Ont i röven av långturer?

Dildo

Ny medlem
Gick med
14 May 2011
Hoj
KTM 625, Yamaha TDM 850, Kawasaki ZZR600-08, VFR Rc36, Yamaha YZ 250
Många hojåkare klagar på att dom får ont i röven efter bara en 40 min eller en timme. Personligen klarar jag av 2-3 timmar i sträck men kanske har väl med hojen att göra och dom där extra kilona som sitter där bak :D. Är fortfarande inte sådär aj aj öm o stel utan mer känningar och skönt o sträcka på sig.

Hur långt kommer ni innan ni lär ta en bensträckare? Tänkte även på dom som sitter o kör långturer på 50-70 mil per dag. Hur gör ni för att orka det?

Tänkte nu i sommar ta en tur upp till brorsan och det är en enkel väg på 660km och det borde man klara av med ett par stopp på vägen. Vad är bra o tänka på när man ska köra så långt förutom hörselproppar, en termos med kaffe och förhoppningsvis dagsljus.

kör sällan längre än 1½ - 2 timmar innan jag måste stanna och tanka pga av att jag bara har 18 liters tank. När jag gör längre tripper på 100mil+ om dagen brukar jag försöka vara iväg tidigt på morgonen och försöka hålla skapligt tempo utan att stress köra i trafiken. Brukar stanna och äta när jag blir hungrig..
ta med vattentåligt överdrag om du har skinnställ, kallt å köra 50 mil i regn..

Ha en trvlig resa :)

Några timmar klarar man utan problem
Kör ToR Malmö-Falun (70mil enkel resa) varje sommar, det tar på krafterna men stannar man och fikar några gånger så går det bra
Radio eller annan musik i öronen underlättar, tycker vägbruset tröttar ut en mer än något annat.

Dildo, du verkar helt enkelt vara van vid hårda tag mot bakdelen :D

Det beror helt och hållet på vilken hoj man sitter på. En vfr är ingen konst att köra långt på, det är den byggd för..

Edit: För dom som inte vill ha det hårt därbak eller är känsliga så finns det uppblåsbara dynor man kan spänna fast.

Eftersom jag är rökare samt har relativt liten tank (fyller oftast efter runt 30 mil) blir det rast sisådär en gång i timmen.
Med den typ av båge jag åker på (förr touring eller sport-touring numera äventyrs) blir en ren åkdag cirka 60 mil i Sverige och 80-100 mil om jag kör tyska/italienska motorvägar. Efter ett sånt pass är det bara gröt och "myrornas krig" i mitt arma huve...

Sätt dig på en stånka så är du nog glad om du kommer 40min utan träsmak.

Jag brukar passa på att sträcka lite och röra på mig när jag stannar för att tanka, ungefär var 25:e mil. Har aldrig kört mer än 50 mil på en sittning, så vet inte hur jag skulle klara av det, men med min nuvarande hoj skulle det nog gå alldeles utmärkt. Min förra hoj hade lite för hård sadel och lite för trångt om utrymmet så där var 50 mil lite av en smärtgräns. Och när man börjar känna sig lite kall eller frusen är det dags att stanna och äta mat, då har kroppen börjat få slut på energi.
Musik i öronen hjälper mycket med...

kör ett antal 60mila(västerås-lund) turer per år med endast en lunchpaus och tankningstopp. rövont och grodgång är obligatoriskt.
Köpte en begagnad sadel som jag tänkte försöka modda till något bekvämare än orginal.

bra att ha: Regnställa, punkalagningskitt+lite andra verktyg och prylar om olyckan att något går sönder längst vägen.
Något att tänka på är att undvika den mesta tyngden på dig såsom ryggsäck och dyligt då det tröttar ut rätt bra

:felämne Och fitta betyder fuktig ängsmark.

F.ö. så heter det "gammelsvenska" säger en wesserbisser :tungan
Det var intressant, ska tänka på det nästa gång jag ser en "ängsmark". :backontop

F.ö. Så är inte fuktiga ängsmarker så vanliga längre, nu är det fuktiga asfaltsrakor som vinner mark...

Last edited:
Får ni ont i häcken så använd cykelbyxor med lite vaddering i häcken. Funkar bra.

Rör på er lite:tuttar. klart man får ont om man sitter i samma ställning o nöter motorväg.
Slapp körning = ont
Aktiv körning = :tummenupp
Med det menar jag inte kör som en idiot, utan går rätt lätt o överdriva rörlser på hojen (eller hoppa omkring lite). Ser säkert skitdumt ut men vem bryr sej:D

Som mest har jag kört 200mil på 3 dagar. det var mot sensommar så röven var väl inkörd :D det va med min GSX750E 82 som hade en bra sadel. Därimot nu när jag har mitt Berik racingställ så tar svanskotan stryk.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT