istället för att tracka ner och säga "kinajeans" i din ignorans (jeansen tillverkas i Italien, Airbagen i Frankrike och denim tyget i Spanien) så supporta.
De FLESTA här i forumet kör i Kevlar jeans från Pakistan (titta i dina Kevlar jeans) - det är standard idag.

- Istället för att påpeka att engelska ord och svenska ord blandas i en mening, påpeka något som kan skapa en säkrare värld.

- Istället för att skriva att skyddsutrustning är onödig (vilket du egentligen inte tycker) så kom med vad du tror hade funkat för dig. Om inte skyddskläder vad kan då förebygga skador?

- Istället för att dra upp hocket statistik i tråden!? kom med ett bättre förslag på hur vi kan få koll på hur många som skadas och omkommer.

- Tack, @Coola Ola för tipset om försäkringsbolag, visst skadas hojen även om föraren förblir oskadd.

- Tack, @zoda för att du gillar inlägget. Följ Zoda's exempel, det är det minsta du kan göra som tittar in i den här tråden. Det är support!

- Tack, @Wiseguy för att även du gillar inlägget, du lever upp till ditt namn!

Det finns flertalet trådar här i forumet som handlar om dödsfall, skador, krockar... men inte en enda tråd som handlar om lösningar på problemet. Låt oss försöka lösa problemet från så många perspektiv som möjligt... för ingen kommer lösa det om inte vi gör det TILLSAMMANS, ingen bryr sig om oss motorcyklister förutom vi själva.


Oj, här har det redigerats hej vilt.

Låt mig möta några punkter.

De FLESTA här i forumet kör i Kevlar jeans från Pakistan (titta i dina Kevlar jeans) - det är standard idag.

Jag tror du har en skev bild av volympotentialen hos din produkt. De flesta här på forumet kör INTE i kevlarjeans.
I mitt umgänge finns INGEN som kör i kevlarjeans. Jag skulle aldrig ta på mig något sådant.


Det finns flertalet trådar här i forumet som handlar om dödsfall, skador, krockar... men inte en enda tråd som handlar om lösningar på problemet. Låt oss försöka lösa problemet från så många perspektiv som möjligt... för ingen kommer lösa det om inte vi gör det TILLSAMMANS, ingen bryr sig om oss motorcyklister förutom vi själva.

Det finns mängder med trådar som avhandlar trafiksäkerhet, körstil och medvetenhet - samt skyddskläder.
Generellt är de som överlevt utav forumets medlemmar mycket säkerhetsmedvetna. Hönan diskuterar ofta detta faktum med ägget, utan att riktigt nå fram.

Wow ingen här i forumet verkar vilja förebygga skador eller dödsfall!?
Har du några ideer på hur vi kan skapa en säkrare miljö för oss motorcyklister?
Om inte! låt mig göra jobbet och pusha mig vidare i mitt arbete istället för att tracka ner på mig, på produkten, på allt du kan komma på att kommentera för kommenterandets skull.

Jesuskomplex much, Moses?


Du har varit jätteduktig på att skapa buzz kring dina brallor, synts i rätt sammanhang och med rätt människor - och dra in stålars. Det har du fått cred för - även här inne.
Är pengarna slut nu?

Här inne har ballongbrallorna inte fått luft under vingarna, så mycket är säkert.
Vi som har några krascher bakom oss vet vad som fungerar för just oss.

Jag kör ATGATT, i alla väder, på alla underlag och alla säsonger.
Ibland vurpar jag tre gånger på en dag, ibland går det tre månader innan jag ligger brevid hojen igen.
Kevlarjeans är helt ointressanta av en mängd anledningar. Uppblåsbara brallor ändå mer så.

Själv har jag fler frakturer än de flesta att skämmas över, men ingen av dem hade kunnat undvikas med uppblåsbara brallor.

Du kan ju för i jisse namn inte bli sur och hitta på fabler för att din produkt inte passar mig.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Så om man bara räknar olyckor där folk dör eller skadas så skadas 98%?

