Ondaste/mörkaste metalbandet?

snabbåka skrev:
Det har spekulerats friskt nu i 4 sidor om vilket band som är mörkast och mitt svar efter en längre tids överläggning är Black-Ingvars.
Hell yä :rock

henrikkrueger skrev:
När "jagvillattalltochallaskadö"-metal framförs såhär så tycker tom jag att det är ganska bra...
http://www.videofeber.se/2006/01/death_metal_vid.html
Finns det någon i döds-metal genren som är seriösa, eller är alla bara ett gäng ironiska snubbar med för mycket fritid?

Varför skulle de vara mindre seriösa än andra musiker?

Mycket death-metal är oerhört teknisk musik och det ligger åtskilliga års jobb bakom instrumentalisternas skicklighet.

Opeths "The Moor" eller Dimmu Borgirs "Progenies of the great apocalypse" är inget annat än musikaliska mästerverk och allt annat än oseriöst.

Jag träffade på riktigt mörka fjantar i lördags natt. Strandad på flygplatser, först i Gdansk och sedan i Köpenhamn blev jag förbannad och tog bussen från Malmö. Gissa om min lycka var gjord när jag upptäckte att jag teamat upp med ett hårdrocksband som varit på äventyr i Malmö. Efter två dygn på resande fot hade jag hoppats att jag skulle få sova på nattbussen, men icke sa nicke...

En av killarna i det Halmstad-baserade bandet, troligtvis trummisen, hade totalt fastnat i vinkelvolten när det gällde satanism. Ena sekunden skulle han spöa danskarna som han hade druckit upp spriten för, nästa sekund berättade han att han hatade sina polare som faktiskt hade tålamod nog att stå ut med det dalmålspratande fanskapet, nästa sekund gnällde han för att polarna inte backa upp honom när det skulle spöas danskar, sen gjorde det inget om han fick stryk för det hade han fått förut, sen berättade han i detalj hur planen var att knäcka danskar och så återföll han till att berätta för polarna i bandet hur mycket han hatade dom..... Och naturligtvis satt fanskapet i samma ände av bussen som mig!

När vi äntligen kom till Halmstad hade fanskapet däckat så vi ble inte av med han där heller.... Har nog aldrig stött på en så gammal fjortis-satanist förut.

Och varför berättar jag det? För att jag har aldrig sett någon "ond" rockare framstå som mer begåvad än ovanstående....

Chris Ash skrev:
Varför skulle de vara mindre seriösa än andra musiker?

Mycket death-metal är oerhört teknisk musik och det ligger åtskilliga års jobb bakom instrumentalisternas skicklighet.

Opeths "The Moor" eller Dimmu Borgirs "Progenies of the great apocalypse" är inget annat än musikaliska mästerverk och allt annat än oseriöst.

Instrumentalisk skicklighet? För mig låter det mest som om någon satt instrument i händerna på ett gäng apor... Men smaken är som baken, musik för mig är skräp för någon annan.
Det jag tycker är mest löjligt är hela den där "vitsminkade med svarta streck lite här och var" grejen och allt dravlande om hur mörka och ondskefulla de är. Men det kanske bara är en show-pryl...

henrikkrueger skrev:
Instrumentalisk skicklighet? För mig låter det mest som om någon satt instrument i händerna på ett gäng apor... Men smaken är som baken, musik för mig är skräp för någon annan.
Det jag tycker är mest löjligt är hela den där "vitsminkade med svarta streck lite här och var" grejen och allt dravlande om hur mörka och ondskefulla de är. Men det kanske bara är en show-pryl...

Alltså precis som inom vilken annan genre som helst så finns det bra och dåliga grejor. Det finns givetvis extremmetal-snubbar som är fullkomligt värdelösa både på komponerande och på att spela sina instrument.

Vidare så är det långt ifrån alla som kör med "corpse paint", är satanister, eller håller på och orerar om hur onda de är. Jag känner en del killar ur sådana band lite flyktigt och de är som folk i vilket annat rockband som helst.

På tal om bra och dåligt

Ladda ner och lyssna på tex Opeth-"Bleak", därefter Darkthrone-"Inn i de dype skogers mörke favn" och försök lista ut vilka av dem som kan spela...

Lyssna på Darkthrone - Soulside journey istället så får du höra att de kan spela..........

Solid snake skrev:
Lyssna på Darkthrone - Soulside journey istället så får du höra att de kan spela..........

...otroligt otight och allmänt kasst. Det absolut roligaste med Fenriz är att man kan höra tydligt att killen inte ens kan hålla takten mer än kanske 10 sekunder i sträck, han sackar som en trött gammal tant.....

Opeth är ju på en annan planet, tightare och proffsigare band får man leta länge efter.

