Om vi antar att du är min vän...

Ähhh, vem fan behöver fiender med sådana vänner :D Jag blev själv redigt arg på en polare i helgen som betedde sig som ett riktigt svin, ett tag var jag inne på att säga upp bekantskapen för gott. Sen kom jag på att jag är själv ett svin och då har man inte så många polare så jag sket i det...

Inte för att vara en "glädjeförstörare", men om du har hund och brukar vara borta ett par dagar UTAN att stackarn får gå ut, bör du tänka om ifall det var ett bra val att skaffa en hund.

2917074 Inte för att vara en "glädjeförstörare", men om du har hund och brukar vara borta ett par dagar UTAN att stackarn får gå ut, bör du tänka om ifall det var ett bra val att skaffa en hund.
Inte för att vara det svin som jag är, men hur vore det att läsa hela inlägget innan man svarar?

Inte för att vara en "glädjeförstörare", men om du har hund och brukar vara borta ett par dagar UTAN att stackarn får gå ut, bör du tänka om ifall det var ett bra val att skaffa en hund.
Här har vi en till som inte läste första inlägget riktigt.

Han skulle bara ut en liten kort sväng och tänkte lämna en nyckel tillgänglig OM han skulle råka ut för något. Tillexempel om han skulle vara inblandad i en allvarlig olycka eller liknande så att han inte skulle ta sig hem till sin hund samma dag.

Jag fick:

"Det är inte mitt ansvar, kör försiktigt."

O jag trodde att det var en kompis liksom, börjar tvivla på det...

I vanliga fall brukar sarkasm svaras med mer sarkasm.
Om nån kompis skulle fråga mig om jag kunde vattna hans blommor ect för att han skulle ut och köra ihjäl sig så skulle jag be honom sikta på nåt billigt för att min försäkring inte skulle gå upp. :rolleyes:

Edit: Min poäng var, du kan nog fortsätta se honom som din kompis.. :yoparty

Hur kan man missförstå trådskaparens inlägg? :va ;)

Jag kom precis hem och har jobbat sen kl 19.30 igår och tom jag fatta! :tungan

Hur som helst det där var ett jävligt taskigt svar av din polare, inte så att även han missförstog det hela? :D

Och jag ringer till dig o säger som så:

Jag tänkte fara ut o åka hoj en sväng.

Jag lägger en nyckel under dörrmattan ifall att det skulle hända mig nånting så kan väl du se till så att hunden inte blir bortglömd och inte får komma ut på en par dar?

Vad skulle du svara då?
Självklart så skulle jag ställa upp om en olycka tog ditt liv genom att tex. gå ut med hunden. Hunden skulle få bo hos mig under en kort tidsperiod men jag skulle inte behålla den. Skulle se om några andra vänner kunde ta hand om den eller dina föräldrar. Om inte det gick så skulle jag försöka sälja den, gick inte det heller så skulle bara ett alt. återstå.....

Om du bara skadade dig och hamnade på sjukhus under en kortare tidsperiod så skulle jag självklart gå ut med din hund någon gång om dagen.

Last edited:
Det var nog hans sätt att säga "jag har inte tid tyvärr". En del har svårt att formulera sig på ett artigt sätt ibland :pannkyss Hade ställt upp utan problem!

Ähhh, vem fan behöver fiender med sådana vänner :D Jag blev själv redigt arg på en polare i helgen som betedde sig som ett riktigt svin, ett tag var jag inne på att säga upp bekantskapen för gott. Sen kom jag på att jag är själv ett svin och då har man inte så många polare så jag sket i det...

Nån som hor par pinkat i kattlådan igen ?? :hihi

Nu har jag sovit på det här, jag är inte alls lika irriterad längre, men kommer vidhålla att han inte kommer få nån hjälp av mig i fortsättningen.

Jag behövde väl mest bara nån slags bekräftelse på att jag inte var en idiot som tyckte att han betedde sig fel.

Tack o bock

Eh???
Läs om läs rätt.

