Om jorden bestod av 100 personer...

Rikard skrev:
2306735 Absolut alla kommer vi dö en gång (om inte Jesus hinner komma tillbaka innan det blir..)

Det var ditt lilla tillägg End of story som inte finns några bevis för,snarare tvärt om, från människor som dött och vaktnat upp igen!
Varför har Jesus inte kommit tillbaka då? :rolleyes:

Och säg ett enda bevisbart fall där en person har varit död längre än vad hjärnan klarar utan syre (några minuter)
och sen börjat leva igen.

Oddjob skrev:
2306740 Varför har Jesus inte kommit tillbaka då? :rolleyes:

Och säg ett enda bevisbart fall där en person har varit död längre än vad hjärnan klarar utan syre (några minuter)
och sen börjat leva igen.

lugn han kommer snart upp me nått den lilla filuren: satan :yoparty

Nitrogen skrev:
2306736 Rikard, ta ditt mumbo jumbo och stoppa det långt upp där solen inte skiner.

Amen!
Första gången jag håller med en pundare! Nitrogen for president.

Oddjob skrev:
2306732 Ja men då går sjäääääleeeen vidare

din kropp dör (första döden) men DU går vidare

*hokus pokus*

Så säger man, "vad är sjäälen då?"
- ja det kan vi inte bevisa,
vi har heller inte sett det och vi har heller inga bevis för det.

:rolleyes:

Jag vill också höra den förklaringen :D

Jag kan försöka förklara kortfattat. Nya testamentet tar upp människan som ande, själ och kropp, ibland bara som kropp och själ. Anden kommunicerar med Gud (andevärlden,övernaturligt naturligt). Själen kan man säga är "jaget" mina känslor, kroppen är kroppen. Det är dock viktigt att inte separera dessa tre, för människan är ett. Tex så är kroppen Guds (den helige Andens) tempel och lika heligt som anden. Folkbibelns översättning har Guds Ande med stort A och vår ande med litet a för att man lättare ska förstå. Enligt Bibeln och kristen tro så är människan skapad till Guds avbild att vara lika henne, allså har vi vår sanna identitet i Guds Ande och vår ande, vå själiska identitet är skadad genom vår synd. Bibeln tar upp att det finns en kamp i människan mot att göra Guds vilja (det goda/rätta) och att inte göra det, när det talas om köttet och Anden, här kan köttet betecknas som själens onda (svaga) sida. Det är en liten förklaring i alla fall.

När det gäller hurvida livet förtsätter efter döden så talas det både om att vi dör och kommer att uppstå vid Jesus återkomst/dommedagen (dock inte klar om det är själen/anden eller om det är kroppen också. Det eviga livet, livet efter den fysiska (första döden) så kommer vi få en ny kropp och vara utan synd, sjukdom eller någon brist och leva med Gud så som det var tänkt från början (innan våra förfäder Adam och Eva avföll från Gud). Bibeln talar också om att vissa tyvärr kommer att dö två gånger.

:lol
Rikard skrev:
2306763 Jag kan försöka förklara kortfattat. Nya testamentet tar upp människan som ande, själ och kropp, ibland bara som kropp och själ. Anden kommunicerar med Gud (andevärlden,övernaturligt naturligt). Själen kan man säga är "jaget" mina känslor, kroppen är kroppen. Det är dock viktigt att inte separera dessa tre, för människan är ett. Tex så är kroppen Guds (den helige Andens) tempel och lika heligt som anden. Folkbibelns översättning har Guds Ande med stort A och vår ande med litet a för att man lättare ska förstå. Enligt Bibeln och kristen tro så är människan skapad till Guds avbild att vara lika henne, allså har vi vår sanna identitet i Guds Ande och vår ande, vå själiska identitet är skadad genom vår synd. Bibeln tar upp att det finns en kamp i människan mot att göra Guds vilja (det goda/rätta) och att inte göra det, när det talas om köttet och Anden, här kan köttet betecknas som själens onda (svaga) sida. Det är en liten förklaring i alla fall.

När det gäller hurvida livet förtsätter efter döden så talas det både om att vi dör och kommer att uppstå vid Jesus återkomst/dommedagen (dock inte klar om det är själen/anden eller om det är kroppen också. Det eviga livet, livet efter den fysiska (första döden) så kommer vi få en ny kropp och vara utan synd, sjukdom eller någon brist och leva med Gud så som det var tänkt från början (innan våra förfäder Adam och Eva avföll från Gud). Bibeln talar också om att vissa tyvärr kommer att dö två gånger.

:lol :lol :lol :7peta

Gud som haver barnen kär, se till mig som liten är. Vart jag mig i världen vänder, står en gris med vassa tänder.
Höhö :fyllisar

Fan måste va fullt av skyskraper i himmelen om så där 30 miljarder mäniskor förlåt andar ska få plats..

Rikard skrev:
2306763 Jag kan försöka förklara kortfattat. Nya testamentet tar upp människan som ande, själ och kropp, ibland bara som kropp .................................................................. massa text................................... så kommer vi få an våra förfäder Adam och Eva avföll från Gud). Bibeln talar också om att vissa tyvärr kommer att dö två gånger.
Du har nog rätt, Jesusdravlet förlänger mitt liv.

Dom säger ju att ett gott skratt förlänger livet och jag skrattade så jag inte kunde andas,
under hela tiden det tog att läsa ditt inlägg :rofl

prulle skrev:
2306774 Fan måste va fullt av skyskraper i himmelen om så där 30 miljarder mäniskor förlåt andar ska få plats..
Finns en bra snapps visa som går typ lika dant. armen och bliken i skyn förenad mot vårt mål nåntingbål skål. eller nått, låter typ lika troligt.

Paradoxy skrev:
2306768 Är du dum i huvet eller flame?

Jag fattade mest det sista. Allt annat var rörigt
:död

Det är inte helt tydligt, jag vet, finns mycket att läsa om det här, hursomhelst så tror på ett liv efter döden..

Gud vill med sin Ande hjälpa oss genom livet, med start här och nu.
Hjälpa oss att leva på en annan nivå, ge oss kraft, gemenskap och vägledning.

Men främst frälsa oss/rädda oss. Alla människor har syndat och har skuld inför Gud, men de goda nyheterna är att Jesus har betalt din skuld med sitt liv så att vi inte skall få en fällande dom genom omvändelse från synd och tro på honom som Herre och Frälsare!

Jesus har besegrat döden, synden och satan på korset, en gång för alla!

Nu måste jag sova!

/Rikard

Last edited:
Back