Ombestyckning? Behövs det?

Ubbe86

Medlem
Gick med
19 Sep 2022
Hoj
Honda CBR 600F4-99
Hej!

Jag har en Honda från 99 med förknasare och funderar på köpa en kort liten "gp-dämp" för att skrämma grannarna (och säkert mig själv) men började fundera...

Är ingen mästermeck, men har lite vana av motorcyklar och har servat och bytt lite delar.

Så nu till min fråga; behöver jag ombestycka om jag endast byter ljuddämpare på hojen? Är inte så brydd om jag tappar nån häst med originalmunstyckena men vill inte de ska skada nån. Kan den gå för torrt? Har just gjort en service med filter, olja och tändstift. Tack för seriösa svar!

Ubbe
 
Samt. Vilket av dessa tror ni blir bäst. SmartSelect_20230323_211242_AliExpress.jpg20230323_211300.jpg
 

Bifogat

  • 20230323_211300.jpg
    20230323_211300.jpg
    992.9 KB · Visningar: 11
Ytterst tveksamt om den övre pipan ger någon dämpning alls, och vill du inte ge dig själv bestående hörselskador så kommer du mest troligt tvingas köra med öronproppar om du monterar den... Och den som bygger om hojen så att den brötar mer än man själv står ut med för att därefter bränna runt med öronproppar är en jävla mupp :fakta Om inte du står ut med hur din egen hoj låter så kan du nog vara hyfsat säker på att de i din omgivning gillar det ännu mindre ;)

Kom på mig själv så sent som idag med att reflektera över det här med ålderstecken och mognad kopplat till just motorljud... Det är nog bara att konstatera att man gått och blivit gubbe. När man var ung så skulle ju i princip alla motorer väsnas så mycket som möjligt, ju högre desto bättre oavsett motortyp. Nuförtiden är jag lite mer restriktiv, motorsång kan absolut vara nice men det gäller knappast vilka motorer som helst... Har svårt att bli upphetsad av en 740 med raka rör, men en sjyst jänkare eller sportigare kärra får gärna sjunga ut. Sånt blir man bara glad av. Ett av de absolut tydligaste mognadstecknen för egen del är nog att jag låtit montera dämpbara avgasrör på min Harley, nu kan jag väsnas så mycket jag vill när jag vill och när jag inte vill kan jag väsnas lite mindre bara genom ett knapptryck. Suveränt :tummenupp
 
Ytterst tveksamt om den övre pipan ger någon dämpning alls, och vill du inte ge dig själv bestående hörselskador så kommer du mest troligt tvingas köra med öronproppar om du monterar den... Och den som bygger om hojen så att den brötar mer än man själv står ut med för att därefter bränna runt med öronproppar är en jävla mupp :fakta Om inte du står ut med hur din egen hoj låter så kan du nog vara hyfsat säker på att de i din omgivning gillar det ännu mindre ;)

Kom på mig själv så sent som idag med att reflektera över det här med ålderstecken och mognad kopplat till just motorljud... Det är nog bara att konstatera att man gått och blivit gubbe. När man var ung så skulle ju i princip alla motorer väsnas så mycket som möjligt, ju högre desto bättre oavsett motortyp. Nuförtiden är jag lite mer restriktiv, motorsång kan absolut vara nice men det gäller knappast vilka motorer som helst... Har svårt att bli upphetsad av en 740 med raka rör, men en sjyst jänkare eller sportigare kärra får gärna sjunga ut. Sånt blir man bara glad av. Ett av de absolut tydligaste mognadstecknen för egen del är nog att jag låtit montera dämpbara avgasrör på min Harley, nu kan jag väsnas så mycket jag vill när jag vill och när jag inte vill kan jag väsnas lite mindre bara genom ett knapptryck. Suveränt :tummenupp
Vem fan bränner runt utan öronproppar?
 
Vem fan bränner runt utan öronproppar?
Tja, jag tillexempel. R1an har jag fullängdsdämpare med DB-killer på, Softailen har långa rör med dämparinsatser och Ultran har som sagt justerbara ljuddämpare så alla mina hojar låter precis lagom och kräver inte att jag kör med öronproppar för att få ha hörseln i behåll :)
 
Öronproppar har man för att slippa vindbruset i hjälmen!
V&H systemet låter ingenting när man har passerat 180.
Nu ska man kanske inte köra 180+ på allmän väg egentligen, men det kanske bara är gubbiga jag som tycker det... Men visst, kör du med öronproppar för att dämpa vindbruset så låt gå. Men då kan du lika gärna köra med originaldämparen också, för bevisligen vill du ju inte uppleva störande ljud...
 
Nu ska man kanske inte köra 180+ på allmän väg egentligen, men det kanske bara är gubbiga jag som tycker det... Men visst, kör du med öronproppar för att dämpa vindbruset så låt gå. Men då kan du lika gärna köra med originaldämparen också, för bevisligen vill du ju inte uppleva störande ljud...
Tyvärr har jag ingen originaldämpare till 750'in och speedar väl lika mycket nu som jag gjorde back in the 80'is. Men bästa ljudet är ju när man går igenom 2'an till 6'an genom en tunnel. ?
 
