Ont i röven av långturer?

Provade en 62 mils tur upp till dalarna. Stanna enbart för att tanka. 3 gånger och då passa jag på och ta ett bloss och dricka lite.
När man kom upp till värmland så hängde benen för att jag var öm i låren :S Men när man var framme så gick jag runt huset i 5 minuter så var man på fyllan direkt. :)

Nu tränar jag upp röven med hjälp av smalaste cykelsadeln jag kan hitta .

Mjuksadel = träsmak- ont i röven
Hårdsadel= du kan sitta mer avslappanat- inget ont.

Sedan skall man röra på sig lite när man kör , inte bara sitta där som en påse .

Böda Sand -> Sollentuna (Stockholm) = ca 52mil enligt Hitta.se... gjordes förra sommaren med endast tankstopp när det behövdes och då gick jag inte ens av hojen. Värsta var inte den biten utan hällregnet sista 12milen. :död

Men som vissa sagt, det hjälper att köra lite aktivt och inte bara sitta still i sadeln.
Sen musik i öronen, annars skulle jag nog bli galen.

En stor del av tjusningen med att köra hoj är väl att stanna då och då och studera folk och fä med omgivningar på olika platser som man kanske annars aldrig ger sig tid till.Om inte, kan man ju lika bra sitta i bilen eller ta tåget om man ska stressa fram som en pendlare utan stop på resan.(Är kanske en generationsfråga om att ta sig tid).

Last edited:
En stor del av tjusningen med att köra hoj är väl att stanna då och då och studera folk och fä med omgivningar på olika platser som man kanske annars aldrig ger sig tid till.Om inte, kan man ju lika bra sitta i bilen eller ta tåget om man ska stressa fram som en pendlare utan stop på resan.(Är kanske en generationsfråga om att ta sig tid).

Visst är det så, fast ibland vill man bara hem också.

Ta gärna mikropauser. Typ stanna en gång i timmen och sträck på rygg o ben, gå några varv runt hojen. Och sen hoppapå och fortsätt med körningen. Har du väl fått träsmak och krampkänningar så är det kört. Bättra att förekomma genom att stanna ofta

Last edited:
Eftersom jag är rökare samt har relativt liten tank (fyller oftast efter runt 30 mil) blir det rast sisådär en gång i timmen.
Med den typ av båge jag åker på (förr touring eller sport-touring numera äventyrs) blir en ren åkdag cirka 60 mil i Sverige och 80-100 mil om jag kör tyska/italienska motorvägar. Efter ett sånt pass är det bara gröt och "myrornas krig" i mitt arma huve...

Ibland är rökningen bra.:D Gör samma sak, stannar och tar en cigg/dricker något/tankar någonstans mellan 1-2 timmar.
Om jag bara är ute och nöjeskör planlöst så säger bågen stopp efter ca 15 mil:crash
Yamaha tänkte verkligen efter när de byggde sin VMAX, på den tiden när det fans en bensinmack var 10 km.

SR:en kommer man lite längre med, men i gengäld så går det inte att köra snabbare än 90 mer än typ 5 minuter innan man vill döda sig själv pga alla vibrationer. Vilket också leder till att man känner behovet av en paus ungefär varje timme.

Efter att ha åkt touring-bumse så förstår jag varför långfärdspiloter väljer den typen av hoj. Man sitter helt enkelt sjukt bra där bakom vindrutan.

Eftersom jag är rökare samt har relativt liten tank (fyller oftast efter runt 30 mil) blir det rast sisådär en gång i timmen.
Med den typ av båge jag åker på (förr touring eller sport-touring numera äventyrs) blir en ren åkdag cirka 60 mil i Sverige och 80-100 mil om jag kör tyska/italienska motorvägar. Efter ett sånt pass är det bara gröt och "myrornas krig" i mitt arma huve...

Ligger i samma trakter jag med. Paus för rökning ungefär en gång i timmen, tankning varannan till var tredje. Efter 70-80mil är man gött trött ;) Skall jag köra riktigt långt är det ju än viktigare med pauser för att inte segna till, behöver ju inte vara långa, en snabb cigg, lite dricka och så på't igen, blir gött mosig i huvet om jag kör för långa pass och sen hjälper det ju knappt hur lång paus det än blir.

Last edited:
Det längsta jag åkt är ca 80-85mil på en dag...

