Arbetsförmedligen håller med en utmärkt databas med tillgängliga arbeten, ger dig kurser i hur man söker jobb om du känner att du behöver en sån, kurser i hur man skriver ett CV om du känner att du behöver en sån, håller med alla blanketter och du får låna telefon gratis där om du vill ringa och söka ett jobb.
Tack för att du upplyser mig om vad de tillhandahåller. Det visste jag inte innan.

Jag får dock känslan av att du är lyckligt lottad och inte behövt ha någon kontakt med dem?
De få gånger jag tvingats besöka dem har i alla fall kontaktpersonerna varit nedlåtande och visat brist på både intresse och kunskap.
Ett exempel är att jag vid flera tillfällen blev ombedd att söka anställning som elektriker då jag besökte dem efter avslutad gymnasieutbildning. Jag har inte den kompetens som krävs (läste svagströmselektronik på gymnasiet, inte starkström) eller ens behörighet att göra sådana installationer. Förklarade det upprepade gånger, men då det jag sade gick in i ena örat och ut ur det andra så fick jag förklara samma sak nästa gång och nästa gång och nästa gång igen. En kommentar jag vid ett tillfälle fick var, att ström som ström, det var väl ingen skillnad?
Jag fick det även föreslaget för mig, att jag skulle gå en skrivkurs för att lära mig att använda Microsoft Word, så att jag kunde skriva ansökningshandligar på datorn. Tydligen valde de att bortse från att jag vid det tillfället läst till civ.ing. inom just Datavetenskap.
Vad gäller deras databas man kan söka i så är den verkligen det allra bästa som finns med Arbetsförmedlingen! Några andra positiva erfarenheter har jag inte.
För övrigt verkar det fler i tråden som inte har ett speciellt gott förhållande till AF. Fabulerar vi alla, eller kan det finnas ett uns av sanning i att det stöd man önskar få när man söker ett arbete, om så bara uppmuntrande ord, inte riktigt ges?
Självklart kan man inte dra alla som är anställda där över en kam, antagligen har jag bara haft otur.
Dom skjutsar dig inte till arbetsgivaren och pratar åt dig annat än i vissa förorter, men det tycker jag faktisk inte att man ska kräva heller.
Jag är fullständigt införstådd med att ovanstående saker inte ingår i deras arbetsuppgifter.
Eftersom han är inskriven hos Arbetsförmedlingen kan vi anta att även han är det.
Det finns faktiskt folk som gör sitt bästa för att inte bli anställd också, jag fick ta emot en tjej från arbetsförmedlingen som skulle söka praktikantplats åt en kille hos mig, killen kom en halvtimme försent och såg ut som han hade sovit i en buske senaste veckan, dessutom hade han antingen rökt på eller så led han av koncentrationssvårigheter för inget man sa åt honom verkade gå in.
Jag tror inte att tjejen från arbetsförmedlingen blev förvånad när jag inte erbjöd honom praktik.
Det tror inte jag heller, att hon blev förvånad. Men vad ville du ha sagt med ovanstående? Att det är hans utseende som gör att du stoppar honom i samma fack som den kille du beskrev?
Vi som skrivit i tråden vet ju att han ser jätteskojig ut och därför är det helt ok att vara nedlåtande, driva med honom och anta att han absolut inte vill ha ett arbete, endast utifrån hur han ser ut och hans kommentar om AF.
Vi kan väl anta att arbetsförmedlingens anställda är ett tvärsnitt av de som är här gällande åsikter? Då kan jag mycket väl tänka mig att han inte får den hjälp och det stöd han önskar, för de tycker väl först han ska klippa sig innan han är värd att få hjälp.
En liten parentes: Var på Nostalgia-klubb i Malmö i helgen. Där var vissa folk klädda i fetishkläder, ringar, piercings och nitar både här och där, stora tatueringar, tunga kängor, både hårdrockare och råsynthare (något som väl ofta ses som varandras motpoler, men det var ju de musikstilarna som mestadels spelades) med lite annorlunda frisyrer, blandat med folk som var mer mainstream (som jag). Ingen höjde på ögonbrynen åt någon annan.
95% av folket här hade ju antagligen fått härdsmälta i hjärnan av att vara där.