Olovlig terrängkörning

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Du är inte läskunnig gissar jag, eftersom du har 100% fel. men visa gärna vilken lag du hänvisar till.
Ething.

Du har rätt som dyslektiker är man inte 100% läskunnig ?

Men det hör inte hit. Jag har fel till 50% cykla med trampcyckel är lagligt men i vissa fall anmälnings pliktigt.

El fordon som elcyklar verkar dock vara helt förbjudet.

Cykling​

Att cykla i naturen är härligt och enligt allemansrätten får du cykla både i naturen och på enskilda vägar. Men tänk på att inte cykla över tomt, plantering eller mark som lätt kan skadas!


När du cyklar i närheten av ett hus är det viktigt att ta hänsyn. De som bor i huset ska kunna känna sig ostörda. Hur nära huset du kan cykla beror på hur stor risken är att störa.

Här får du inte cykla​

Över planteringar, trädgårdar, plantskolor, parkplanteringar, skogsplanteringar och andra känsliga områden, exempelvis åkrar med växande gröda,får du inte cykla.
Att cykla på enskilda vägar är tillåtet. Markägare får inte sätta upp skyltar som förbjuder cykling.

Anpassa cyklingen efter naturen​

Det går bra att cykla skonsamt i naturen. Genom att anpassa ditt vägval och körsätt skadar du inte marken i onödan.
Tänk särskilt på att:
  • undvika mjuka stigar, särskilt på våren och hösten, när det är blött i markerna
  • undvika att cykla över känsliga marktyper. Exempel är lavmarker, berghällar med mossor och lavar, mjuka ängsmarker, mossar och kärrmarker
  • anpassa körsätt efter underlag
  • grovmönstrade däck lätt skadar stigar och ömtålig mark
Det finns inget allmänt förbud att cykla på motionsspår och vandringsleder. Men de är anlagda för dem som går eller springer. Därför måste du ta det lugnt och räkna med att de som springer eller går har företräde. Var dock uppmärksam på att cykling i bland annat motionsspår kan vara förbjuden på grund av lokala ordningsföreskrifter som kommunen har beslutat om. Lokal information finns på respektive kommuns webbplats och ofta på informationsskyltar invid berörda motionsspår.

Återkommande cykling på samma plats eller cykling i grupp​

Det är alltid bra att fråga markägaren om lov om du planerar att cykla regelbundet i ett visst naturområde. Extra viktigt är det när du arrangerar organiserad eller regelbunden cykling på annans skogsmark. Skaderisken är stor och då har du som arrangör ett särskilt ansvar. Du måste även anmäla samråd hos länsstyrelsen om dina cykelarrangemang kan skada marken.

Kommun och polis kan reglera​

Kommunen eller polisen kan reglera cykling på motionsspår och vandringsleder. Det sker genom lokala trafikföreskrifter eller lokala ordningsföreskrifter. Vägmärket "Cykelåkning förbjuden" visar var du inte får cykla.
Du måste själv ta reda på vad som gäller. Information får du från kommunen eller polisen.

Särskilda regler i nationalparker och naturreservat​

I nationalparker och naturreservat kan särskilda regler gälla för cykling. Det kan vara helt förbjudet, eller bara tillåtet på vissa leder.
På anslagstavlor i områdena ser du vad som gäller. Du kan också få mer information om dessa regler från kommunen eller länsstyrelsen.

Eldrivna cyklar, rullstolar och permobiler​

Allemansrätten gäller alla. Om du behöver använda dig av en eldriven rullstol, eller en permobil, eller annat hjälpmedel får du givetvis använda den. Däremot gäller allemansrätten inte motordrivna cyklar och andra motordrivna fordon.

Elrullstolar och permobiler​

Rullstolar, precis som cyklar och hästar, skadar lättare känslig mark än vad vandring till fots gör. Undvik därför blöta och mjuka marker. Använd vägar och leder istället.

Fyrhjulingar och andra terrängfordon​

Den som behöver till exempel en 4-hjuling, för att komma ut, måste ha dispens från terrängkörningslagen. Ansök om dispens hos länsstyrelsen. De behöver en kopia av ett läkarutlåtande för att behandla dispensen, med angivande av de särskilda skäl som åberopas för körningen.

