Olycka

Snail_shell skrev:
2432006 Krock med älg!
Då funkar försäkringen..

Krock med häst!

Då finns det inga försäkringar som gäller..

Går inte fordonets försäkring in, eftersom häst räknas som vilt???
Så det enda man betalar är självrisken.

Ivil skrev:
2431550 Innebär det här att man kan kalla personer som rider för Moppefuckon?:va

Bara om de har hjälmen oknäppt eller hängandes på sadlen :mattias

Last edited:
är en häst vilt?

jo att den är vild som tusan vet jag men finns det vilda lösa hästar i detta landet?

Slappa skrev:
2430989 Kan man inte hantera sitt djur ska man hålla sig på inhägnat område:mattias :fakta

RÄTT sagt. Allt för många ridlallare som inte har koll på sina hästar ger sig ut i trafiken. Dom är ofta så rädda och nervösa att dom gör en massa sjuka saker som att stanna hästen när en bil/mc kommer (totalidiotiskt). Tyvärr har dom lagen på sin sida. Men ett krav på körkort för att få framföra även häst på väg vore verkligen inte fel. En RYTTARE kan möta en mc som kommer i hög fart utan att hästen hittar på nåt jävelskap, men om den som sitter på är en planta så blir hästen "rädd" och börjar tramsa. Oftast sker detta på vägen från stallet för att slippa undan.
Så, som gammal hästkärring skulle jag bli överlycklig om alla som brukar vägarna krävde att det ska vara körkort på häst som ska befinna sig på trafikerade vägar, för en planta på hästryggen är en total livsfara för sig själv och sin omgivning :mad:

Kungen skrev:
2432116 är en häst vilt?

jo att den är vild som tusan vet jag men finns det vilda lösa hästar i detta landet?

:mattias Finns "vilda" hästar på Lojsta Hed på Gotland.

Men hade för mig att hästen räknades som vilt enligt försäkringsbolagen. Och det var därför som hästägaren inte behövde betala. Men jag kan ha helt fel.

Missvims skrev:
2432130 RÄTT sagt. Allt för många ridlallare som inte har koll på sina hästar ger sig ut i trafiken. Dom är ofta så rädda och nervösa att dom gör en massa sjuka saker som att stanna hästen när en bil/mc kommer (totalidiotiskt). Tyvärr har dom lagen på sin sida. Men ett krav på körkort för att få framföra även häst på väg vore verkligen inte fel. En RYTTARE kan möta en mc som kommer i hög fart utan att hästen hittar på nåt jävelskap, men om den som sitter på är en planta så blir hästen "rädd" och börjar tramsa. Oftast sker detta på vägen från stallet för att slippa undan.
Så, som gammal hästkärring skulle jag bli överlycklig om alla som brukar vägarna krävde att det ska vara körkort på häst som ska befinna sig på trafikerade vägar, för en planta på hästryggen är en total livsfara för sig själv och sin omgivning :mad:

*SUCK* så ett körkort skulle hjälpa mot att en i vanliga fall trafiksäker häst ALDRIG blir rädd för något :rolleyes:

Last edited:
jag har ingen aning så det kan vara som du säger att hästarna är vilda som hönor i ett hönshus eller som tuppen i ett garage fullt av sköldpaddor.

nu yrar jag men jag lägger skullden på morfinet.

Mitra skrev:
2432107 Går inte fordonets försäkring in, eftersom häst räknas som vilt???
Så det enda man betalar är självrisken.

Bara om de har hjälmen oknäppt eller hängandes på sadlen :mattias

Häst räknas inte som vilt!!

Om du har en incident med en häst så får du stå för hela kostnaden själv..
Du kan ha rätt ang, försäkringen, men hästägaren behöver inte betala ett nickel..
Inte ens om denna sitter på sin häst och hästen kickar till hojen, bilen..

Mitra skrev:
2432156 :mattias Finns "vilda" hästar på Lojsta Hed på Gotland.

Men hade för mig att hästen räknades som vilt enligt försäkringsbolagen. Och det var därför som hästägaren inte behövde betala. Men jag kan ha helt fel.

*SUCK* så ett körkort skulle hjälpa mot att en i vanliga fall trafiksäker häst ALDRIG blir rädd för något :rolleyes:

Nej!
Men det skulle hjälpa mot att en massa folk som inte kan rida eller vet nåt om hur en häst reagerar på fara är ute i trafiken. Körkort på motorfordon hjälper ju inte mot att t.ex ett däck exploderar, men det kan lära föraren hur man tacklar situationen. Nästan alla gånger man ser "rädda" hästar så är det ryttaren som skrämmer upp hästen med sitt beteende, oavsett om den möter en bil eller en sån där livsfarlig brevlåda med huggtänder. Problemet är att ryttaren ofta blir mer rädd än hästen och därför signalerar fara vilket får hästens flyktinstinkt att triggas. Om ryttaren är trygg och bestämd så behöver inte hästen bli rädd, när hästen "frågar" med kroppsspråket måste ryttarens svar bli att "det är inte farligt". Att ha ca 800 kilo kraftpaket med mycket liten hjärna mellan benen kräver ett visst ansvar mot omgivningen.

P.s nej, hästar är aldrig skyldiga till nåt i trafiken, oavsett vilket slarv som orsakat en olycka, t.ex trasiga staket. Motorfordon måste alltid lämna företräde för häst. Om den gamla lagen ej är borttagen så innebär den att om man möter en häst som blir rädd och vägrar gå så ska föraren: stänga av bilen, kliva ur bilen och leda hästen förbi. Men det är möjligt att den är borta nu, men tvivlar på det. Ryttare har endast totala skyldigheter gentemot fotgängare, dvs man får inte framföra sin häst i annat än skritt (möjligvis väldigt kort samlad trav också)förbi fotgängare, detta efterföljs dock i princip aldrig.

Last edited:
Mitra skrev:

Nej men som misswims sa hjälpa ryttaren att hålla kontroll på hästfan, en häst som inte är helt trafiksäker ska inte vara ute i trafiken, samma sak med bilförare därför vi har körkort!

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back