Open pitch - Förebygga skador & dödsfall för oss motorcyklister

Jag HAR ju ett par Kevlarjeans till och med... och en dyr GSA. Men använder dem bara när jag kör lillhojen till jobbet eller åker med kompisarna in på stan och kollar på tje... jag menar köper en glass och äter i solen. Dvs 2-3 gånger/år. Köpte beg oanvända med lapparna kvar: BMW med alla skydd inkl höft- och de var riktigt dyra nya (jag gav typ 800).

Men airbagjeans känns som airbagstövlar eller airbagarmbågsskydd liksom. Och jag undrar fortfarande vad som händer om den löser ut när man sitter på hojen. Blir förankringen bättre? Sämre? Flyger man av? Rätas benen ut? Många frågor.
Jag har en airbagväst med navelsträngsutlösning, den gick 2 säsonger på bandagar och nu på gatan eftersom nya skinnstället har inbyggd väst.
Jag har aldrig vådautslöst den trådstyrda och inte hört någon annan som gjort det heller, men jag skulle inte vilja ha både en väst och byxor med navelsträng. Det skulle absolut bara bli trassel och kanske osäker utlösning.
 
Jag har en airbagväst med navelsträngsutlösning, den gick 2 säsonger på bandagar och nu på gatan eftersom nya skinnstället har inbyggd väst.
Jag har aldrig vådautslöst den trådstyrda och inte hört någon annan som gjort det heller, men jag skulle inte vilja ha både en väst och byxor med navelsträng. Det skulle absolut bara bli trassel och kanske osäker utlösning.
Jag har en airbagväst som jag använder ganska regelbundet. Bandutlöst, har löst ut av misstag första gången jag använde den då jag hoppade av hojen... Bra upplevelse ändå och jag har alltid en reservpatron i tankväskan. Bra att man kan byta patron själv och ingen laddning att tänka på.
 
Xlmoto är ju ett svenskt bolag (Pierce Group) och de säljer lätt så många mc-jeans i Europa, det kanske är det som menas.


Kanske det. Med 1.75 md i omsättning för hela gruppen kan det säkert rymmas en del kevlarjeans i summan.
En eventuell vilja att investera dämpas dock när man ser att nämnda företagsgrupp gick med 45 mn i förlust i senaste bokslutet...
 
Jag kör oftast i kevlarjeans på sommaren. Vintern är lite för kall för dem så då är det fodrade hängselbyxor.
 
Kör ofta i kevlar-jeans på sommaren när jag VET att det ska vara fint väder.
Tog typ en vecka att torka dom efter en tur i ett rejält regnväder. :crash
 
Kanske det. Med 1.75 md i omsättning för hela gruppen kan det säkert rymmas en del kevlarjeans i summan.
En eventuell vilja att investera dämpas dock när man ser att nämnda företagsgrupp gick med 45 mn i förlust i senaste bokslutet...
Ja det finns föga sympati att hämta här också…
 
Liten ämnesflykt:
I senast numret av MC-folket fanns ett stycke text om svenska mc-jeans. Vill minnas att de var CE-klassade i kategori B. Det är i mitt tycke något som möjligen duger att köra moppe med.

Tillbaka till ämnet:
Visst är tanken god med airbag. Men jag håller med ovanstående skeptiker generellt. Trots det önskar jag Moses lycka till.
 
De få gånger jag kör med Jeans är på vägen till glasskjorren 3 kilometer eller när man glider hem till någon i närområdet i max 60 blås (lika fort som mopeden gick när jag var 14+), då funkar det bra med vuxen körning i vanliga jeans och t-shirt i min värld. Gillar tanken bakom airbagskydd men tycker de passar bättre i kläder som används vid längre körpass. Hoppas du finner en bra lösning som säljer och skyddar bra.
 
Ja jisses…

När jag kör snöskoter har jag egentligen bara en princip - jag hälsar aldrig på de tvättäkta jon som kör snöskoter med hörselkåpor istället för hjälm. Inte ens om de hälsar på mig först. Jag vill inte höra några rykten på byn om att jag kanske känner en hörselkåpsåkare…

På samma sätt och av samma anledning hälsar jag aldrig på motorcyklister iförda jeans. Jag avstår därför denna öppna delning, alternativt öppna basebollkast. Vad fan det nu betyder…

Jag har dessutom goda vänner som jobbar på Autoliv och förser riktiga kläder från etablerade klädmärken med den senaste airbagtekniken. Således ingen anledning att stötta konstiga omvägar med låtsaskläder via Frankrike, Italien eller Pakistan.
 