Olika typer av motordrivna cyklar​

Allemansrätten ger oss en möjlighet att ta oss fram på många olika sätt. Gemensamt för dessa sätt är att man inte använder ett fordon med motor.Cyklar med motor går att köra på vägar och cykelbanor, men inte på stigar eller fritt i terrängen, där går det däremot bra att åka med vanlig cykel.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Här i Gävletrakten är det bus i skogen mest söder om Gävle kring Bomhus/Järvsta och polisanmälningarna duggar tätt från skogsägare, bofasta och hästburna samt att de motoriserade beter sig som arslen. Blev så när I-14 gamla övningsområde avvecklades.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
om vi tar frågan om förbud mot körning på egen mark. Det skulle jag vilja säga är en fix idé av naturmupparna,
Vänta lite, menar du att om jag köper en bra bit skog och gör min egna lilla endurobana där, så FÅR jag inte det??

Moddlaren, tackar för ytterligare information om regler kring natur och terräng.


Ursäkta H-yson, jag undrar, du får/ kan köra hoj, men vad är det du är handikappad med?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Nej det får du inte. Det skyddsvärda i naturen blir inte tåligare för att du har köpt marken.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Jag förstår. Men om jag installerar inhägnader för farliga exotiska djur, och bygger anordningar för eldshow med motortema där jag låter stuntmän flyga genom brinnande ringar på motorcyklar och sen jagas genom en labyrint av hungriga grizzlybjörnar, i min underhållnignsorienterade verksamhet jag kallar "Uncle Tom's Furious Flaming Moto-Monster Cirqus!", det skulle gå? Det drar ju ändå in pengar till staten.

Eller bara bygga in halva skogen i en stor hangar där jag kan köra enduro året runt. Då ser ingen vad som händer där inne. Snacka om att ekorrarna kommer att trivas, jag kommer glömma mina påsar med nötter överallt.

... jag vet, jag hör hur det låter. Jag tror jag just nu befinner mig en utvecklingsfas där jag har visioner vad som går att göra med motorcykel, typ ... sånt här, men det går väl över eftersom jag innerst inne är ganska sund av mig rörande överlevnad.
 
Last edited:

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Är själv hojåkare och skogsägare.
När det gäller vägar och bommar så får inte vägar som
erhåller bidrag av staten inte bommas.
Enskilda vägar, som underhålls av markägare får skyltas och bommas.
Som markägare är jag skyldig om en skada inträffar på min mark.
Ex du kör på en tappad timmerstock som ligger tvärs på vägen.
Om jag då har satt upp skylt obehörig trafik förbjuden så är det
ditt eget ansvar om du kör förbi skylten.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Vänta lite, menar du att om jag köper en bra bit skog och gör min egna lilla endurobana där, så FÅR jag inte det??

Moddlaren, tackar för ytterligare information om regler kring natur och terräng.


Ursäkta H-yson, jag undrar, du får/ kan köra hoj, men vad är det du är handikappad med?
Nej som fler svarat. Teoretisk får jag inte köra min egen 4 hjuling i min egen skog om jag inte utför någon typ av arbete.

Men jag känner till att folk som ansökt om att skapa en enduro slinga på sin egen mark har lyckats och tycker att det gick rätt så lätt att få tillstånden.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
”Tror” bidragen är borta på vissa sträckor därför det kommit många fordonstrafik förbjuden skyltar på senare år , sen har det kommit bommar vid vissa sommarstugeområden här i Värmland för att man inte vill ha genomtrafik i området
Enskild väg utan bidrag har väl alltid varit tillåtet att förbjuda allmän trafik på? Mina föräldrar är delägare i en bit grusväg som är en genväg mellan två asfaltvägar mellan mer eller mindre bebyggda områden. Där vet jag att vi diskuterat det med att sätta upp förbudsskyltar men hittills har principen att inte underhålls vägen alltför mycket funkat bra för att hålla trafiken borta, då folk inte vill få sina bilar smutsiga.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Enskild väg utan bidrag har väl alltid varit tillåtet att förbjuda allmän trafik på? Mina föräldrar är delägare i en bit grusväg som är en genväg mellan två asfaltvägar mellan mer eller mindre bebyggda områden. Där vet jag att vi diskuterat det med att sätta upp förbudsskyltar men hittills har principen att inte underhålls vägen alltför mycket funkat bra för att hålla trafiken borta, då folk inte vill få sina bilar smutsiga.
Inte om man får bidrag för underhållet av vägen, precis som du skrev så sladda upp lite grövre material eller nån skylt funkar bra för att avskräcka .
Skräckexempel om man frikör på grus är bommar utan varning svartmålad eller grön fantastiskt lätt att se , bromsat ikull och glidit under såna ett par gånger och då hade nog kättingen åkt fram om jag fått tag i den som bommat :dummer
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag förstår. Men om jag installerar inhägnader för farliga exotiska djur, och bygger anordningar för eldshow med motortema där jag låter stuntmän flyga genom brinnande ringar på motorcyklar och sen jagas genom en labyrint av hungriga grizzlybjörnar, i min underhållnignsorienterade verksamhet jag kallar "Uncle Tom's Furious Flaming Moto-Monster Cirqus!", det skulle gå? Det drar ju ändå in pengar till staten.

