Om du jobbade som arbetsförmedlare?

Han uttalar sig inte någonstans i texten att han sökt jobb en månad, men det får man väl förutsätta att han gjort. Däremot tycker han att Arbetsförmedlingen inte gör så mycket och det finns väl nästan ingen som faktiskt varit i kontakt med dem som kan säga emot honom?

Arbetsförmedligen håller med en utmärkt databas med tillgängliga arbeten, ger dig kurser i hur man söker jobb om du känner att du behöver en sån, kurser i hur man skriver ett CV om du känner att du behöver en sån, håller med alla blanketter och du får låna telefon gratis där om du vill ringa och söka ett jobb.

Dom skjutsar dig inte till arbetsgivaren och pratar åt dig annat än i vissa förorter, men det tycker jag faktisk inte att man ska kräva heller.

Det finns faktiskt folk som gör sitt bästa för att inte bli anställd också, jag fick ta emot en tjej från arbetsförmedlingen som skulle söka praktikantplats åt en kille hos mig, killen kom en halvtimme försent och såg ut som han hade sovit i en buske senaste veckan, dessutom hade han antingen rökt på eller så led han av koncentrationssvårigheter för inget man sa åt honom verkade gå in.

Jag tror inte att tjejen från arbetsförmedlingen blev förvånad när jag inte erbjöd honom praktik.

Last edited:
Arbetsförmedligen håller med en utmärkt databas med tillgängliga arbeten, ger dig kurser i hur man söker jobb om du känner att du behöver en sån, kurser i hur man skriver ett CV om du känner att du behöver en sån, håller med alla blanketter och du får låna telefon gratis där om du vill ringa och söka ett jobb.

Tack för att du upplyser mig om vad de tillhandahåller. Det visste jag inte innan. :rolleyes: Jag får dock känslan av att du är lyckligt lottad och inte behövt ha någon kontakt med dem?

De få gånger jag tvingats besöka dem har i alla fall kontaktpersonerna varit nedlåtande och visat brist på både intresse och kunskap.

Ett exempel är att jag vid flera tillfällen blev ombedd att söka anställning som elektriker då jag besökte dem efter avslutad gymnasieutbildning. Jag har inte den kompetens som krävs (läste svagströmselektronik på gymnasiet, inte starkström) eller ens behörighet att göra sådana installationer. Förklarade det upprepade gånger, men då det jag sade gick in i ena örat och ut ur det andra så fick jag förklara samma sak nästa gång och nästa gång och nästa gång igen. En kommentar jag vid ett tillfälle fick var, att ström som ström, det var väl ingen skillnad?

Jag fick det även föreslaget för mig, att jag skulle gå en skrivkurs för att lära mig att använda Microsoft Word, så att jag kunde skriva ansökningshandligar på datorn. Tydligen valde de att bortse från att jag vid det tillfället läst till civ.ing. inom just Datavetenskap.

Vad gäller deras databas man kan söka i så är den verkligen det allra bästa som finns med Arbetsförmedlingen! Några andra positiva erfarenheter har jag inte.

För övrigt verkar det fler i tråden som inte har ett speciellt gott förhållande till AF. Fabulerar vi alla, eller kan det finnas ett uns av sanning i att det stöd man önskar få när man söker ett arbete, om så bara uppmuntrande ord, inte riktigt ges?

Självklart kan man inte dra alla som är anställda där över en kam, antagligen har jag bara haft otur.

Dom skjutsar dig inte till arbetsgivaren och pratar åt dig annat än i vissa förorter, men det tycker jag faktisk inte att man ska kräva heller.

Jag är fullständigt införstådd med att ovanstående saker inte ingår i deras arbetsuppgifter.

Eftersom han är inskriven hos Arbetsförmedlingen kan vi anta att även han är det.

Det finns faktiskt folk som gör sitt bästa för att inte bli anställd också, jag fick ta emot en tjej från arbetsförmedlingen som skulle söka praktikantplats åt en kille hos mig, killen kom en halvtimme försent och såg ut som han hade sovit i en buske senaste veckan, dessutom hade han antingen rökt på eller så led han av koncentrationssvårigheter för inget man sa åt honom verkade gå in.

Jag tror inte att tjejen från arbetsförmedlingen blev förvånad när jag inte erbjöd honom praktik.

Det tror inte jag heller, att hon blev förvånad. Men vad ville du ha sagt med ovanstående? Att det är hans utseende som gör att du stoppar honom i samma fack som den kille du beskrev?

Vi som skrivit i tråden vet ju att han ser jätteskojig ut och därför är det helt ok att vara nedlåtande, driva med honom och anta att han absolut inte vill ha ett arbete, endast utifrån hur han ser ut och hans kommentar om AF. :rolleyes:

Vi kan väl anta att arbetsförmedlingens anställda är ett tvärsnitt av de som är här gällande åsikter? Då kan jag mycket väl tänka mig att han inte får den hjälp och det stöd han önskar, för de tycker väl först han ska klippa sig innan han är värd att få hjälp.

En liten parentes: Var på Nostalgia-klubb i Malmö i helgen. Där var vissa folk klädda i fetishkläder, ringar, piercings och nitar både här och där, stora tatueringar, tunga kängor, både hårdrockare och råsynthare (något som väl ofta ses som varandras motpoler, men det var ju de musikstilarna som mestadels spelades) med lite annorlunda frisyrer, blandat med folk som var mer mainstream (som jag). Ingen höjde på ögonbrynen åt någon annan.

95% av folket här hade ju antagligen fått härdsmälta i hjärnan av att vara där.

Last edited:
Tack för att du upplyser mig om vad de tillhandahåller. Det visste jag inte innan. :rolleyes: Jag får dock känslan av att du är lyckligt lottad och inte behövt ha någon kontakt med dem?

Jorå, jag har varit i kontakt med arbetsförmedlingen.

Jag har varit registrerad arbetssökande hos dom ett flertal gånger, dom har varje gång tillhandahållit allt jag har behövt för att söka jobb, dvs databasen, blanketter, telefon, dator med skrivare, kopiator och dessutom har dom erbjudit mig betalda resor för att söka jobb på annan ort.

Dom har aldrig aktivt hjälpt mig att få ett jobb däremot, dom har inte suttit och letat fram förslag på jobb att söka, har det funnits sådana så har jag sökt dom själv så fort dom har kommit ut och vid dom träffar jag har varit på har dom mest konstaterat att jag redan har sökt allt dom kunnat tänkas föreslå.

Dom gånger dom har föreslagit mig att söka sånt jag inte har kompetens till (el jobb även där, dom verkar ha svårt att fatta att det är absoluta krav på behörighet, det håller jag med om) så har jag förklarat att jag inte är behörig och således inte ens bör söka dom jobben.

Det har fungerat bra mellan oss, jag hade en längre period av arbetslöshet då arbetsmarknaden verkligen var hopplös, då gav dom mig en utbildning, när utbildningen var klar hittade jag ett jobb som förvisso inte var det jag utbildade mig till genom AF, men den utbildningen kan ju vara bra att ha senare.

Sen anser jag att fok får se ut hur fan dom vill, men då måste samma folk inse att vissa arbetsgivare kanske inte vill anställa dom, och det måste få vara upp till arbetsgivaren.
Kan man då inte rucka lite på sin vilja att sticka ut och vara annorlunda för att få ett jobb där man måste smälta in, då har man medvetet valt det.

Jag tror säkert att folk med hakkors tatuerade i ansiktet kan vara bra kyrkvaktmästare, men jag gissar att dom har svårt att få jobb som det?

IOFS har jag inte sökt jobb dom senaste 15 åren, men allt verkar fungera likadant i dag i stora drag, enda skillnaden är att folk verkar förvänta sig mer i dag?

Last edited:
En massa text...

Som vanligt ett bra och vettigt svar från dig, som renderade dig ett +1. :tummenupp

Det är nog lite som du säger, att folk förväntar sig fler saker serverade på silverfat idag än förr i tiden, men det tråkiga i tråden är att många drar slutsatser om än det ena och än det andra och raljerar genom ett foto och ett kort uttalande på två meningar.

Men jag får väl komma ihåg vilket forum jag befinner mig på innan jag blir lite upprörd. :hihi

Intressant i alla fall att läsa folks åsikter i detta ämne, likväl som saker i alla andra trådar, även om jag inte alltid håller med. Men det är ju så det ska vara. :)

Och det är väl en lång väg kvar, innan folk dömer efter insida istället för utsida...

