Om du skulle kunna utrota fattigdom bara sådär!

En bra idé?

• Antal röstningar
    0
ojojoj vad många påståenden som e totalt felaktiga i din berättelse om hur det skulle behöva bli för att alla skulle få det bra, orkar inte ens börja argumentera det.. ojojoj, tänk till lite mer innan du skriver om hur det skulle påverka t.ex var / hur folk bor, vad dom skulle kunna bidraga med som resurs att framställa mer produkter, olika länder olika förutsättningar för att ha det "lika bra" beroende på naturresurser, osvosvosvosvosvosvosv och så vidare väldigt länge... vill inte va tråkig, men kritisk till uttalandet, din fråga kan man enbart svara på utifrån att det skulle bli som du skriver, men eftersom det inte är så det hade blivit på riktigt så e de egentligen helt onödigt... OJ va tråkig jag e nu som förstör denna tråden =)

Min fråga är ganska enkel; om den ovanstående beskrivningen var det enda möjliga alternativet (hur osannolika vissa delar än må vara), hade du tyckt att det vore en bättre värld med dess absolut rättvisa?

Jag säger det en gång till förresten: alla ni ateister kan med fördel helt utesluta Gud ur resonemanget - han tillades i denna diskussion endast för komisk effekt. :D

Kul att du fann idén intressant Blueridge! Känns dock som om få har varit seriösa i deras yttringar, tyvär.

Jag skulle säga nej. Det är tragiskt att många människor dör i svält etc men en grå och trist värld som du beskriver är inget att sträva efter det heller. Folk dör, så är det bara. Sen om de dör i svält, blir överkörda av tåget, tar livet av sig eller något annat känns som att det kvittar.

:tummenupp

Bra skrivet!

Men det där med sex? Finns väl ingenstans i den civiliserade världen de har mindre sex än i Japan?

Tackar, spånade bara lite..

Det kan nog stämma, jag har väldigt dålig koll på japaners sexliv, är kanske som ..... mitt. Såg en snutt där de konstaterade att deras matvanor gav dem långt liv och deras kost var nyckeln, både vad de åt och inte åt. Kombinerar man en sån kosthållning med motion i den bästa form jag känner till så kunde det globalt sett generera ett betydande antal fötter som trampar denna jord?

Mini;

Är väl inte superseriös, men gillar att låta tanken vandra lite. Tycker din tanke lämnar utrymme för en hel del hopp. En sak kan man nog konstatera, i-landsproblemen hade man fått läsa om i historieböckerna.

hmm, ok, OM jag bara har ditt alternativ så skulle jag nog säga nej, pga att jag tror inte att man lever bara för att leva, utan man lever för att njuta också, ( olika njutningar för olika personer såklart ) annars vore det hela rätt lönlöst, sen kan jag vara väldigt tacksam för att jag ändå är född i ett "bra" land och inte i nåt jättefattigt kaos land, å jag tycker det är jättetråkigt att det skall behöva vara så, men det beror på så mycket andra saker att dom har det så dåligt, det skulle dom egentligen inte behöva ha, ligger mkt brist på utbildning och dålig politik bakom det...

När gud kom in i bilden sket jag i att läsa vidare, tänkte bara Är du dum på riktigt, LR? Men det alternativet fanns ej.
Men för att det ska finnas rika personer behövs fattiga.

Grundfrågan är om DU som välmående svensk skulle vara villig att dela med dig av ditt välstånd. Sen exakt hur mycket du är villig att ge bort, det är en annan fråga :tummenupp

Det är rätt stor skillnad på den frågan och de förutsättningar du skissar upp. Jag kan tänka mig att dela med mig av mitt välstånd, men jag kan inte tänka mig att leva i ett äckligt kommunistsamhälle där alla tjänar exakt lika mycket har lika mycket av allt.

Och varför inte? Jo, därför att ett sånt samhälle är jävligt orättvist. Alla kan inte arbeta med samma sak, ha samma ansvar och samma anspänning i sitt arbete. Då skall man inte heller ha samma lön för mödan. Dessutom finns det alltid en mer eller mindre stor mängd snyltare som omöjliggör detta "idealsamhälle". Kommunism suger även om det i vissa avseenden kanske inte är fel med en omfördelning av världens tillgångar.

När gud kom in i bilden sket jag i att läsa vidare, tänkte bara Är du dum på riktigt, LR? Men det alternativet fanns ej.
Men för att det ska finnas rika personer behövs fattiga.

Bara i Sverige... jäklar vad trångsynta vissa människor är.

Tillbaka till ämnet; uppenbarligen tror de flesta att mitt scenario inte alls är särskilt troligt, och därav följdfrågan:

Tror DU att vi kan skapa en värld utan fattigdom? Vilka uppoffringar tror du att vi rika behöver göra för att nästan en miljard afrikaner ska få samma levnadsstandard som vi åtnjuter?

Bara i Sverige... jäklar vad trångsynta vissa människor är.

Tillbaka till ämnet; uppenbarligen tror de flesta att mitt scenario inte alls är särskilt troligt, och därav följdfrågan:

Tror DU att vi kan skapa en värld utan fattigdom? Vilka uppoffringar tror du att vi rika behöver göra för att nästan en miljard afrikaner ska få samma levnadsstandard som vi åtnjuter?

