Om ni skulle starta eget..

Nu är det tillåtet att asgarva..

jag började mitt förvärvsliv som orgelreparatör, lärlingsutbildning o gesällblaj o hela snurren. Ja det var asmacho att åka runt i kyrkor o knåpa :3freak
Fullt med muntra människor överallt o det drällde av toppsnäckor var dag.. NOT :hihi
MEN det gick att ta betalt!! för det fanns ia. bara 2 firmor i hela landet som höll på me skiten så hur mkt man än ockrade så högg kunderna på anbuden. O kyrkan har pengar mkt pengar... synd bara att det är så jävla boooringgg..

Tänk själv vilken hantverkare har ett TG på 70%.

Så drämm till o starta...

flemming skrev:
Nu är det tillåtet att asgarva..

jag började mitt förvärvsliv som orgelreparatör, lärlingsutbildning o gesällblaj o hela snurren. Ja det var asmacho att åka runt i kyrkor o knåpa :3freak
Fullt med muntra människor överallt o det drällde av toppsnäckor var dag.. NOT :hihi
MEN det gick att ta betalt!! för det fanns ia. bara 2 firmor i hela landet som höll på me skiten så hur mkt man än ockrade så högg kunderna på anbuden. O kyrkan har pengar mkt pengar... synd bara att det är så jävla boooringgg..

Tänk själv vilken hantverkare har ett TG på 70%.

Så drämm till o starta...

TG?

Kyrkor är för homos och tjejjer!

Biturbo skrev:
TG?

Kyrkor är för homos och tjejjer!

Täckningsgrad, 70% är högt iofs beronde på vilket TB man kollar på.

Täckningsbidrag och täckningsgrad

Täckningsbidraget visar hur mycket, d v s vilket bidrag, som produkten ger för att täcka företagets samkostnader och räcka till eventuell vinst.

Täckningsbidrag = Försäljningsintäkter - Särkostnader

Täckningsbidrag/st = Försäljningspris/st - Särkostnader/st

I det lilla företaget räknar man oftast bara med en nivå på täckningsbidraget (TB1). Större företag använder sig av flera nivåer t ex TB1, TB2 och TB3.

Last edited:
Långa farbron skrev:
Täckningsgrad, 70% är högt iofs beronde på vilket TB man kollar på.

Täckningsbidrag och täckningsgrad

Täckningsbidraget visar hur mycket, d v s vilket bidrag, som produkten ger för att täcka företagets samkostnader och räcka till eventuell vinst.

Täckningsbidrag = Försäljningsintäkter - Särkostnader

Täckningsbidrag/st = Försäljningspris/st - Särkostnader/st

I det lilla företaget räknar man oftast bara med en nivå på täckningsbidraget (TB1). Större företag använder sig av flera nivåer t ex TB1, TB2 och TB3.

Har aldrig läst företagsekonomi å sånt... Men farbror får det att låta roligt.....

Prata mer snuskigt... :kär

fart freak skrev:
är det någon som har sysslat med att köpa lägenheter (i renoveringsbehov), fixa upp och sedan sälja? Är det lönsamt? funtar på att göra sånt (kanske kan vara svårt som heltids jobb..)

Det VAR MYCKET lönsamt, men nu är det flera som kommit på det. Nu är det väldigt många spekulanter per objekt och priserna blir därefter.

Det kräver en hel del jobb. Räkna också med att mäklaren vill ha 50000 varje gång du säljer. Ett tips är att köpa lägenheter som är under produktion. Du slantar upp ca 30000 (i Sthlm) och sen betalar du resten när lyan är klar om ett år eller två. Då har priserna (förhoppningsvis) stigit och du kan sälja din "köpoption" alternativt köpa lyan och sen sälja direkt....

Mirran skrev:
Skulle aldrig va så dum i huvet att jag startade eget..

är det dumt att starta eget , eller är du för dum för att starta eget.. :va

:lol , svårt att låta bli.....nåja sorry...

Om det inte fanns någon som drev företag i sverige så skulle du förmodligen inte ens sitta här och tjatra på SH, den skulle nämligen inte finnas.....

Bikerbitch skrev:
Om man ska starta upp något på internet då. Har ni några funderingar, någon här som pysslar med sånt?

Det är skitlätt att starta upp något på nätet, problemet är bara att få dit folk.
Marknadsföring kostar mucho, och pengar har man inte så gott om när man är nystartad..........

Starstriker skrev:
Det är skitlätt att starta upp något på nätet, problemet är bara att få dit folk.
Marknadsföring kostar mucho, och pengar har man inte så gott om när man är nystartad..........