Last edited:
Ett exempel är att jag vid flera tillfällen blev ombedd att söka anställning som elektriker då jag besökte dem efter avslutad gymnasieutbildning. Jag har inte den kompetens som krävs (läste svagströmselektronik på gymnasiet, inte starkström) eller ens behörighet att göra sådana installationer. Förklarade det upprepade gånger, men då det jag sade gick in i ena örat och ut ur det andra så fick jag förklara samma sak nästa gång och nästa gång och nästa gång igen. En kommentar jag vid ett tillfälle fick var, att ström som ström, det var väl ingen skillnad?

Jag fick det även föreslaget för mig, att jag skulle gå en skrivkurs för att lära mig att använda Microsoft Word, så att jag kunde skriva ansökningshandligar på datorn. Tydligen valde de att bortse från att jag vid det tillfället läst till civ.ing. inom just Datavetenskap.

Ja, där gjorde de ju fel, men här ser du ju lite av vad jag var inne på. Det är ju du som vet bäst vad du kan och vilken typ av jobb som passar dig! En arbetsförmedlare har ju tyvärr sällan möjlighet att förstå skillnaden mellan arbetsmarknaden alla delnischer.

Sedan finns det förstås de som har särskilda behov av hjälp (sjuka, handikappade, invandrare med bristande språkkunskaper). Det är ju där resurserna ska läggas inte på akademiker & vanligt folk som tror att någon annan ska fixa ett jobb åt dem.
Minns inte hur många snyfthistorier jag hört & läst från akademiker som (underförstått) gnäller om att inte arbetsförmedlingen ordnar jobb åt dem (menar INTE Palle nu). Eget initiativ borde man väl ha lärt sig efter fyra-fem år på högskolan?

OK, ungdomar med bristande arbetslivserfarenhet kan få lite extra hjälp också. Idag är jag snäll.:). De har ju sällan koll på allt.

Minns inte hur många snyfthistorier jag hört & läst från akademiker som (underförstått) gnäller om att inte arbetsförmedlingen ordnar jobb åt dem (menar INTE Palle nu). Eget initiativ borde man väl ha lärt sig efter fyra-fem år på högskolan?

Efter ett tag förstod min kontaktperson på AF att jag faktiskt klarade mig själv, så jag förväntade mig inte något därifrån, mer än att de kanske kunde behandlat mig som en vuxen människa från allra första början, som klarar av att ta beslut och initiativ.

Enda anledningen att jag hade kontakt med dem var som många nämnt här, ett måste för att få A-kassa.

Håller för övrigt med dig i resten av det du skrev.

Jag har fått flera jobbförslag som jag skulle söka när jag var inskriven 2006.
Det var så många att jag kunde välja fritt. Allt jag gjorde var att försöka ta semester den sommaren med Akassa som lön men tji - där fick jag jobb :(

Se till att bli fri, jobba inte bort livet.

Ska man se ut sådär så bör man vara riktigt eftertraktad inom sin bransch, dock är man inte arbetslös länge då om man inte vill.
Annars är det nog bara titta sig i spegeln och erkänna att man ser ut som ett fucko och andra vill inte ha med dig att göra.

Om jag ska vara ärlig så fattar jag inte tråden.
Skulle hans arbetslöshet ha med hans utseende att göra? Han kanske är en av nordeuropas duktigaste svetsare?

Jag skulle inte ha nåt emot att anställa honom om han kunde visa upp nån typ av kompetens och var en bra kille.

Att arbetsförmedlingen suger getpung var ju ingen nyhet direkt.
Jag bryr mig inte värst mycket om hans utseende. Det som jag tycker är roligt är att det har något slags nyhetsvärde att någon varit arbetslös i en månad utan och inte fått ett nytt arbete.

Om det har nyhetsvärde så kanske GP är intresserade av en helsidesbild på mig när jag är besviken på att det bara fanns en liter mellanmjölk idag när jag skulle handla. Eftersom jag ville ha två liter mjölk så var jag tvungen köpa en liter standardmjölk.

Nyheterna i den här bloggen är fan bättre.
http://lokaltidningsbesvikelse.blogspot.com/

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...