Omvänd växling

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Funderar lite på det här med att vända om växlingen så att 1an är uppåt och resten neråt.

Är detta nått som underlättare på de svenska banorna eller äre skitsamma?
 
Dom som kört mycke cross brukar skita i att vända lägena pga att dom gör fel vid växlingarna.

När du ligger i en vänstersväng och ska växla upp så kan det va lite snålt med att få plats med att få in foten mellan asfalten och pedalen! Går alltså lättare att växla upp när man svänger! När du växlar ner så gör man oftast det i inbromsningarna och då kör man oftast mer uprätt.

Dessutom så krävs det bara 2 muskler att trycka ner pedalen med foten medans det krävs 17 för att dra pedalen uppåt!
 
yes! Det är just det jag vet... men funderade lite på om det är några såna kurvor på de svenska banorna där man kan vinna av att vända på växlingen?
 
Kan Biaggi växla "vanligt" så ska du nog kunna åka fort så också... Har för mig att man kunde se att han växlade med ettan nedåt på något race förra året, då de hade kameravinkeln vid foten.
 
Swedie skrev:
Funderar lite på det här med att vända om växlingen så att 1an är uppåt och resten neråt.

Är detta nått som underlättare på de svenska banorna eller äre skitsamma?

jag har inte vänt växlarna och jag fattar inte varför folk gör det?
biaggi har heller ej vänt dom, men rossi har... rossi eller biaggi? vem vill du va som ? haha nä men det känns som om att det är skit samma...
 
Gynnar främst tvåtaktare, du bör inte växla i en kurva med en Retta
 
Det är nog mest en smaksak. Gör det som passar dig. Själv så har jag tänkt att prova omvända lägen i år. Om jag inte gillar det så återgår jag till det gamla vanliga.
 
ok, tack för svar. Nä jag har aldrig känt nått direkt behov att att underlätta växlingen i kurvor. Visst, ibland har jag behövt behålla växeln jag ligger i för jag inte kommit åt att växla... men med lite ompositionering av fot o kropp så kanske man kan greja nått. Annars märker jag väl det på träningarna.

Kom hit nu 3e April!!! (Licenstagningsdagen)
 
Gelleråsen är en bana där du växlar med nerlägg... Depåböjen ut på rakan, från "trösen" upp mot Esset och från Esset upp mot Eje's kurva.

Sviesta växlar du också med nerlägg från Esset upp mot Torparn.

Mantorp; baksidan depån ner mot böjen innan startrakan.

Knutstorp; på baksidan efter rakan i "berg o dalbanan"

Falkenberg växlar du på baksidan innan krönet/kurvan ner mot depåböjen.

Detta är mina erfarenheter med en Aprilia RS 250 och en CBR 600 SS
Personligen passar "raceväxlat" mig bättre.
Åkte så innan jag började tävla och åker så på fortfarande på gathojen.
 
tack för infon där Catman. Jag kommer definitivt testa båda varianterna för att se vad som känns bäst.

Det jobba med 02 R1an är att det inte finns nått direkt bra sätt att vända om växlingen på. Får nog bygga en egen lite konstruktion tror jag.
 
Under min karriär som roadracingpilot(fyra åk i grön grupp och Goretex) med 1an upp o resten ned så tycker jag det är bara nästan helt rätt. Själva körningen blir skitbra. Både höger o vänster blir finfint. Det som är irriterande är, när man(jag) tror att man(jag) har programmerat ormhjärnan hur växlarna ligger, så helt plötligt händer det. Man växlar åt fel håll :banana Händer ytterst sällan och bara under slapp-transporter med huvudet på annat. Aktivt på bana inget problem dock.

För att inte var helt OT så borde det väl vara många lång-kurvor. Men stora bågar har väl o andra sidan så bra ork o brett register. En R-2taktare kanske har mer nytta av det gissar jag.
 
Catman skrev:
Gelleråsen är en bana där du växlar med nerlägg... Depåböjen ut på rakan, från "trösen" upp mot Esset och från Esset upp mot Eje's kurva.

Sviesta växlar du också med nerlägg från Esset upp mot Torparn.

Mantorp; baksidan depån ner mot böjen innan startrakan.

Knutstorp; på baksidan efter rakan i "berg o dalbanan"

Falkenberg växlar du på baksidan innan krönet/kurvan ner mot depåböjen.