Från kristiansund i norge till arvika värmland, en sträcka på 72mil enligt google maps... Men pga en felkörning och lite med soppa så sluta trippmätaren på 85mil eller nått sånt :3freak

I dom här milen så körde jag bla trollstigen mitt i högsommarn med 2576965 husvagnar framför, så snitthastigheten var ganska låg...

norge.jpg

Starta kl 09:00 i kristiansund och var framme kl 23:45 :gnissla Stanna och åt 1 smörgås strax efter trollstigen, sedan åt jag två korv med bröd i kongsvinger...

Kan meddela att jag sov på mage den natten... :D

Edit: Kan lägga till att det var meningen att jag skulle bo på hotell i geiranger, men det var fullt... Så då bestämde jag mig för att köra ända in till Sverige...

Last edited:

30 mil på en timma...... ej dåligt med 300km i hastighet.... haha, kunde ej låta bli

När jag kör norrut till Midsommar (54 mil) så har jag aldrig ont i baken,
bara lite stel i ruggen och höger ben, men sedan har jag ju en Viffer :yoparty

BW

Last edited:
På touringkörning så klarar jag mig upp till 40 mil på en tank. Brukar oftast tanka när jag kommit ca 30. Det blir ca 3 timmar. Däremellan så brukar jag bara kliva av och ta en kort bensträckare ca halvvägs. Då brukar jag helt slippa att bli öm i kroppen. En tendens till träsmak i baken infinner sig men inte mer än så.

Jag har inte testat att köra sådär jättelångt men 55 mil har det blivit som mest i dagsetapp. Då stannade jag till en gång för att tanka och en gång för en bensträckare. Sista bensträckaren hoppade jag över då det bara var 10 mil kvar.

Jag har aldrig med mig termos eller något sådant. Jag brukar köpa kaffe på mackarna. Dom har ganska bra kaffe numera. OKQ8 är enligt min mening bäst på det.

Vaddå liten tank?

Hur många bågar kommer du längre än 30mil på(speciellt på detta forum)?

Själv har jag racefoam som sadel så vid långresor är en airhawk ett måste! Sen så har ju TS en VFR vilken faktisk är gjord för lite längre resor så att jämföra sig med dom med cyklar för andra ändamål känns inte speciellt rättvisande!

Många tips här! Kan addera ett ytterligare några till samlingen.

Stretcha benen. Sträck ut medan du kör på raka sträckor. Fram med fötterna, upp i luften, för att öka blodgenomströmningen i "bakbenen". Bak med fötterna, tänj ut musklerna i "frambenen". Lägg t o m upp fötterna på bakre fotpinnarna om du kan. Ser fånigt ut, men det får du bortse från.

I någon minut bara. Små saker som gör gott för stela och trötta ben och ljumskar.

Stå upp då och då om du kan på din VFR. Stå på fotpinnarna några minuter eller några kilometer. Det gör underverk för träsmaken i baken. Man riktigt känner hur blodet strömmar genom muskulaturen. Det ser också lite fånigt ut. Men, sådant struntar vi ju i, eller hur? :)

Jag står ofta upp en bit på min Thruxton för att vila rumpa och lår. Funkar helt ok att stå upp en bra bit. Vid 100-110 km/t är hastigheten perfekt (för min hoj) för att bara luta sig framåt och låta fartvinden balansera mig. Lite udda, javisst. Men det gör stor skillnad på långfärd.

Vaddå liten tank?

Hur många bågar kommer du längre än 30mil på(speciellt på detta forum)?

Själv har jag racefoam som sadel så vid långresor är en airhawk ett måste! Sen så har ju TS en VFR vilken faktisk är gjord för lite längre resor så att jämföra sig med dom med cyklar för andra ändamål känns inte speciellt rättvisande!

Hur länge tanken räcker beror ju väldigt mycket på hur man kör. Min hoj har 20 liter tank och drar vid lugn touringfart (Dvs momsad hastighetsbegränsning) ca 0,4. Det betyder att jag kan ta mig närmare 50 mil på en tank..
När jag nöjeskör och släpper på lite mer så går det betydligt mer soppa och då kommer jag inte så långt. Då suger den i sig 0,6 vilket betyder att jag måste tanka efter 30 mil eller så.

Mitt tips är att behålla hojen och inte köra 65 motorvägsmil på en 660 smc. det gjorde jag. tog 8-9 timmar med 6 st tankstopp.
Just det, körde ju 65 mil tillbaka med. Tog lika lång tid och lika många tankstopp, dock med en kudde att sitta på innanför byxorna. hjälpte sådär. hade sådan värk att jag inte kunde sova på rygg 2v efteråt.
Annars har jag inte mkt mer att tillägga:krama

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...