Ombestyckning? Behövs det?

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Man kan ju tanka 98 nästa gång för att jämföra mot 95.

Sen kan bestyckningsfesten börja med bråkande luftburksgummin och labbande med låg- och högfartmunstycken, luftskruvar och förgasarsynk.
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
För jämförelse åt trådskaparen. Min gamla 1200 har "luft och buller", dvs jag har ökat flöde genom motorn. Jag fick gå upp ett steg på lågfarts för att den skulle ha bra blandförhållande för E5 jämfört med verkstadsmanualens bestyckningstabell. Låg därefter på mellan 12:1 till 13:1 beroende på varvtal. I somras blev jag tvungen att tanka 98 (som fortf är E5) för att motorn skulle gå bra. Under vintern har jag ökat lågfarts ytterligare ett steg för arr klara E10. Dvs två steg upp jmf E0. Jag är lite osäker på hur flödet påverkas av att du öppna utblås, men den enkla vägen för dig om du inte får den att gå bra på E10 är att tanka 98.
 

Ubbe86

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2022
Hoj
Honda CBR 600F4-99
Nödvändigheten av ombestyckning avgörs väl i hög grad av om du ändrar flödet på insugssidan tex genom annat eller inget filter, eller lock på luftburken samtidigt som du öppnar upp på avgassidan.
Men gör du inget på insugsidan så kommer motorn med största sannolikhet inte gå magrare än den gör idag.
Nu kommer säkert "vän av ordning" rätta mig och säga att man måste mäta på tex en bromsbänk för att veta innan någon ombestyckning är nödvändig men en titt på tändstiften ger ju iaf en liten vink om var blandningen ligger före och efter förändringen.
Tack för rakt och snyggt svar! Tack resten för input om öronproppar eller ej ?
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Jag kör enbart E5, det kostar bara marginellt mer men finns ju inte på alla tankställen. Har slipon men har ingen aning om hur den är bestyckad - tändstiften visar inga tecken på att den skulle gå snålt iaf, snarare tvärtom.

Öronproppar så fort jag ska köra mer än 70 (dvs typ alltid) men inte pga avgasljudet utan vindbruset. Har skaffat formgjutna till i år eftersom skumpropparna satt bra 1 gång av 3 och ofta hamnade fel när man tog av/på sig krukan. Alpine och liknande pluggar satt inge bra i mina örongångar.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
För att avgöra om motorn går magert eller fett genom att titta på tändstiften så måste man vara lite omständig.
Kör en stund med normalt effektuttag, döda motorn med knappen och stanna direkt. Låt motorn svalna och ta ur stiften.
Låter man motorn gå några sekunder på tomgång hinner stiften ändra utseende.
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Jag, köpte en tyst hjälm istället.
Finns det? Läser man ägarrecensioner så kan ju vissa skriva att hjälmen är tyst medan andra tycker att den är högljudd. Ibland undrar man om dom tar hänsyn till påmonterade GoPros och intercom. Den jag har nu är avsevärt mycket tystare än den förra, men inte tillräckligt.
Min gissning är att hojens beskaffenhet påverkar väldigt mycket - i mitt fall träffar turbulensen rakt på hjälmen i motorvägsfart om man inte sträcker på sig ordentligt. Provade ett högre kåpglas men då blev det ännu värre, framförallt i 70-90. Funderar på att skaffa ett orignal till och kapa ner det litegranna och se hur det blir.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Så TS fick svaret i inlägg #3 och resten har varit OT, är det rätt uppfattat?

Jag kör också med öronproppar. Och originalsystem. Hur gammal är jag egentligen? :va
Jetegammal :fakta :gubbjevel :hihi
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Finns det? Läser man ägarrecensioner så kan ju vissa skriva att hjälmen är tyst medan andra tycker att den är högljudd. Ibland undrar man om dom tar hänsyn till påmonterade GoPros och intercom. Den jag har nu är avsevärt mycket tystare än den förra, men inte tillräckligt.
Min gissning är att hojens beskaffenhet påverkar väldigt mycket - i mitt fall träffar turbulensen rakt på hjälmen i motorvägsfart om man inte sträcker på sig ordentligt. Provade ett högre kåpglas men då blev det ännu värre, framförallt i 70-90. Funderar på att skaffa ett orignal till och kapa ner det litegranna och se hur det blir.
Ja vad det belangar kåpglas håller jag med. Köpte ett dubbel bubbel till acen men bytte tillbaka till original. Fick jätte jobbig turbulens med dubbel bubbel kåpglaset min nacke orkade inte hålla hjälmen still i +++ högre hastigheter.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top