Chris Ash skrev:
...otroligt otight och allmänt kasst. Det absolut roligaste med Fenriz är att man kan höra tydligt att killen inte ens kan hålla takten mer än kanske 10 sekunder i sträck, han sackar som en trött gammal tant.....

Opeth är ju på en annan planet, tightare och proffsigare band får man leta länge efter.
Om man ska ha bra och supersnabbt trumspel ligger ju Uppsalabandet som gjorde bla Royal Straight Flesh bra till och jag har såklart glömt vad de hette. :mad:

Chris Ash skrev:

Aha? Jag vet inte om det är fel på din skiva, men på min Soulside journey så kan Fenriz hålla takten i längre än 10 sekunder.

Hmm

Satyricon verkar göra arg musik, men är dom arga eller låter dom bara så ?

:rolleyes:

Gustav O skrev:
Om man ska ha bra och supersnabbt trumspel ligger ju Uppsalabandet som gjorde bla Royal Straight Flesh bra till och jag har såklart glömt vad de hette. :mad:

Har inte hört den killen men jag måste säga att jag är inte nåt jättefan av den typen av lir. För det första är det väldigt många snabba trummisar som är rätt jäkla mediokra, ungefär som ultrasnabba gitarrister, de kan slå väldigt många slag per tidsenhet men det har ingen aning om när de ska slå och när de inte ska slå och sväng vet de inte vad det är.

Dave Lombardo (Slayer,Testament, Grip Inc) är dock riktigt jävla megabra, han är otrolig och en av mina absoluta favorittrummisar alla kategorier.

Gene Hoglan (Dark Angel, Testament, 200 andra band) är en annan favorit

Peter Wildoer i Darkane/gamla Agretator (Helsingborgsband) är också riktigt jäkla stengrym med gött groove och sväng, han är dessutom betydligt mångsidigare än vad han låter på platta.

Flo Mounier (Cryptopsy/Necrosis) är extremmetallens svar på Ian Paice, blandar nästan lite funkiga och jazziga grejor med blastbeats och speedtrummande

Docent (RIP) i Vader visste också vad sväng och groove var för någonting.

ja men ska vi snacka trummisar så säger jag bara Tomas Haake i Meshuggah.
Alla andra kan ju bara pissa och gå och lägga sig.
Världsbäst, utan tvekan!

Rör vi oss något utanför rena hårdrockstrummisar så är Morgan Ågren en av de bättre.
Kolla i Ågren på video här, för övrigt ihop med Thordendal som ännu mer tveklöst än Haake är världsbäst, på gitarr alltså.

Last edited:
IronMike skrev:
Satyricon verkar göra arg musik, men är dom arga eller låter dom bara så ?

:rolleyes:
Notera i era anteckningsbäcker: Jag har gjort en turné med Satyricon. Det var ... intressant. Dissection var för övrigt också med...

Chris Ash skrev:
Har inte hört den killen men jag måste säga att jag är inte nåt jättefan av den typen av lir. För det första är det väldigt många snabba trummisar som är rätt jäkla mediokra, ungefär som ultrasnabba gitarrister, de kan slå väldigt många slag per tidsenhet men det har ingen aning om när de ska slå och när de inte ska slå och sväng vet de inte vad det är.

Dave Lombardo (Slayer,Testament, Grip Inc) är dock riktigt jävla megabra, han är otrolig och en av mina absoluta favorittrummisar alla kategorier.

Gene Hoglan (Dark Angel, Testament, 200 andra band) är en annan favorit

Peter Wildoer i Darkane/gamla Agretator (Helsingborgsband) är också riktigt jäkla stengrym med gött groove och sväng, han är dessutom betydligt mångsidigare än vad han låter på platta.

Flo Mounier (Cryptopsy/Necrosis) är extremmetallens svar på Ian Paice, blandar nästan lite funkiga och jazziga grejor med blastbeats och speedtrummande

Docent (RIP) i Vader visste också vad sväng och groove var för någonting.
Jag är inte heller något fan av ultrasnabbt spel eftersom det ofta som du säger saknas sväng och variation men Defleshedkillen har faktiskt mycket känsla i det han gör och är inte bara världsrekordsnabb.
Jag är ju ingen metalsnubbe ef´gentligen men Tomas Haake är ju faktiskt ultrabra och har både sväng, känsla och en egen stil. Gillar gamla Helmettrummisen John Stanier, numera i Tomahawk, Melvins trummis samt TOOL men det är ju inte riktig metal något av det.
Bäst i mina ögon är nog ändå Jimmy Cobb men då är vi ju duktigt OT...

Gustav O skrev:
Notera i era anteckningsbäcker: Jag har gjort en turné med Satyricon. Det var ... intressant. Dissection var för övrigt också med...
:yoparty :yoparty Coolt... Har du turnerat med Finntroll också ?

:)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...