Ont i röven av långturer?

Dildo

Ny medlem
Gick med
14 May 2011
Ort
Gävle
Hoj
KTM 625, Yamaha TDM 850, Kawasaki ZZR600-08, VFR Rc36, Yamaha YZ 250
Många tips här! Kan addera ett ytterligare några till samlingen.

Stretcha benen. Sträck ut medan du kör på raka sträckor. Fram med fötterna, upp i luften, för att öka blodgenomströmningen i "bakbenen". Bak med fötterna, tänj ut musklerna i "frambenen". Lägg t o m upp fötterna på bakre fotpinnarna om du kan. Ser fånigt ut, men det får du bortse från.

I någon minut bara. Små saker som gör gott för stela och trötta ben och ljumskar.

Stå upp då och då om du kan på din VFR. Stå på fotpinnarna några minuter eller några kilometer. Det gör underverk för träsmaken i baken. Man riktigt känner hur blodet strömmar genom muskulaturen. Det ser också lite fånigt ut. Men, sådant struntar vi ju i, eller hur? :)

Jag står ofta upp en bit på min Thruxton för att vila rumpa och lår. Funkar helt ok att stå upp en bra bit. Vid 100-110 km/t är hastigheten perfekt (för min hoj) för att bara luta sig framåt och låta fartvinden balansera mig. Lite udda, javisst. Men det gör stor skillnad på långfärd.

Gymnastik på hojen är ett bra tips:tummenupp
Sitta helt still en längre sträcka får nog vem som helst o få känningar oavsett hoj. Hur det ser ut sen är en annan femma :lol
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Första åren vi körde ut i europa på semester så hade vi planerat allt som skulle göras när vi väl var framme.
När man legat och pressat till Italien och Spanien med en övernattning (per resa), autobahn med hissade trottlar och korta hamburgarstopp så sov man i ett dygn, var trött i ytterligare ett och största minnet var hur sjuukt jobbigt det var.
Sedan kom ett mellanår, när vi skulle stanna i Sverige hela semestern.
Vi tröttnade och bestämde att vi skulle åka söder ut en sväng.
Åka hem när vi tröttnat.
Sökte upp trevliga vägar, stannade när vi ville och planerade bara till nästa stopp.
En fantastisk semester.
Körsträckan blev minst lika lång.
Men herregud vad mycket vi fick se.
 

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Ort
Långt ifrån allt.
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Får faktiskt mer ont i knäna än röven vid långkörningar. Men så har ju TL:en en vääääldigt mjuk dyna också. Får däremot ofta jävulska sendrag i vaderna/fötterna. Fick ett sånt i somras och höll faktiskt på att köra åt h-e pga all gympa jag var tvungen att göra. Sprattlade så det måste sett ut som ett epileptiskt anfall. :dummer
 

bacon4ever

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2010
Ort
göteborg
Hoj
Versys -08
Stå upp då och då om du kan på din VFR. Stå på fotpinnarna några minuter eller några kilometer. Det gör underverk för träsmaken i baken. Man riktigt känner hur blodet strömmar genom muskulaturen. Det ser också lite fånigt ut. Men, sådant struntar vi ju i, eller hur? :)

+1 för att ställa sig upp då och då under långfärden ... Gör underverk för komforten.

Funkar dock ganska dåligt med passagerare där bak, de brukar inte tycka om att få en rumpa rakt i fejjan ... :arsele
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Såvida det inte görs på t.ex. Isle of Man eller nån Iron-Butt-track-day.

Eftersom jag är vanlig IronButt´ och även av dom 27 som har genomförd TrackButt på Isle of Man - kan jag väl ge lite kommentarer..

Jag gör nog allt fel. Planerar absolut nästan inga ting. Men, har koll på att hojen fungerar, värmehandtag, regnställ, scooter luffar, massor av punk i navigatorn, extra headset (sku dö utan punkrock i hjälmen), extra varm tröja, coca cola, choklad, och kreditkort.. (Ok, röktobak - fabrikat Prince)..
(Nu är man varm, tör, vätska, socker och nicotin är i balans - dvs., man är klar och kan fungera låång tid..)

Så de ä bar o åk!

Ok, nu börjar kruxet.
Avslappnad körställning (SMC Steg 3). Börjar man snett med att spänna nånstans, rygg, nacka, axler, armar, handled - då får man problem under resan - och konsekvens kan bli att man får bryta..
Så - fullt fokus på att sitta avslappnad på hojen. Bra att röra lite på sig - jämnt - blodcirkulation är viktig, också för att hålla värmen (=fokus / må bra).

Jag stannar gärna 1x per timme, och bara går ett varv runt hojen..

