Om jorden bestod av 100 personer...

Rikard

EvolutionVsGod.com
Gick med
7 May 2003
Hoj
Fireblade
Om jorden bestod av 100 personer...

Inte så mycket MC, men ändå tankvärt, helt plötsligt får mina "I-lands problem" andra propotioner..

Mer än 6 miljarder människor lever idag på jorden. Det är svindlande många, men om man förvandlar jordens befolkning till ett samhälle med 100 personer och låter det ha ungefär samma proprtioner som världen i stort har så blir det mer greppbart.

www.miniature-earth.com kan man se en film som visar ungefär hur ett sådant samhälle ser ut, med andra ord, hur vår värld ser ut.

Några exempel på hur det sett ut om jorden bestod av 100 personer:
33 personer är kristna
6 personer skulle äga 59% av samhällets tillgångar
14 personer kan inte läsa och 13 är hungriga eller undernärda
25 personer kämpar för att leva på 1 dollar per dag eller mindre

Se gärna filmen via länken här nedan, den väcker en hel del tankar.

Se filmen på: http://www.luccaco.com/miniatureearth/miniature_earth_swedish.htm
(Kräver flash)

Livet är värde fullt, du är värdefull!

/Rikard

Luktar lite vänsterpropaganda...

5 personer skulle överhuvudtaget vara kompetenta sköta samhällets företag och tillgångar och därmed ge de andra förutsättningar till arbete och lön.

/H

Rikard skrev:
2306280 Om jorden bestod av 100 personer...

Inte så mycket MC, men ändå tankvärt, helt plötsligt får mina "I-lands problem" andra propotioner..

Mer än 6 miljarder människor lever idag på jorden. Det är svindlande många, men om man förvandlar jordens befolkning till ett samhälle med 100 personer och låter det ha ungefär samma proprtioner som världen i stort har så blir det mer greppbart.

www.miniature-earth.com kan man se en film som visar ungefär hur ett sådant samhälle ser ut, med andra ord, hur vår värld ser ut.

33 personer är kristna

(Kräver flash)

/Rikard
Men ur många är muslimer, hinduer, och budister då?

Sejko skrev:
2306347 Instämmer, Islam är ju större än kristendom eller?

Nej, kristendomen räknas som den största av världsreligionerna enligt undersökning, ca 2 miljarner kristna, islam på andra plats.
Det finns ca 935 miljoner muslimer i världen, de finns bl.a. i arabländerna, Iran, Indonesien (som har den största muslimska populationen i världen), Malaysia, Filippinerna, Indien, Pakistan, Bangladesh, de centralasiatiska republikerna och mellersta Afrika.

Henning! skrev:
2306314 Luktar lite vänsterpropaganda...

5 personer skulle överhuvudtaget vara kompetenta sköta samhällets företag och tillgångar och därmed ge de andra förutsättningar till arbete och lön.
/H

Kankse men tyvärr skulle dom nog inte tillhöra den delen som har makten och pengara så vad hjälper det då :confused:

Basti skrev:
2306386 67st har en annan religon..... Såg filmen precis :clown

Ja, 67% tror på något annat än Bibelns Jesus, ofta kan ideologier beteckas som religioner, då de är ism-er med sin världsbild, människosyn och sin väg till "frälsning". Alla kan sägas ha en tro i den meningen och då tillhöra de övriga 67%:en

Rikard skrev:
2306280 Om jorden bestod av 100 personer...

33 personer är kristna

(Kräver flash)

/Rikard
Jaha va det inte värre, då är det lungt.

Sluta prata religion, detta är ett MC-forum. Vad gör religion för människor?
Fanatiker, mördare & påtvingad lära.

Kyrkan har väl alltid vart en av de rikaste i alla tider?

Nä, Swedie, stäng tråden bums.

a_xc skrev:
2306419 islam är inte ens nästan lika utbredd som kristendomen

Det är många i tredjevärlden som idag kommer till tro på Jesus. I Sydamerika,i Afrika och I Asien. Bara i Kina är det enligt vissa siffror närmare 100 miljoner kristna (av 1,3 miljarder kinerser),i Indien finns det närmare 500 miljoner (av 1 miljard inv.). Vissa länder i Afrika har över 90% kristna och i Brasilien är det också stor väckelse. I dag är en medelkristen inte vitoch rik utan färgad och fattig. Jesus sa ju saliga är de fattiga (de skall söka mig och finna att jag lever) .Här i Europa har vi ersatt Gud med materialismen. Vi köper oss "lyckliga" (på andras bekostnad, i många fall...)

X-up skrev:
2306440 Sluta prata religion, detta är ett MC-forum. Vad gör religion för människor?
Fanatiker, mördare & påtvingad lära.

Kyrkan har väl alltid vart en av de rikaste i alla tider?

Nä, Swedie, stäng tråden bums.
I utväklade länder har du rätt att den är föråldrad men i u länder kan religon göra nytta om det har en vettig ledare.

Rikard skrev:
2306445 Det är många i tredjevärlden som idag kommer till tro på Jesus. I Sydamerika,i Afrika och I Asien. Bara i Kina är det enligt vissa siffror närmare 100 miljoner kristna (av 1,3 miljarder kinerser),i Indien finns det närmare 500 miljoner (av 1 miljard inv.). Vissa länder i Afrika har över 90% kristna och i Brasilien är det också stor väckelse. I dag är en medelkristen inte vitoch rik utan färgad och fattig. Jesus sa ju saliga är de fattiga (de skall söka mig och finna att jag lever) .Här i Europa har vi ersatt Gud med materialismen. Vi köper oss "lyckliga" (på andras bekostnad, i många fall...)

är du religiös? du verkar då väldigt påläst å kunnig, men det verkar som jag å pöjkarna int vill bli frälsta just idag :D

Last edited:
Rikard skrev:
2306406 Nej, kristendomen räknas som den största av världsreligionerna enligt undersökning, ca 2 miljarner kristna, islam på andra plats.
Det finns ca 935 miljoner muslimer i världen, de finns bl.a. i (...) mellersta Afrika.

Hade en känsla att det var i norra afrika, mellersta mest kristna..

prulle skrev:
2306447 I utväklade länder har du rätt att den är föråldrad men i u länder kan religon göra nytta om det har en vettig ledare.

All religion är av ondo. Jag tror på gud, men inte kyrkan & religionen.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show