Detta är mina erfarenheter med en Aprilia RS 250 och en CBR 600 SS
Personligen passar "raceväxlat" mig bättre.
Åkte så innan jag började tävla och åker så på fortfarande på gathojen.
Kan nog tycka att det kvittar i de kurvor du nämner då det är högerkurvor allihop, alltså inga problem att få plats med foten. Jag tycker dock att det är enklare att få till snabba växlingar med omvända lägen.
 
Smaken är som baken, delad. O tur är väl det.

Som Nr18 säger, det är höger kurvor så det finns plats. Men burkar man ordentligt så kan det vara svårt att nå.

Jag var oxå skeptisk till det i början men det var omvänt på min hoj när jag köpte den, så jag provade. Det kändes helt ok så jag fortsatte.
 
Nr:18 skrev:
Kan nog tycka att det kvittar i de kurvor du nämner då det är högerkurvor allihop, alltså inga problem att få plats med foten. Jag tycker dock att det är enklare att få till snabba växlingar med omvända lägen.
Ja det är sant, min Kawa va den första hojen som jag kört med omvända lägen, man vänjer sig snabbt och jag har vänt länkaget på gathojen oxå, lättare att komma ihåg om bägge hojarna växlas på samma sätt.

Faktiskt så är det en grym känsla att trampa i växlarna neråt vid fullvarv, mycket rejsmässigt :lol

Bild till Swedie på Jalles länkage :tummenupp
 

Bifogat

  • 2003_0417_113742AA.JPG
    2003_0417_113742AA.JPG
    70.8 KB · Visningar: 248
Last edited:
Packalén skrev:
Smaken är som baken, delad. O tur är väl det.

Som Nr18 säger, det är höger kurvor så det finns plats. Men burkar man ordentligt så kan det vara svårt att nå.

Jag var oxå skeptisk till det i början men det var omvänt på min hoj när jag köpte den, så jag provade. Det kändes helt ok så jag fortsatte.

Ehumm PP... Hur var det med Motorraset på Sviesta:-) var det inte en "liten" felväxling????? :3freak

Jag blev helt tokig när jag vände mina växlar. Kunde inte tänka på något annat än växling-> körde alltså inte på något sätt snabbare! (12 år gata innan). VÄND INTE!!!

/Jorpes
 
jorpes skrev:
Ehumm PP... Hur var det med Motorraset på Sviesta:-) var det inte en "liten" felväxling????? :3freak

Jag blev helt tokig när jag vände mina växlar. Kunde inte tänka på något annat än växling-> körde alltså inte på något sätt snabbare! (12 år gata innan). VÄND INTE!!!

/Jorpes

Har inga problem att ändra sätt att växla.. Kör du sönder porschelådor också för att växlarna inte ligger som på "vanliga" bilar?
Tycker att "race-växlat" stämmer betydligt bättre för bankörning, på gata spelar det mindre roll. Har man svårt att ändra kopplingarna i hjärnan är det bäst att vända sin gatcykel till raceväxlat också..
 
oFFkeFF skrev:
Har inga problem att ändra sätt att växla.. Kör du sönder porschelådor också för att växlarna inte ligger som på "vanliga" bilar?
Tycker att "race-växlat" stämmer betydligt bättre för bankörning, på gata spelar det mindre roll. Har man svårt att ändra kopplingarna i hjärnan är det bäst att vända sin gatcykel till raceväxlat också..

Har man svårt att ändra kopplingarna i hjärnan har det ju inget med gatcykeln att göra!!! Är det fel på hjärnan ska man ju vända sig till en psykolog!
 
ola skrev:
Har man svårt att ändra kopplingarna i hjärnan har det ju inget med gatcykeln att göra!!! Är det fel på hjärnan ska man ju vända sig till en psykolog!

Äh! Fel på hjärnan kan vara bra inom RR. Då kanske det finns färre spärrar. :hihi
 
jorpes skrev:
Ehumm PP... Hur var det med Motorraset på Sviesta:-) var det inte en "liten" felväxling????? :3freak

Jag blev helt tokig när jag vände mina växlar. Kunde inte tänka på något annat än växling-> körde alltså inte på något sätt snabbare! (12 år gata innan). VÄND INTE!!!

/Jorpes

Njajio.. Det var visserligen växelknas men inte för att det var felvänt. Jag växlade åt rätt håll men fick aldrig i nästa växel.. Hamnade mellan två växlar. Hände flera gånger med orginal lådan. Har aldrig hänt med kitt lådan..

Så var det med med det
 
Jag har någon gång povat att växla med nerlägg... och skon går i.. så tror jag ska prova det "nya" ... sen får vi se om jag gillar det eller inte..






DAGENS ILANDSPROBLEM
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top