När vi körde djävulskapet på Isle of Man - 160 mil på max. 30 timmar i ett dygn med pissregn och dimma med 0 sikt. Började jag friskt med att köra som vanligt, dvs växla i stort set alla kurvor. Jag tänkte nog att jag kanske sku bli trött i kopplingsarmen (det var innan jag fattade att det rörde sig om totalt runt 6.000 kurvor).. Efter 12 timmar, var smärtan i kramp armen anledning till att det blev aningen längre mellan växlingerna..

Efter 18 timmer beslöt jag mig att önska mig kalsonger i julklapp som inte har några stora sömmar! men, va fan - det ska göra lite ont att köra hoj..

Och tipset är ta altid en eller flera power-nap´s - tidigare, än du tycker du ska ta dom.. Att power sova 10 minutter i ett dike, är båda najs, mysigt och ger styrka, pigghet och motivation att dra vidare..

Så tycker jag det funkar bäst för mig... Lång körningar är roliga - tror faktisk det kom nån nyhet om IronButt gänget på svmc.se idag - Galenpannorna körde Ironbutt på 125´are här 12/5 - och dom tyckte det var skitt kul..
(sku tro jag är på nästa gång det är 12/5)..
 

GSX-R-Mikko

Vill mycket, Kan inget...
Gick med
12 Aug 2007
Ort
10% Alingsås 90% Göteborg
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
Min absolut längsta tur hittills är när jag förra året begav mig till Lycksele för att köpa min ZZR!
Resan blev rätt spontan då jag mer eller mindre köpte hojen i berusat tillstånd över telefon :rolleyes:

Hur som helst, jag ringde en polare som hade A-kort och frågade om han kunde hjälpa mig köra, då priset på tågbiljetter i detta land är läskigt dyra och att kollektivtrafiken till Lycksele inte riktigt går att jämföra mot tunnelbanan i stockholm :gnissla

Tanken var att åka på lördag morgon ifrån Alingsås och rulla i ganska rask takt non-stop till det ödsliga norrland.
Det första problemet som uppstod var att jag på torsdag morgon vaknade och kunde fan inte ta mig ur sängen :död
Hade åkt på ett ryggskott som hette duga och kände mig ordentligt överkörd (ni som haft det vet hur det känns.)

Lovade mig själv att åka på lördagen bara jag lyckades rulla ur sängen.

Lördagen kom och jag lyckades med nöd och näppe rulla ur sängen, fixa mackor och kaffe i överflöd och packa in skinnställ, hjälm och diverse i bilen innan kompisen dök upp.
Avresa prick 07.00 lördag morgon!

Jag körde hemifrån då jag lyckades hitta en ställning i förarsätet som avlastade ryggen.
Första stoppet, Västerås, Pissepaus och "sträck på benen"
Kom inte ur förarstolen förrän kompisen både pissat, flörtat med 18-åringen bakom kassan samt rökt ett halvt paket cigg :brynad

Kom till slut in i bilen igen och fortsatte köra...
Nästa stopp blev glada hudiksvall där det var dags att tanka samt fylla kistan med lite välbehövlig mcDonalds :fakta
Snabbt iväg igen och vi körde sista :rolleyes: biten till Lycksele i ett svep.
Klockan ca 21 stannade vi till utanför hotell Lappland och checkade in på rummet för att sedan knalla bort till säljaren för att kika på skönheten samt göra affär :yoparty

Snabbt firande hos lokala pizzerian och några öl i magen sen marsch i säng för att kunna bege oss för avfärd hemåt igen klockan 08:00 dagen efter!

Ryggen hade makalöst nog blivit bättre efter de ca 14 timmarna i racer-Golfen och efter lite svår gymnastik i skinnstället begav vi oss söderut i fullt spöregn på det nyinköpta monstret :crash

Blev tankstopp i Örnsköldsvik, Hudiksvall (plus Donken), Västerås samt Vårgårda.
Stannade även en snabbis i Västerås för att hälsa på min gamla morfar i en halvtimma.

Klarade mig ca 30 mil på en tank i ett hyfsat moderat tempo, och trots min knäckta rygg satt jag betydligt skönare på hojen än vad jag gjorde i bilen. vilket resulterade i att polaren tagit med sin utrustning i onödan :D

När vi närmade oss Mariestad dök äntligen solen upp efter närmare 80 mil i varvande regn samt konstant mulet väder. Som tur var va temperaturen hög och jag lyckades inte frysa mer än någon enstaka gång då det verkligen öste ner...

Klockan 20:30 rullade vi in i Alingsås kommun och ca 36 timmar och ca 210 mil senare var vi äntligen hemma :crash
glada men aningen utmattade efter resan sammanfattade vi resan lite lätt.

uppresan avverkades på 14 timmar, inklusive 2 tankstopp och en lunch!

