Vägen till ditt körkort

Bmw335ac

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2023
Hoj
Cykel
Hej på er! Jag är rätt ny här och väldigt förvirrad. Ber om ursäkt på förhand om detta inlägg hamnar fel och hoppas helhjärtat på respektfulla svar.
Jag är 20 år gammal och har verkligen velat ha en hoj rätt länge (Tänker A2 till en början för att se huruvida jag faktiskt gillar det, sedan eventuellt uppgradera kortet). Problemet är nu att jag tyvärr inte har någon som jag kan övningsköra privat med eller riktigt ekonomin till att ta lektioner i nuläget. Jag har ingen som helst stress med att ta kortet tills jag vet att jag har tillräckligt bra ekonomi för det, däremot har jag funderat på hur jag kan underlätta processen när det väl kommer. Och tror ni möjligtvis att det kan hjälpa lite med att lära sig växlingen om man kanske köper en manuell moped/crossmoppe nu i sommar? Är självklart medveten om att det är otroligt stor skillnad mellan en MC och Moped men vill gärna höra om det kan underlätta på något sätt när kortet ska tas. Ni som har erfarenhet får supergärna dela med er!
Om någon för övrigt vill berätta lite om hur och när ni tog ert hojkörkort eller vad som helst uppskattas det enormt!
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Jag tycker det låter som en bra ide så tillvida att du inte kört manuell moped förut?
Jag körde moped runt 96-98, började övningsköra MC och tog kortet förra året. Allt fanns kvar i bakhuvudet första gången jag satt på MCn, växling, koppling, hanteringen överhuvudtaget.
Du har helt rätt i att det är skillnad, ganska stor skillnad till och med.
Motor - ca 30ggr högre effekt (A2)
Bromsar - Sjukt mycket bättre
Vikt - Beroende på modell men ca50% högre.
Körning - I låg fart är det ungefär samma sak, tyngre att arbeta med och inte lika lätt att räta upp om du börjar tippa. I de högre farterna MCn uppnår är det motstyrning som skiljer lite.
Har inte tänkt på i vilken hastighet man börjar motstyra men har för mig att det är någonstans över 40km/h.

Men det absolut bästa är att försöka hitta någon att köra med, kolla facebook, sporthoj eller någon lokal MC klubb om du kan hitta någon som ställer upp mot ersättning.

Jag övningskörde privat, förutom en lektion på manöverbanorna. Vi körde ganska intensivt och lade runt 300mil under den månad jag tog kortet.
Jag köpte hojjen, körde lågfart och lärde känna hojjen på privat inhägnat område utan handledare. Efter det så bokade jag Risk 1, Risk 2 och teori, körde som tusan med handledare i fyra veckor, fick tag på en avbokad uppkörning, bokade lektion på manöverbanan och körde upp ett par dagar efter den lektionen.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
På cross moppe kan du få till balans du kan öva konkörning o vändningar, kör du original strypt gör dom ca 70 km o du kan öva inbromsning o dyligt, du kan öva plasering på väg.

Dessutom så kan du pendla till jobbet billigt o få mängd träning utan att ha följeslagare.

Så dina tankar är nog rätt.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Motstyrning använder du så fort du börjar rulla på en tvåhjuling, från trampcykel till värsta MC. Utan motstyrning skulle du inte kunna svänga.
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Motstyrning använder du så fort du börjar rulla på en tvåhjuling, från trampcykel till värsta MC. Utan motstyrning skulle du inte kunna svänga.
Du vet säkert bättre än mig, men baserat på min ringa erfarenhet är det svårt att motstyra i låg hastighet, det går lite mer åt det håll man svänger.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Du vet säkert bättre än mig, men baserat på min ringa erfarenhet är det svårt att motstyra i låg hastighet, det går lite mer åt det håll man svänger.
Korrekt, hastigheten är en faktor. Tillräckligt långsamt så kör du egentligen inte längre utan balanserar.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Tror jag såg exakt(?) samma inlägg häromåret. Autogenererat bot inlägg och kommer aldrig svara.
 

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
Om någon för övrigt vill berätta lite om hur och när ni tog ert hojkörkort eller vad som helst uppskattas det enormt!
Man behöver inte ha några kompisar för att ta körkortet, men sannolikt hade det blivit mycket billigare för mig om jag hade haft en privat handledare. Jag fick mycket hjälp av ett par vänner med att hitta och köra hem min första hoj (en ER-6 som jag sålde igen utan förlust - minus en kåpa som inte gillade närkontakt med grus - när jag hittat den jag egentligen ville ha) för att träna med, men tog alla lektioner och uppkörningen via skola. Spenderade en hel del tid parallellt med lektionerna med att vingla runt på den mer eller mindre (förmodligen kanske inte alls, men jag intalade mig att det var ok och såg till att inte skrämma hästarna) lagligt på avbommade grusvägar i närområdet och träna balans.

Att inte ha hållt i ett styre på många år var inget jag upplevde som ett problem i sig, förmodligen var det dock en fördel att ha spenderat de åren bland alla andra idioter i trafiken. Det jag behövde träna på var hanteringen av en tung MC i sig, inte hur man framför ett fordon på gatan.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Vad menar du? Tänkte samla ihop lite svar innan jag svarar alla och tackar för all feedback:)


AI får folk att se spöken överallt.
Inte illa ment.

Det är absolut en bra förberedelse att bli bekväm på moped innan man tar steget över till MC.

Varje litet hinder du kan eliminera, eller åtminstone reducera höjden på banar väg för att lösa kommande svårigheter när du går vidare upp i storlek.

Jag skojar inte när jag säger att vanlig trampcykel hjälper dig fram mot MC-körkort. Skulle tro att de flesta av oss här inne vet vad "cykelcross" är för något - lååångt innan BMX, MTB och annat ball fick fäste.
Man tog sin jonne och cyklade på skogsstigar eller i jordhögar - mer än så var det inte.

Ställ upp Trafikverkets körgård och börja cykla.
Utmana dig själv genom att minska avstånden succesivt - till det blir svårt på riktigt. Pröva att cykla banan på tid - både så snabbt som möjligt, men även så långsamt som det går utan att sätta ner foten.

All slags tvåhjulsträning kommer att föra dig närmre ditt körkort.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top