Ont i ryggen efter att ha kört sporthoj

Liquid_shadow

100% Awesome!
Gick med
8 Aug 2008
Hoj
2008 Kawasaki ZX6R
Tja,

Nu är läget som följer att jag tog kortet för typ två veckor sedan. Körde en del första helgen och hade ont som fan i ryggen på måndagen och tisdagen. Tänkte först att det var träningsvärk efter diverse helgaktiviteter och det gick över i onsdags. Den gånga helgen hade jag dock inga andra aktiviteter. Var ute och körde fre, lör och sön och nu har jag tillbaka samma hemska värk i ryggen. Får käka smärtstillande och måste nästan sjukanmäla mig från jobbet.

Eftersom jag körde en touring på körskolan och nu kör en ninja är ju körställningarna helt olika.

Vad har ni för generella tips till en sporthojsrookie? Jag ska börja stretcha framöver, men rent körställningsmässigt

Thanks!

Träna upp mage och rygg....häng inte på styret....tar det en gång till häng inte på styret:pannkyss

Du kör för sakta :D Nej men tänk på att verkligen trycka upp kroppen med benen och magen. Sen om det går fort hålls man ju upp av fartvinden, men om det går runt 80-90 brukar jag sträcka på mig för att fånga mer fartvind och få mer lyfthjälp.

Jag har sedan 10 år tillbaka haft återkommande problem med ryggen . Det har jag fått av framförallt av stillasittande arbete på kontorsstol. När jag började åka hoj så var jag lite orolig över att det skulle försämras, men det har snarare blivit tvärtom. Känner jag mig trött och ont i ryggen då sätter jag mig på hojen och kör några timmar, när jag kommer hem är det som att ha varit hos en naprapat.

Min teori är att när man sitter på en sporthoj så sitter man lite i en fosterställning vilket gör att kotorna avlastas. Om man dessutom rör sig aktivt på hojen får man uppmjukande gymnastik på köpet. Men för att det ska fungera måste man sitta i en avslappnad körställning och inte belasta styret med armar och händer, vilket man åstadkommer genom att hålla uppe bålen med mag och ryggmuskler, samt försöka hålla in armbågarna och inte ut.

Mitt tips till dig är alltså, ut med hojen och kör. Rätta till körställningen och förhoppningsvis blir din ryggvärk botad.

Testa att åka till en chiropraktor eller naprapat eller vad du nu föredrar. Det gör underverk, dessutom kan dom säkert ge lite tips om hur du ska träna upp rygg och mage för att slippa det här i framtiden. Ta det lugnt ett par dar efter du varit där så att kroppen får en chans att återhämta sig.

Vad gäller körställning tycker jag du fått en hel del bra tips redan, men som alltid när man sitter - sitt inte helt still! Du behöver juh inte köra spinningpass på hojen, men flytta arslet, böj dig framåt, sitt rakt, osv. Jag vet inte om du har ett stillasittande jobb, men isåfall är det förmodligen ännu viktigare.

Om du inte insett det redan så är körställningen som lärs ut på körskolan inte nödvändigtvis den optimala. Att sitta som om man hade en pinne i arslet är förmodligen tom dåligt på en sporthoj.

Grymt stort tack alla! Hur många bra tips som helst och att läsa detta får mig att inse att jag gör massor av fel körställningsmässigt

Trodde allt handlade om att skrapa knäpuckar, men det är en bit kvar ;)

Rekommenderar oxå BKK-kurser... Grymma... Gick min första kurs i maj i år...

Förra året när jag började köra (tog körkort i början på augusti) så fick jag ofta ont i handlederna, ryggen osv då jag vilade för mycket på styret... I år har jag inga problem att köra långt då jag sitter rätt på hojen. :)
Är avslappnad o aktiv på hojen o det gör verkligen att jag inte känner några som helst biverkningar i kroppen... :D

Bara åka runt och prova olika ställningar till du hittar en där du känner dig avslappnad, när du får chansen släpp styret räta ut ryggen, släpp ena handen vrid lite på kroppen så du slipper hänga så mycket.
Gäller dock vid lugn köring

Körde knappt 80mil igår på R1:a och det gick helt ok. Fick lite kramper i benen så jag fick stanna några ggr, och då är jag inte direkt byggd för sporthoj.
I övrigt har jag köpt en sån så man gasar med handflatan från biltema, riktigt bra och hjälper när man ska mala mil.

Gå till en Naprapat, jag går då o då till Aktivrehab i Upplands-väsby, gå in på deras hemsida och boka tid, alla har ryggprobem förr eller senare ...
Dom rätade ut:) mig då jag knappt kunde sitta på hojen i våras

Får instämma i tidigare talare.. Knip med benen och ha avslappnade armar. Du kommer lära dig allt tids nog men det går mycket fortare om du tar en SHK hos smc! :tummenupp

japp. känner igen körställningsproblemet. själv fick jag problem med armar & händer då kroppstyngden belastade dem så mycket i den körställningen om man körde längre sträckor.. ryggen vart bara problem med i början av säsongen..

Kör ett tag innan du utvärderar allt för mycket. Kroppen är ju lite skum, nån dag kan man bara ha ont till synes av oförklarlig anledning. Kör och utvärdera men dra inte för stora växlar då en del förmodligen handlar om tillvänjning.

EDIT: Av sporthojarna är r1:an den rymligaste. De andra tre märkena sitter man som en fällkniv på. R1:an är en njutning i jämförelse. :yoparty

Last edited:
Träna ryggen och knip mer med knäna runt tanken.

Folk måste vara i ruskigt dålig kondition om man får sjukskriva sig av lite hoj körning!:D

Visst kan man träna rygg och mage medmera, men hojbyte löste mina problem.

Körde en Kawasaki ZX636R och hade inga problem what so ever, men bytte till en ZX10R av samma årsmodell och fick grymma problem med ryggen. Någonting i sittställningen var annurlunda och detta orsakade problem.(tappade sugen totalt på hojkörning)
Så nu kör jag en Aprilia Caponord och glädjen är tillbaka.

Testade en likadan hoj som jag haft igår och direkt kännde jag av problemen.

Så min slutsats är att alla hojar passar inte alla människor även om det ser stekigt ut!

/Dimman

Se till att inte böja ryggen för mycket. håll mage och svank lite spända och böj kroppen mer i linje med höften. Detta kräver en viss grundstyrka och rörlighet i rygg/mage.
Håller även med tidigare inlägg om att knipa runt tanken.
I princip så ska man aldrig behöva använda armar eller händer för att hålla sig upprätt eller kvar på hojen.

*/ ?>
Nyheter
Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage