Alla säger att arbetsförmedlingen är skit, och det kanske den är, men det verkar som vissa tror att arbetsförmedlingen är en institution som delar ut jobb. Att skaffa ett jobb åt dig är din uppgift. Inte statens. Har man inte förstått det, så lär man vara arbetslös länge...
Att AF är en kvasimyndighet och mer, som någon sade, ett kontrollorgan för A-kassan, är ingen nyhet.
Däremot är det inget som säger att de inte borde aktivt agera mellanhand mellan arbetssökande och anställarsugen arbetsgivare.
När jag hamnade där efter gymnasiet fick jag en gråmusig tant som talade så lågt att man knappt hörde vad hon sade. Hon var inte särskilt intresserad av att prestera något, och var människokännare av sämsta sorten. Det gick helt enkelt inte prata med människan, vad man än sade svarade hon mesigt rabblandes från facit hon fått att gå efter. Det var som att tala med en telefonsvarare.
När en tidsbegränsad anställning jag hade tog slut hamnade jag åter på AF, men denna gång under vingarna på en pigg, smygsexig kvinna i 30-årsåldern.
Hon lyssnade på vad jag hade att säga, sedan gick hon faktiskt runt när hon hade chansen och pratade med passande arbetsgivare under lämpliga tillfällen, till exempel vid så kallade jobbmässor, där företag mer eller mindre ställer ut sig själva och låter folk komma och visa sig. "Jag har en kille som jag tror skulle passa för tjänsten ni skyltar", ni kan föreställa er.
Hon ringde till och med nån snubbe hon kände privat lite lätt genom sin mans korplag i innebandy.
Inget säger att det senare exemplet inte borde ske i skälig utsträckning.
Visst, man ska inte dalta med folk och göra jobbet åt dem. Men de som visar framfötterna kanske förtjänar lite extra i hjälpväg, ja?
Trots allt, de heter faktiskt Arbets
förmedlingen.