Jag tog fram statistik med fokus på olyckor där ingen gjort sig illa, där visade det sig vara 0% skadade. Därmed borde skyddsutrustning generellt vara onödigt?
Som min statistik på användning av Bilbälte, använder alltid, trots jag aldrig behövt utnyttja det ! :)
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
De FLESTA här i forumet kör i Kevlar jeans från Pakistan (titta i dina Kevlar jeans) - det är standard idag.
Och för att vara helt seriös så - kör du hoj överhuvudtaget?
I så fall befinner vi oss i helt olika umgängeskretsar, och geografiska platser - alltid.
Men du kanske inte hänvisar till Sverige eller Norden?
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag har både kevlarjeans (2 par) och airbag-väst, men vad spelar antalet förare med kevlarjeans för roll i sammanhanget om det handlar om att förhindra allvarliga skador under midjan?
Kevlarjeans - som andra hojbrallor och ställ - har godkända skydd i sig och funkar bra även när man kliver av hojen o köper en Päronsplitt. Inte som förr när hojåkarna raglade in i knästövlar och helskinn mitt i sommarhettan på lokala fiket.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Har inte läst allt men vill bidra med seriös feedback.

Jag tycker detta är en overkill dålig produkt. Glidolyckor och skrapa/kasa olyckor klarar man bra med skyddsutrustning redan. Smälla med en bil/träd etc är gameover oavsett utrustning.

Jag förespråkar att köra sakta och försiktigt.

Denna produkt kommer heller aldrig landa på ett pris som blir accepterat.

Mina 2 cent
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Kan bidra med min tanke/reflektion. Tycker det är jättebra att någon tänker i nya banor och försöker komma på säkerhet. (använder själv airbagväst)

Men känner inte någon wow känsla när ser kläderna på bilderna. Jag tror att kunna få genomslag och få en kundkrets som köper byxorna så skulle du satsa på "BMW GS" folket som kör mycket och semester resor dvs folk som använder goretex kläder och utan problem lägger 200-300 tusen på en ny mc
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kan bidra med min tanke/reflektion. Tycker det är jättebra att någon tänker i nya banor och försöker komma på säkerhet. (använder själv airbagväst)

Men känner inte någon wow känsla när ser kläderna på bilderna. Jag tror att kunna få genomslag och få en kundkrets som köper byxorna så skulle du satsa på "BMW GS" folket som kör mycket och semester resor dvs folk som använder goretex kläder och utan problem lägger 200-300 tusen på en ny mc
...och de som kör mycket hoj använder väldigt väldigt sällan kevlarjeans. :)
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Kan bidra med min tanke/reflektion. Tycker det är jättebra att någon tänker i nya banor och försöker komma på säkerhet. (använder själv airbagväst)

Men känner inte någon wow känsla när ser kläderna på bilderna. Jag tror att kunna få genomslag och få en kundkrets som köper byxorna så skulle du satsa på "BMW GS" folket som kör mycket och semester resor dvs folk som använder goretex kläder och utan problem lägger 200-300 tusen på en ny mc
Exakt detta. Jag har inga mc-jeans men funderar seriöst på att skaffa ett par dyneem-jeans. De skyddar MYCKET bättre men SER UT precis ett par vanliga jeans som man kan gå runt i en hel dag utan att vara som att ha långkalsonger på sig som jeans med kevlar-liner (som dock skyddar bättre än dyneema). Ett par airbagjeans skyddar säkert ännu lite bättre än båda MEN det ser riktigt dumt ut. Liksom, inget man skulle gå runt i mer än absolut nödvändigt. Och det är därför som jag tror att den här produkten har extremt få potentiella köpare. Vilket också kanske förklarar varför det är svårt att drs in mer kapital nu.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
...och de som kör mycket hoj använder väldigt väldigt sällan kevlarjeans. :)
Nja. Hade jag haft kevlar eller dyneema-jeans hade jag lätt haft dem på nästan varje dag, för att kunna köra hoj till jobb och/eller ärenden utan att behöva asa runt i skinn eller gore tex. Men, det beror ju på hur man definierar mycket förstås.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Wow ingen här i forumet verkar vilja förebygga skador eller dödsfall!?
Har du några ideer på hur vi kan skapa en säkrare miljö för oss motorcyklister?
Om inte! låt mig göra jobbet och pusha mig vidare i mitt arbete istället för att tracka ner på mig, på produkten, på allt du kan komma på att kommentera för kommenterandets skull.

- Istället för att tracka ner och säga "kinajeans" i din ignorans (jeansen tillverkas i Italien, Airbagen i Frankrike och denim tyget i Spanien) så supporta.
De FLESTA här i forumet kör i Kevlar jeans från Pakistan (titta i dina Kevlar jeans) - det är standard idag.

- Istället för att påpeka att engelska ord och svenska ord blandas i en mening, påpeka något som kan skapa en säkrare värld.

- Istället för att skriva att skyddsutrustning är onödig (vilket du egentligen inte tycker) så kom med vad du tror hade funkat för dig. Om inte skyddskläder vad kan då förebygga skador?