Hemresan avverkades på 12.5 timmar, inklusive 4 tankstopp, 2 måltider samt 30 minuter hos morfarn :fakta


Blev mycket text men hoppas någon kan tycka det är roligt att läsa :yoparty
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Jisses.
Jag åkte 50 mil en dag på min hemmagjorda sadel, Ett lager plåt och lite ljuddämparissolering.
Sista milen stod jag upp.
Men på en originalsadel skulle jag utan problem klara det dubbla om inte mer.
Då är det mer axlarna som blir trötta
 

Patlo911

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2011
Ort
Finspång
Hoj
Z1000 -11, GSX 750 ES -83
Innan jag började flytta på röven i kurvorna fick jag ont både i rumpa och knän men nu klarar jag 42 mil (min längsta tur än så länge) utan att vara mer än lite mör. Jag kör ju dock bara roliga vägar så jag hoppar runt rätt mycket under körningen.
 

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
Kör varje sommar upp till norrland och hälsar på morsfars.
Det är 80mil enkelväg om man kör E4an ... .men fy fan va tråkigt.
Så det blir oftast nån mer rolig inlandsväg med övernattning i Sundsvall (ung halvvägs)
Men det går att sträckköra E4an om man har brottom.
Stannar och tankar och tar en kopp te/kaffe och en krov vid ca 20mils intervaller.
20 är kanske lite kort vid bra väder men är perfekt vid regn.

Så min rekomendation:
ca 20mil och sen tankning + kaffe/the + korv
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Har aldrig ont i röven när jag kör hoj, armbågar och nacken säger ifrån långt innan. Pallar inte med mer än typ 10 mil innan jag måste av och sträcka på mig, inte dom ypperligaste förutsättningarna för en Europatripp :gnissla
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Är ju själv en långkörare och Galne dansken nämner ju nåt med korta power naps och sånt som jag tycker är bra förslag. Samma är ju också att kanske inte mata mil, utan kanske köra dryga timmen och sen kliva av för en snabb bensträckare.

Som nämndes av han också, så var det ju en iron butt med 125:eek:r som gick förra helgen i södra Sverige. Eftersom jag bor i Boden så blev det ju naturligt att jag inte var med, men jag hakade på dom efter vägen.
Startade kl 15.00 på fredag, körde på natten i regn ner till Tystberga(norr om Nyköping) och hakade på tåget upp till Borlänge. Därifrån vände dom söderut och jag fortsatte till Sundsvall för övernattning. På 25 timmar blev det dryga 170 mil i ett sträck.
Kärran jag körde är en 125 Innova med 8 kusar, så varje stopp man gör är en förlust i tid eftersom man kan aldrig gasa ikapp tidsförlusten. Större maskiner kan ju alltid gasa ikapp tid.

Innebar alltså att det blev inga powernaps, utan körningen söderut från Boden ner till Tystberga(tack och lov medvind nästan hela vägen+slipstreaming efter en polsk långtradare från S-holm där vinden hade vänt) så hann jag fram, bara en minut försenad. Hade då i Gävle varit lite på villovägar mot Sala och visste inte att där jag vände i Gävle hade vinden vänt sig, så därför blev det lite bråttom i slutet.

Nedfärden förutom en halvtimmas matrast+en snabbkopp kaffe på en mack så var rasterna bara tankstopp varje 13:e mil, eftersom tanken rymmer bara 3,7 liter.


På hemvägen:
120513-9b2.jpg
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
120 mil samma dag från södra Tyskland till Ystad strax innan midsommar i fjol. Längsta sträcka mellan tankstopp på Gixxern 30 mil. Låg i stadiga 130 hela dagen. Ösregn sista 40-50 milen.

Hade airhawkdyna men den är verkligen bara för transportsträckor. Funkar inte alls när det svänger. Det är ju som att sitta i en skål gröt (men fungerar verkligen!)

I övrigt kör jag max 15-20 mil non-stop
 
Last edited:

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
VS, -Nordqvist berättade om din tur, kan endast si': RespecKt :)


(själv har börjat att kolla på 125'ar på Blocket - gissar det blir en ny runda 12/5 nästa år!)
 

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Ort
Bispgården
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Ont i röva när man kör långturer kan bara bero på två saker! Antingen kör man fel hoj, eller så kör man i fel kvarter! Avverkar bra många mil (ca 100) utan att bli öm där bak! Går ju att göra små övningar medans man kör så man undviker att bli stel på fel ställen. :tummenupp
 

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Vaxholm
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Ta ut dildon till att börja med. Körställningen blir säkerligen mer behaglig.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Största problemet jag har är att jag när jag väl fått på mig allt och åkt de första meterna så måste jag oftast kissa :lol
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top