Självklart så skulle jag ställa upp om en olycka tog ditt liv genom att tex. gå ut med hunden. Hunden skulle få bo hos mig under en kort tidsperiod men jag skulle inte behålla den. Skulle se om några andra vänner kunde ta hand om den eller dina föräldrar. Om inte det gick så skulle jag försöka sälja den, gick inte det heller så skulle bara ett alt. återstå.....

Om du bara skadade dig och hamnade på sjukhus under en kortare tidsperiod så skulle jag självklart gå ut med din hund någon gång om dagen.

Rätt svar! :tummenupp

Last edited:
Nu har jag sovit på det här, jag är inte alls lika irriterad längre, men kommer vidhålla att han inte kommer få nån hjälp av mig i fortsättningen.

Jag behövde väl mest bara nån slags bekräftelse på att jag inte var en idiot som tyckte att han betedde sig fel.

Tack o bock

Tja.... du e ju inte klok men det har ju inget med detta att göra!

Du hade rätt, din kompis hade fet fel! :mad:

Om man inte kan be en kompis om en sådan ärlig och rak tjänst
"just in case" då är det inte mycket till kompis!

Mina vänner och jag pratar mycket om just sådana situationer och
hur vi skall bete oss och göra OM något händer......

Viktigt med tanke på riskgruppen vi befinner oss i.....

Ta ett snack med honom och fråga honom vad han menade och
OM han förstod vad du menade.......

Om han förstod.... bye bye.... tänk hur han skulle
reagera om du VERKLIGEN behövde hans hjälp eller stöd
någon gång i framtiden!

Mina två cent.....

Jag fick:

"Det är inte mitt ansvar, kör försiktigt."

O jag trodde att det var en kompis liksom, börjar tvivla på det...

:7peta Du har inte funderat på att det kanske var ngt annat han menade?
Har du inte sett filmer där ena killen blir skjuten i strid och han hostar blod ur munnen: "Ey polarn, Kan du ge detta brevet till min fru opch berätta för henne att jag älskar henne?"
Polarn/stridskamraten säjer: "Nej! Det kan du själv göra! (för att du kommer att klara dig)"

Skulle du inte kunna utläsa samma sekvens här? "Det är inte mitt ansvar, kör försiktigt." Han behöver inte göra det för DU kommer att traska ut med hunden ändå!

Tack o bock

När jag läste ditt första inlägg så uppfattade jag det som ett självmordshot från din sida

Kanske din polare oxå missuppfattade vad du frågade om!? Han kanske trodde som många här att det var hundpassning det var frågan om?

Jag har ordnat det så att jag har en vän som har lovat att se till att mina hundar får det bra om något skulle hända mej och Johan. Fick mej en tankeställare i sommras....

/Carin

Vad har ni för kompisar egentligen??

Jag håller med John om att man svarar lite utifrån vad stunden ger för förutsättningar.
Jag VET att mina djur inte kommer fara illa om jag kilar vidare till de sälla jaktmarkerna. Jag har familj och vänner som fixar det. Jag behöver inte vara så morbid att jag ringer till polarna och säger, tar du hand om hunden om jag kör ihjäl mig idag.... Nästa vecka då??

Ett sånt samtal är bara .... koko från början.

Jag tror inte han menade det bokstavligt. Jag tror han snarast menade det som "är det inte bättre att du kör försiktigt istället, så att du själv kan gå ut med din hund?". Om det hade varit min polare som sa så, så hade i alla fall jag uppfattat det som sarkastiskt, med nyss nämnda egentliga innebörd.

Jag måste också påpeka att du själv uttryckte dig ganska klumpigt vid förfrågan. Det låter nästan som om du VILL köra ihjäl dig, jag uppfattade innebörden i ditt första meddelande ungefär som "jag ska ut och köra som en blådåre i 290 på 70-vägar för att testa gränserna, kan du ta hand om jycken om jag parkerar runt en trädstam?" och då framstår hans svar naturligt i samma stil enligt ovan.

Bästa lösningen är väl ändå att fråga din polare rakt ut vad han egentligen menade med sitt uttryck, och tala om för honom hur DU uppfattade det. Jag trort att det hela är ett missförstånd bara.

Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back