Om du jobbade som arbetsförmedlare?

Inte så konstigt att han inte får nåt jobb som han ser ut. Först måste han klippa sitt hår i max 3 cm i enlighet med den standardiserade mansfrisyren och sen får han faktiskt lov att klä sig i silveroverall med v-rand på som alla vi andra.

Hade hans skills för det skulle han säkerligen vara populär på Miami Ink, OCC "American Choppers", Pimp My Ride och liknande branscher... med risk för att han skulle ha sett för normal ut för att bli anställd

Alla säger att arbetsförmedlingen är skit, och det kanske den är, men det verkar som vissa tror att arbetsförmedlingen är en institution som delar ut jobb. Att skaffa ett jobb åt dig är din uppgift. Inte statens. Har man inte förstått det, så lär man vara arbetslös länge...

Alla säger att arbetsförmedlingen är skit, och det kanske den är, men det verkar som vissa tror att arbetsförmedlingen är en institution som delar ut jobb. Att skaffa ett jobb åt dig är din uppgift. Inte statens. Har man inte förstått det, så lär man vara arbetslös länge...

Amen.

Arbetslös en hel månad och klagar på AF? På en månad hinner man rimligen inte ens prova alla sina egna kontakter och uppslag. Jag ser ingen orsak att AF i normalfallet skall göra något överhuvudtaget under första månaden av arbetslöshet, förutom att registrera arbetslösheten och sköta just administration av A-kassa. De skall kliva in då individen börjar ha uttömt sina egna möjligheter.

Men det är klart, saknar man totalt egen initiativförmåga då behövs det nog hjälp för att få ett jobb. Mycket hjälp.

Då bör de kanske byta till ett mer rättvisande namn, som Klipp-dig-och-skaffa-ett-jobb-för-vi-skiter-i-dig-myndigheten? :rolleyes:

Nå, det de gör sämst är väl egentligen att ställa krav på de sökande. Ge dom lite ansvarsfrihet så de kan säga vad de tycker in-your-face istället. Somliga behöver verkligen höra det.

Att AF är en kvasimyndighet och mer, som någon sade, ett kontrollorgan för A-kassan, är ingen nyhet.
Däremot är det inget som säger att de inte borde aktivt agera mellanhand mellan arbetssökande och anställarsugen arbetsgivare.

När jag hamnade där efter gymnasiet fick jag en gråmusig tant som talade så lågt att man knappt hörde vad hon sade. Hon var inte särskilt intresserad av att prestera något, och var människokännare av sämsta sorten. Det gick helt enkelt inte prata med människan, vad man än sade svarade hon mesigt rabblandes från facit hon fått att gå efter. Det var som att tala med en telefonsvarare.

När en tidsbegränsad anställning jag hade tog slut hamnade jag åter på AF, men denna gång under vingarna på en pigg, smygsexig kvinna i 30-årsåldern.
Hon lyssnade på vad jag hade att säga, sedan gick hon faktiskt runt när hon hade chansen och pratade med passande arbetsgivare under lämpliga tillfällen, till exempel vid så kallade jobbmässor, där företag mer eller mindre ställer ut sig själva och låter folk komma och visa sig. "Jag har en kille som jag tror skulle passa för tjänsten ni skyltar", ni kan föreställa er.
Hon ringde till och med nån snubbe hon kände privat lite lätt genom sin mans korplag i innebandy. :tummenupp

Inget säger att det senare exemplet inte borde ske i skälig utsträckning.
Visst, man ska inte dalta med folk och göra jobbet åt dem. Men de som visar framfötterna kanske förtjänar lite extra i hjälpväg, ja?
Trots allt, de heter faktiskt Arbetsförmedlingen.

Last edited:
Inget säger att det senare exemplet inte borde ske i skälig utsträckning.
Visst, man ska inte dalta med folk och göra jobbet åt dem. Men de som visar framfötterna kanske förtjänar lite extra i hjälpväg, ja?
Trots allt, de heter faktiskt Arbetsförmedlingen.

Jag tycker nog att de kan göra det i jävligt hög utsträckning. Mig veterligen betalas arbetsförmedlingen av MINA suft förvärvade skatteslantar, så då tycker jag nog fanimej att de kan hjälpa till att förmedla jobb till mig när jag blir arbetslös.
Visst, jag säger inte att man inte ska ta eget initiativ, men jag betalar fanimej inte världens högsta skatter bara för att "ta eget initiativ" och sen släppa det med det.

Om jag hade velat bli anställd hade jag nog först och främst hoppat över att uttala mig som en jubelidiot i en tidning som alla arbetsgivare kan läsa.

Han kanske är en såndär dryg jävel som anser att "inte kan jag jobba på donken som minsan har gått ut gymnasiet!"

Vet många som anser sig vara "för fina" för vissa jobb och samtidigt gnäller när de gått arbetslösa ett par månader :pangihuve

Behöver man pengar är man beredd att jobba, svårare än så är det inte.
Och hur fancy utbildning man än har kan ett jobb på donken som sagt vara bra att ha i CV:t eftersom det just visar att man är villig att jobba.

sådeså! :)

Vad i hans uttalande klassar honom som jubelidiot?

Jag har sökt jobb i en hel månad, och nu utser jag mig till offer i tidningen :buhu

Kan ingen leta reda på bilden på Markus som fick sparken för att han ville se ut som en hackspett också
(fast han fick väl inte sparken, hans tillfälliga tjänst upphörde eller hur det var)

Jag har sökt jobb i en hel månad, och nu utser jag mig till offer i tidningen :buhu

Han uttalar sig inte någonstans i texten att han sökt jobb en månad, men det får man väl förutsätta att han gjort. Däremot tycker han att Arbetsförmedlingen inte gör så mycket och det finns väl nästan ingen som faktiskt varit i kontakt med dem som kan säga emot honom?

Om jag ska vara ärlig så fattar jag inte tråden.
Skulle hans arbetslöshet ha med hans utseende att göra? Han kanske är en av nordeuropas duktigaste svetsare?

Jag skulle inte ha nåt emot att anställa honom om han kunde visa upp nån typ av kompetens och var en bra kille.

Att arbetsförmedlingen suger getpung var ju ingen nyhet direkt.

Flanell-liberal! ;)

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...