Tyvärr har jag ingen originaldämpare till 750'in och speedar väl lika mycket nu som jag gjorde back in the 80'is. Men bästa ljudet är ju när man går igenom 2'an till 6'an genom en tunnel. ?
Jaja, var och en får köra utefter eget huvud :) Jag är på tok för rädd om kortet för att brassa på ordentligt på allmän väg, så det här med att ha öronproppar för att slippa vindbrus har jag nog aldrig upplevt. Men om folk nu kör med öronproppar för att slippa vindbruset över en viss hastighet så kan jag ju tycka att man borde köra med avgaseriet så väl dämpat man bara kan, eftersom man bevisligen inte ens får njuta skönsången för egen del utan snarare störs av övrigt buller... Om det nu faktiskt är vindbrus och inte motorljud man vill undslippa... :gnissla
 
Jaja, var och en får köra utefter eget huvud :) Jag är på tok för rädd om kortet för att brassa på ordentligt på allmän väg, så det här med att ha öronproppar för att slippa vindbrus har jag nog aldrig upplevt. Men om folk nu kör med öronproppar för att slippa vindbruset över en viss hastighet så kan jag ju tycka att man borde köra med avgaseriet så väl dämpat man bara kan, eftersom man bevisligen inte ens får njuta skönsången för egen del utan snarare störs av övrigt buller... Om det nu faktiskt är vindbrus och inte motorljud man vill undslippa... :gnissla
Även med V&H systemet går det att köra "tyst", man behöver inte ligga på tokvarv inne i samhällen/bebyggelse.
 
Vindbruset kan väl i sig ge lite hörselskador när man sitter i det i någon timme titt som tätt. Jag brukar nästan alltid ha öronproppar när jag kör, jag upplever att efter en lite längre runda är jag mycket mindre trött i huvudet med proppar än utan. I höstas var jag med om en liten olycka hemma, med en mindre explosion som följd vilket nu har gett mig en släng av tinnitus (hur gammalt känns inte det?? :rofl) och det kan jag lova, att kan proppar vid mc-körning minska risken för tinnitus så rekommenderar jag det starkt. För även om min tinnitus är ganska lindrig tror jag, så märker jag redan att jag har svårare att höra vad folk säger när de pratar liiite tyst i en miljö med andra folk som pratar. Så försök i största mån undvika den här åkomman. ;)

I övrigt håller jag nog med Steffe i ljudfrågan, det är ju under acceleration man kan höra hojen, eller vid uppstart, och då vill man ju att den låter gött. Men, lagom gött.
 
Jaja, var och en får köra utefter eget huvud :) Jag är på tok för rädd om kortet för att brassa på ordentligt på allmän väg, så det här med att ha öronproppar för att slippa vindbrus har jag nog aldrig upplevt. Men om folk nu kör med öronproppar för att slippa vindbruset över en viss hastighet så kan jag ju tycka att man borde köra med avgaseriet så väl dämpat man bara kan, eftersom man bevisligen inte ens får njuta skönsången för egen del utan snarare störs av övrigt buller... Om det nu faktiskt är vindbrus och inte motorljud man vill undslippa... :gnissla
Fast det är ju redan i lagliga hastigheter som vindbruset kan ge bestående hörselnedsättning. Oaktat hur mycket brölpiporna låter. Men behöver man proppar för att stå ut med avgasljudet på den egna hojen så kan det nog vara dags att fundera på varför man vill låta så mycket.
Själv vill jag ha djupa, mulliga ljud, men inte höga. Åas så kör jag på tok över hastighetsgräns ibland så tänker inte stena några glashus idag.
 
Så TS fick svaret i inlägg #3 och resten har varit OT, är det rätt uppfattat?

Jag kör också med öronproppar. Och originalsystem. Hur gammal är jag egentligen? :va
 
Nödvändigheten av ombestyckning avgörs väl i hög grad av om du ändrar flödet på insugssidan tex genom annat eller inget filter, eller lock på luftburken samtidigt som du öppnar upp på avgassidan.
Men gör du inget på insugsidan så kommer motorn med största sannolikhet inte gå magrare än den gör idag.
Nu kommer säkert "vän av ordning" rätta mig och säga att man måste mäta på tex en bromsbänk för att veta innan någon ombestyckning är nödvändig men en titt på tändstiften ger ju iaf en liten vink om var blandningen ligger före och efter förändringen.
 
Ska man köra förknasarhoj på dagens spritblandning E10 så bör man ju feta upp ett eller två steg på huvudmunstycken bara pga det.
Du menar väl lågfartsmunstycket va? Huvudmunstycket kommer ju in vid näst intill WOT.
Var motorn rättjusterad för "E0" lär man behöva öka samtliga kretsar överlag.
Det svåra är att det inte nödvändigtvis är prick 10% etanol i E10, men viss pårikning skadar inte..
 
Var motorn rättjusterad för "E0" lär man behöva öka samtliga kretsar överlag.
Det svåra är att det inte nödvändigtvis är prick 10% etanol i E10, men viss pårikning skadar inte..
Korrekt. Det är inte 10% etanol i E10. Det är "Max 10%". Enligt den svenska reduktionsplikten så är det typiskt ca 7,8% etanol.
Det betyder att bränslet som helhet innehåller ca 2% mindre energi än ren bensin utan etanolinblandning.
I normalfallet betyder det att det är så lite att man inte behöver ombestycka pga bränslet men om man har en hoj som gick magert redan innan så kan de ytterligare 2% som bränslet ger vara det som tippar den över kanten så att en ombestyckning kanske behövs. Men det torde inte behövas för en standardhoj som är originalbestyckad.
Och en slipon gör så liten skillnad i flödet från en hoj att det har ytterst marginell påverkan.
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top