Det är omöjligt, så är det bara. Folk kan inte tänka sig uppoffra såpass mycket för att 1 miljard afrikaner (det är betydligt fler människor än bara afrikaner som har det svårt dock) ska få samma levnadsstandard som oss. Däremot har "vi" ju de senaste 15 åren gjort enormt mycket för att de ska få det bättre, men att de kommer få åtnjuta samma kvalitet som vi har möjlighet till är bara en utopi.

Inget ont om dig och din tro och jag vill inte dra samband mellan dig och Smartman för han är inte klok, men jag vill bara ärligt fråga om detta är något du går och funderar på och tror att det är möjligt? Jag har kanske fått det om bakfoten men flertalet religiösa som jag har samspråkat med genom åren tror verkligen att detta som du beskriver är möjligt, eller at tex krig ska gå att utrota. Hur ligger det till egentligen? Och som sagt, bara en ärlig fråga helt utan baktankar eller fördomar. Tror jag :va

Inget ont om dig och din tro och jag vill inte dra samband mellan dig och Smartman för han är inte klok, men jag vill bara ärligt fråga om detta är något du går och funderar på och tror att det är möjligt? Jag har kanske fått det om bakfoten men flertalet religiösa som jag har samspråkat med genom åren tror verkligen att detta som du beskriver är möjligt, eller at tex krig ska gå att utrota. Hur ligger det till egentligen? Och som sagt, bara en ärlig fråga helt utan baktankar eller fördomar. Tror jag :va

Jag har inga problem med att besvara din fråga: religösa övertygelser ska liksom allt annat kunna ifrågasättas :tummenupp

Jag tror absolut inte att Gud kommer att ingripa och förvandla världen till en rättvis sådan - själva tanken är nog lika främmande för mig som för dig och låter i mina öron som totalt skitsnack.

Som någon skrev kommer orättvisor alltid att finnas och inget kommer att ändra på det.

Detta var inte alls menat som en religös debatt; enda anledningen till att jag använda Gud i förklarandet var för att underlätta visualiseringen av scenariot. Även hårdkokta ateister är bekanta med hur Gud uppfattas som allsmäktig av oss tokiga troende :D Nu låter jag som ett rikigt Jehovas-vittne-spån, jag vet...

Jag behöver nog inte ens svara på denna frågan. :näsblod

Ni nyliberaler brukar ju alltid prata tillväxt. Har du inte fått lära dig om det på MUF festerna?

Hade du haft en hemsida hade det stått där:tuttar

Jag personligen hade varit beredd att dela med mig en hel del om jag trodde att det skulle leda till mer rättvisa!

Blev t.ex med i Rädda barnen idag:yoparty

Varför är dom rädda då?

nu finns ju inte gud, men om han gjorde det och kom och frågade mig så hade jag önskat att jag hade en sån där döda knapp..

Last edited:
Tja... Svårt att svara på när man inte vet hur du kommit fram till just de mängderna mat/energi/vatten? Markus hemsida?

Skulle nog tro att det skulle bli mer att dela på!

Jag tycker däremot det var rolig läsning, men när jag sitter så länge på dass och grubblar, somnar onämnbara delar av kroppen och det är smärtsamt att få igång dem igen.

Övertygad som någon annan att standarden hade blivit betydligt högre än den ponerade. Hur många miljarder ägs inte av några få, som ytterst sällan har nåt vett att använda dem vettigt! Dessutom tror jag denne Gud i sin storhet fördelat lite annorlunda ändå. Det går åt mer energi att hålla värmen på dessa breddgrader, torde den veta som isf skapat nämnda temperaturzoner.

Problemet är väl som du påpekar de ändliga naturresurserna och ett totalt jämlikt utdelande av dem. Men jag tror nog att du är lösningen på västvärldens livsstilsproblem en bra bit på vägen vad mat och motion beträffar. Problemet om vi alla käkade som på Okinawa är att vi skulle bli så fantastiskt många pga att vi lever längre och skaffar barn högre upp i åldrarna. Maten skulle dock räcka till fler om vi som de bara åt oss 80% mätta och alla odlade. Vi skulle bli friskare också pga vad vi inte stoppar i oss för vi hade odlat mer och inte låtit en massa kreatur trampa ner odlingsbar mark för sitt idisslande. Folkhälsan skulle dessutom bli bättre eftersom vi pga den begränsade tillgången på fossila bränslen hade nödgats använda kroppen som motor och fortskaffningsmedel vid förflyttning, den förbättrade konditionen hade föranlett sänkning av innetemperaturen tex.

Tror dagens 8 timmars arbetsdag hade reducerats ganska radikalt och därmed också stress och förslitning, psykisk ohälsa, ensamhet mm. Dock hade barnalstrandet ökat pga mer tid, ork, socialt leverne, ökad virilitet, fruksamhet och tid till sex som förströelse.

Det här var kul, aldrig tänkt i de banorna innan. Har inte tid till mer nu, men fö brukar nog inte så många orka läsa mina haranger, vilket gör mej ganska lite.
Kul att du tog upp det Mini!

..Det dom sa.

Men om det skulle bli som du hade drömt upp Mini så skulle jag ändå, med ett flin på läpparna, säga åt Allah att "kör hårt!". Kampkomunist som jag är.

Va skönt det skulle vara att ha alla arbetslivskrav lyfta från sina axlar och få mer tid över för personlig utveckling, typ som nu iof.. :näsblod

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back