Om ni skulle starta eget..

Jag startade eget som snickare för 6 år sedan..... Jobbade 15 timmar om dan i början..... Men det funkar inte i längden, så nu går jag upp när jag vaknar och åker hem när jag får lust...... :D

exiteme skrev:
Jag skulle vilja starta ett företag som tillverkar svenskproducerade bärsjalar. Själv sitter jag och syr roliga ABC-selar och udda kläder för barn. Bara på hobbynivå, men heltid vore toppen...
Bifogar bild på mina kreationer:

Syrran äger och driver ett sånt företag, http://www.stjarnbarn.se/
Det verkar ju finnas marknad för det men få aktörer så det är nog en bra ide.

En annan är precis i uppstarts fasen drar igång mitt eget efter nyår . :yoparty
Kommer att syssla med rörmokeri så är det någon som vill ha något böjt hör av er :hihi

Ska ni dra igång eget så ska ni vara på det klara med att det åtminstone i början innebär mer arbete för mindre pengar än att vara anställd.
Lyckas man är det dock griimt! Efter nio kan jag jobba mindre och ta mer betalat än förut så det är väl ok.

har man starta eget tankar inom kläder så kan jag hjälpa till med igånsättandet utan större kapital mm. du handlar från dansk grossist med skitfina avanser. skicka PM

Hade eget i ca 3 år och sysslade med bilrekond och lite biltillbehör / styling och tog åt mej lite andra jobb på timme.

Inte direkt glamoröst, man får lov att ha självdiciplin till max och varje gång deklarationen skulle in hade man int i magen över en massa jäkla papper hit och dit.

Hade det inte varit så krångligt och man visste att man hade jobb hela tiden så hade jag iofs gjort det igen men då gärna med hojtillbehör oxå och ev hoj verkstad.

är det någon som har sysslat med att köpa lägenheter (i renoveringsbehov), fixa upp och sedan sälja? Är det lönsamt? funtar på att göra sånt (kanske kan vara svårt som heltids jobb..)

fart freak skrev:
är det någon som har sysslat med att köpa lägenheter (i renoveringsbehov), fixa upp och sedan sälja? Är det lönsamt? funtar på att göra sånt (kanske kan vara svårt som heltids jobb..)

Det är inte lönsamt nu... Köpa lägenheter när räntan är hög och sälja när räntan är låg. Renovera under tiden. Men det innebär ju naturligtvis att du får ligga ut med ett par miljoner i kapital om du inte bara ska köpa en lägenhet.

Eller gör som en polare till mig. Köp ett flerfamiljshus renovera och gör till bostadsrätter med relativt hög hyra. ;)

M.G.F skrev:
Det är inte lönsamt nu... Köpa lägenheter när räntan är hög och sälja när räntan är låg. Renovera under tiden. Men det innebär ju naturligtvis att du får ligga ut med ett par miljoner i kapital om du inte bara ska köpa en lägenhet.

Eller gör som en polare till mig. Köp ett flerfamiljshus renovera och gör till bostadsrätter med relativt hög hyra. ;)

Men då måste man också räkna om pris kontra hyresintäkter. Och då man inte har en fri prissättning angående hyra så måste det passa ihop. Du får inte ta betalt som du känner utan följer vissa mallar efter standard etc. Men en smart grej är det om man har lite pengar som bara ligger och skräpar :rolleyes:

Jag pluggar till Copy/journalist och kommer nog att frilansa senare. Har skrivit för lite blaskor redan, hur kul som helst. :)
Skönt att kunna planera arbetsdagarna själv, istället för 9-17, då jag arbetar bäst på kvällarna.

Biturbo skrev:
Har kört eget av och till sedan 94 å det är fanimig ingen dans på rosor..

Sverige är inget roligt land att driva eget företag i...

Kan hålla med dig om att det inte är så roligt som man trodde när man väl satte igång...Fast för mig tog det bara ett år att inse hur bra man hade det som anställd.

Nitrogen skrev:
Jag pluggar till Copy/journalist och kommer nog att frilansa senare. Har skrivit för lite blaskor redan, hur kul som helst. :)
Skönt att kunna planera arbetsdagarna själv, istället för 9-17, då jag arbetar bäst på kvällarna.
Nackdelen är att du som frilans och egen företagare antagligen måste jobba 9-21 istället....

Nitrogen skrev:

Åh vad roligt! Har du något exempel man får läsa?

Att vara egen är ingen dans på rosor. Kanske en dans så länge just den branchen är i topp. Men att själv stå ansvarig, själv ragga kunder, själv fixa allt som ska utföras.

Det jobbigaste är nog semester. Polarna planerar och fixar, en annan kan vara ledig när det går och man hunnit jobba ikapp den planerade ledigheten.

Men att både jobba som säljare i kostym och lagerarbetare i arbetsbyxor har sin charm. Alla roller och sysslor ska ju utföras och är man själv så får man äran att lösa det själv.

Jag skulle vilja vara rik och öppna en skivaffär och neka folk att köpa dåliga skivor. Det skulle mest gå ut på att snacka skit med kompisar :)

Bikerbitch skrev:
Åh vad roligt! Har du något exempel man får läsa?
Ska se om jag kan rota fram en artikel från Vecko Revyn, en vän brukar jobba för dom, hjälpte henne med ett reportage förra året.
Annars är det mest krönikor och sånt på relativt okända siter runt om på nätet, man är ju ingen kändis än :tungan

Bikerbitch skrev:
Om man ska starta upp något på internet då. Har ni några funderingar, någon här som pysslar med sånt?

Jodå... jag/vi äger ett 50-tal domäner...

Nitrogen skrev:
Ska se om jag kan rota fram en artikel från Vecko Revyn, en vän brukar jobba för dom, hjälpte henne med ett reportage förra året.
Annars är det mest krönikor och sånt på relativt okända siter runt om på nätet, man är ju ingen kändis än :tungan

Än.... :hihi

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

Back