Nåja.. Skitlätt och skitlätt... Sen, om du nu får dit folk, så skall du få dem att stanna också..

Det räcker att någon annan startar en "lite bättre sida" så är det god natt...

Långa farbron skrev:
Here you go loverboy.....så du kan köra lite marginalräkning ,glöm inte att täcka över tangentbordet med plast innan.

http://www.expowera.com/mentor/ekonomi/kalkylering/kalkylering_varuhandel_margnyckel.htm

Tack...

Du är såå fiiin.. :krama

tassen skrev:
är det dumt att starta eget , eller är du för dum för att starta eget.. :va

:lol , svårt att låta bli.....nåja sorry...

Om det inte fanns någon som drev företag i sverige så skulle du förmodligen inte ens sitta här och tjatra på SH, den skulle nämligen inte finnas.....
Jag är såå dum :tomten

Mirran skrev:
Jag värderar nog min fritid högt..har sett baksidan av att driva eget, du arbetar ju inte precis 8 timmar om dagen utan kanske 12 timmar. Inget för mig iaf.

Men att säga att man är dum i huvudet för att man vill starta eget är väl lite i överkant?

Mirran skrev:
Jag värderar nog min fritid högt..har sett baksidan av att driva eget, du arbetar ju inte precis 8 timmar om dagen utan kanske 12 timmar. Inget för mig iaf.

Om man inte har en jävla tur i livet tjänar man inga större pengar på att jobba 8 timmar. Startar man upp eget, har en fruktansvärt bra affärsidé som slår hårt så kan man jobba 12 timmar om dagen för att efter ett år eller liknande sätta sig på skinnstolen från Italien som är formsydd efter ens egen röv och hålla koll på sina 10-20 anställda som kammar hem stålar åt en.

M.G.F skrev:
Om man inte har en jävla tur i livet tjänar man inga större pengar på att jobba 8 timmar. Startar man upp eget, har en fruktansvärt bra affärsidé som slår hårt så kan man jobba 12 timmar om dagen för att efter ett år eller liknande sätta sig på skinnstolen från Italien som är formsydd efter ens egen röv och hålla koll på sina 10-20 anställda som kammar hem stålar åt en.

Mycket "om" i det inlägget.

Sen tar det statitiskt ca 2-5 år innan ett litet företag fungerar riktigt bra och minst ett innan det ger en några pengar att tala om dvs en lön.

Sen för att klara av att möta en försäljning/omsättning inom ett år som bär 10-12 anställda och dig själv krävs mer än 12 timmar per dag.

En anställd kostar ungefär lika mycket som den får i lön i avgifter för arbetsgivaren per månad.

dvs 10 anställda med ca 15 000 i lön 150 000 + 150 000 till i avgifter + din lön
då skulle du behöva sälja för ca 600-700 000 i månaden bara för att ha råd med lönerna sen skall du ha pengar till inköp av varor/tjänster osv.

Skulle gissa att du måste upp i 1,5 mille per månad beronde lite på hur mycket du har i % vinst på det du säljer.

Sen har du alla kostnader för logistik,lager,telefon,el,lån,bilar,hyra har du riktig tur så är ingen av dina anställda sjuka så du slipper betala sjukpenning för dom.

Dessutom brottas du just nu med kostnaderna för att expandera företaget,vilket oftast kräver en enorm penga insatts för att gå ifrån mellan företag till stort...med risken att du kanske bara blir ett mellan företag med det stora företagets kostnader.

Last edited:
röris skrev:
En annan är precis i uppstarts fasen drar igång mitt eget efter nyår . :yoparty
Kommer att syssla med rörmokeri så är det någon som vill ha något böjt hör av er :hihi
Rörmokare? Det är ett av mina drömyrken... Då får man både kröka och gänga på jobbet...

Har hört att om man startar någon form av organsiation, så kan man få pengar från staten (tex. hjälporganisationer, religösa sketer, utsatta barn,osv). Att staten varje år delar ut en massa stålar till dessa (i form av statliga bidrag).
Kanske vorre det ett bra sätt att börja och få en stadig inkomst varje år.. och det är ju klart att varje hjälporganisation ska ha 10 hojar, sommarstuga och betala bra lön till sin vd... samtidigt som man jobbar för "den goda sidan".

mr_rockster skrev:
Då får man både kröka och gänga på jobbet...

:lol :yoparty Den va bra, ska genast ifrågasätta vad polaren gör på jobbet. :tungan

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!