- Istället för att dra upp hocket statistik i tråden!? kom med ett bättre förslag på hur vi kan få koll på hur många som skadas och omkommer.

- Tack, @Coola Ola för tipset om försäkringsbolag, visst skadas hojen även om föraren förblir oskadd.

- Tack, @zoda för att du gillar inlägget. Följ Zoda's exempel, det är det minsta du kan göra som tittar in i den här tråden. Det är support!

- Tack, @Wiseguy för att även du gillar inlägget, du lever upp till ditt namn!

Det finns flertalet trådar här i forumet som handlar om dödsfall, skador, krockar... men inte en enda tråd som handlar om lösningar på problemet. Låt oss försöka lösa problemet från så många perspektiv som möjligt... för ingen kommer lösa det om inte vi gör det TILLSAMMANS, ingen bryr sig om oss motorcyklister förutom vi själva.

för att ge dig konstruktiv feedback. Din video, det är alldeles för långt intro och snack om dig själv och vad du gjort tidigare. Korta ner det till typ tio sekunder och sen direkt på varför dina airbagbrallor är en bra investering, vilken din målgrupp är, hur stor försäljning du förväntar dig och tillväxtpotential. SEN kan du börja köra bilder på modeshower. Nu är det typ 30 sek fluff i början och så inleder du med ” OM DU TROR att airbag jeans är framtiden…”. Det är ju rätt många som så kommer tänka, nope, det tror jag inte och sen stänga av så du måste leda med VARFÖR airbagjeans ÄR framtiden på ett snabbt och övertygande sätt. Även om man tar sig förbi det så nämner du öht inga siffror i din video utan mest en massa känsloargument, vilket får mig att dra öronen åt mig.

Sist men inte minst tror jag att du behöver jobba en del på utseendet. Jeansen ser helt enkelt mycket klumpigare ut (och ”dorky” för att uttrycka sig på ren svenska) än både kevlar/dyneema-jeans och vanliga jeans. Detta framgår väldigt tydligt även i din promo-video så du har nog lite uppförsbacke.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Även om man tar sig förbi det så nämner du öht inga siffror i din video utan mest en massa känsloargument, vilket får mig att dra öronen åt mig.

Nej, inte mer siffror än den där svenska återförsäljaren som säljer 100.000 par Kevlarjeans om året.

Ett angivet antal som inte direkt gör snacket mer trovärdigt.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag skulle kunna tänka mig att köpa och använda kevlarjeans.
Om de är hyfsat smidiga, svala och neutrala i utseende så att jag kan vara på jobbet ett tag i dem.
Och de skall vara AAA-klassade med L2-skydd.
Samt 34/36 i storlek, och kosta max 2000:-
Men aldrig att jag skulle överväga de som Moses vill sälja, då får han nog dela på Östersjön först.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Nej, inte mer siffror än den där svenska återförsäljaren som säljer 100.000 par Kevlarjeans om året.

Ett angivet antal som inte direkt gör snacket mer trovärdigt.
Xlmoto är ju ett svenskt bolag (Pierce Group) och de säljer lätt så många mc-jeans i Europa, det kanske är det som menas.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag skulle kunna tänka mig att köpa och använda kevlarjeans.
Om de är hyfsat smidiga, svala och neutrala i utseende så att jag kan vara på jobbet ett tag i dem.
Och de skall vara AAA-klassade med L2-skydd.
Samt 34/36 i storlek, och kosta max 2000:-
Men aldrig att jag skulle överväga de som Moses vill sälja, då får han nog dela på Östersjön först.
Jag HAR ju ett par Kevlarjeans till och med... och en dyr GSA. Men använder dem bara när jag kör lillhojen till jobbet eller åker med kompisarna in på stan och kollar på tje... jag menar köper en glass och äter i solen. Dvs 2-3 gånger/år. Köpte beg oanvända med lapparna kvar: BMW med alla skydd inkl höft- och de var riktigt dyra nya (jag gav typ 800).

Men airbagjeans känns som airbagstövlar eller airbagarmbågsskydd liksom. Och jag undrar fortfarande vad som händer om den löser ut när man sitter på hojen. Blir förankringen bättre? Sämre? Flyger man av? Rätas benen ut? Många frågor.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Xlmoto är ju ett svenskt bolag (Pierce Group) och de säljer lätt så många mc-jeans i Europa, det kanske är det som menas.
Är det så låg kvalitet att man måste köpa nya varje år så... nä nu var jag lite elak. :) Sorry. (Även du, min Brutus)
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top