Ja jisses…

När jag kör snöskoter har jag egentligen bara en princip - jag hälsar aldrig på de tvättäkta jon som kör snöskoter med hörselkåpor istället för hjälm. Inte ens om de hälsar på mig först. Jag vill inte höra några rykten på byn om att jag kanske känner en hörselkåpsåkare…

På samma sätt och av samma anledning hälsar jag aldrig på motorcyklister iförda jeans. Jag avstår därför denna öppna delning, alternativt öppna basebollkast. Vad fan det nu betyder…

Jag har dessutom goda vänner som jobbar på Autoliv och förser riktiga kläder från etablerade klädmärken med den senaste airbagtekniken. Således ingen anledning att stötta konstiga omvägar med låtsaskläder via Frankrike, Italien eller Pakistan.
Hur hinner du se att de bär jeans? :va


Jag hälsar fö alltid på de snöskoteråkare som kör med kåpor, på så sätt är chansen större att man får fiska i de där fina sjöarna...
 
Jag skulle kunna tänka mig att köpa och använda kevlarjeans.
Om de är hyfsat smidiga, svala och neutrala i utseende så att jag kan vara på jobbet ett tag i dem.
Och de skall vara AAA-klassade med L2-skydd.
Samt 34/36 i storlek, och kosta max 2000:-
Men aldrig att jag skulle överväga de som Moses vill sälja, då får han nog dela på Östersjön först.

Det var ganska nära Knox Shield Spectra, men det föll på priset. Jag gav ungefär det dubbla, men det var det värt tycker jag.
 
Hur hinner du se att de bär jeans? :va


Jag hälsar fö alltid på de snöskoteråkare som kör med kåpor, på så sätt är chansen större att man får fiska i de där fina sjöarna...

Häromkring är hörselkåpeklubben och jeansklubben ungefär samma klientel. Inte gubbar som har fiskerätt, utan snarare ”öööh ja skulle tjööra ijäl mej dirreckt typ va ba” gänget.

Senaste trenden verkar vara youngsters på potenta lössnömaskiner som bara ska ut och glida på isen i finvädret, naturligtvis med hörselkåpor och gruv-rap på högsta volym…Jag skulle inte bli förvånad om någon tar hörselkåporna på hojen också…Man kanske borde patentera hörselkåpor med både airbag- och flytfunktion…?
 
Hm. Måste få in stålarna M?! Jag är ju lite äldre som undrade va fan ryggskydd va när det kom! Obekvämt. Som fan! Bubblor i jeansen ur led är tiden! Nä jag tror mer på träna träna träna på sin hoj! Kör med skallen. Tänk till när det är läge att brassa satan och när man kör defensivt! Använd kläder som pallar med en syning på asfalt.. Dundra in i nåt hårt i högre hastigheter då hjälper inte bubblor o skydd så mycket tyvärr..
 
Wow ingen här i forumet verkar vilja förebygga skador eller dödsfall!?
Har du några ideer på hur vi kan skapa en säkrare miljö för oss motorcyklister?
Om inte! låt mig göra jobbet och pusha mig vidare i mitt arbete istället för att tracka ner på mig, på produkten, på allt du kan komma på att kommentera för kommenterandets skull.
Tack för att du försöker fixa bra skydd för oss som kör motorcykel, allt som gör det säkrare är bra, även om just airbag-jeans inte passar alla.

Men, för det första, börja med att klanka ner på eventuella investerare är inte speciellt smart, sparka på de som ligger ner och sen förvänta sig att de ska betala dig? Inte bra.

För det andra, jag tror att i princip alla som hänger här vill förebygga skador och dödsfall. Alla kör med hjälm, de allra flesta kör med full utrustning alltid, möjligen att man nöjer sig med lite enklare skydd när man kör till glasskiosken en varm sommardag.

För det tredje, och det viktigaste för att förhindra olyckor är just att försöka förhindra olyckor! Och där är mc-kollektivet outstanding, det är MÅNGA som varje år kör utbildningar, avrostning, knix, bkk osv. Tack SMC för att ni driver så många bra möjligheter att träna!

(Jag använder airbagväst utan snöre sen några år, än så länge har det varit en onödig investering, men det känns bra ändå. :))
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top