Eller bara bygga in halva skogen i en stor hangar där jag kan köra enduro året runt. Då ser ingen vad som händer där inne. Snacka om att ekorrarna kommer att trivas, jag kommer glömma mina påsar med nötter överallt.

... jag vet, jag hör hur det låter. Jag tror jag just nu befinner mig en utvecklingsfas där jag har visioner vad som går att göra med motorcykel, typ ... sånt här, men det går väl över eftersom jag innerst inne är ganska sund av mig rörande överlevnad.
Ja du Tom, du har nog en del att läsa på om bygglov, miljötillstånd mm.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Jo jag vet. Jag spekulerade lite högt bara, jag kan ju inte skapa ett helt tivoli.

Hur som helst, det finns alldeles för mycket roligt att upptäcka innan jag bestämmer mig för att köpa en bit skog för att mata privata ekorrar. Sånt kan jag ägna mig åt runt pensionsåldern. Om inte tyskarna redan köpt upp hela sverige och gjort en stor husvagnscamping av allt.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Till ovanstånde förslag på läsning lägger jag regler för skogsvård, det finns massor fastslaget vad som faktiskt är tvingande som skogsägare och vad som staten kan ge eller ta från dig.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Jag tycker att man kan titta på hur andra länder har löst "problemet" med körning i terräng (Australien, USA).

I grund och botten är det Sverige som ålder och oförståelse för andras hobbys.
Jag personligen ser inte problem att köra på kommunal/statlig mark (exkludera naturområden osv). Det är när många kör på samma ställe som skador dyker upp.
Skador som i många fall inte spelar någon som helst roll för naturen. Några km spår som är en meter brett i en skog är sällan ett problem.

EDIT; Att leka runt i ett nedlagt grustag (eller aktivt utanför arbetstider) ute på landet är brott mot terrängkörningslagen.
Terrängkörningslagen ska skydda mark.
Hur mycket mark/grundvatten/natur är inte förstört av ett grustag på XXX hektar?

Det finns självklart en nytta i att bryta grus men de skador en motorcykel orsakar i ett grustag är irrelevant.
 
Last edited:

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Jag tycker att man kan titta på hur andra länder har löst "problemet" med körning i terräng (Australien, USA).

I grund och botten är det Sverige som ålder och oförståelse för andras hobbys.
Jag personligen ser inte problem att köra på kommunal/statlig mark (exkludera naturområden osv). Det är när många kör på samma ställe som skador dyker upp.
Skador som i många fall inte spelar någon som helst roll för naturen. Några km spår som är en meter brett i en skog är sällan ett problem.
Vad är problemet med endurobanor och crossbanor ?
Ser inte att körmöjlighet saknas ens i min lilla kommun där vi har två endurobanor och en crossbana ,styrt vad det gäller körning ,gott om tider och bra skött
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Vad är problemet med endurobanor och crossbanor ?
Ser inte att körmöjlighet saknas ens i min lilla kommun där vi har två endurobanor och en crossbana ,styrt vad det gäller körning ,gott om tider och bra skött
Upprepning är sällan speciellt underhållande. Jag vill se nya saker när jag kör och min körning är enbart för nöjes skull. Att komma till samma kurva eller krön två gånger samma dag är helt ointressant.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Vad är problemet med endurobanor och crossbanor ?
Ser inte att körmöjlighet saknas ens i min lilla kommun där vi har två endurobanor och en crossbana ,styrt vad det gäller körning ,gott om tider och bra skött
Dåliga öppettider, öppettider som inte hålls, tvingad att betala pengar till svemo (som inte främjar motorkulturen i Sverige), samma spår om och om igen etc.
Charmen med enduro är att utforska och köra olika typer av spår i varierad terräng.

I många länder utomlands är detta ett ickeproblem och i många fall lagligt med officiella spår.
Att du inte ens får göra en egen slinga på din egen mark säger väl allt om attityden till vår rätt att använda vår egendom.

EDIT; Självklart ska man respektera andra människor. Att försöka att köra ensligt och inte modifiera motorcykeln för att låta cooooolare (läs högre) står högt upp på min lista.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top