Olovlig terrängkörning

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag får väll anse mig som ganska insatt i ämnet. Är uppväxt med lantbruk/skogsbruk och är aktiv enduro förare har även tidigare varit med i styrelsen på våran cross klubb.

Håller med Tammer det gäller hänsyn vilket många saknar idag.
Tex att hålla sig ifrån skogen under de första dagarna/veckorna när jakten börjar. Kommer man med en mc farandes på stigen efter en skogsmaskin då har man skaffat sig ovänner för resten av livet.
Vi hade problem med att folk körde cross i närheten av motorbanan alla möjliga tider. Fast inte på banan utan i frilufts/motionsspår/cykel lederna. Gissa vilka som fick en massa klagomål rätt att vi var oskyldiga
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
"Varför får jag inte skjuta raketer på nyårsafton, det är ju så roligt! Buhu."
"Varför får jag inte köra min cross på parkvägar. Jag vill!"
"Varför får jag inte spela musik på högsta volym mitt i natten? Det är ju bara jag!"
Hänsyn, det är problemet för somliga. Och orsaken till att världen ser ut som den gör.
Du drar iväg ämnet till extremer som diskussionen egentligen inte handlar om. Det du beskriver handlar om vårdslöst beteende, glöm inte köra med alkohol i kroppen också så har du ett recept till ett intensivt helvete med i första hand obehagliga fysiska konsekvenser, och sedan ditt rykte som stjärna hos småbarnsföräldrarna ;) , "stygg pojke" räcker inte då.

Kanske skulle vi hålla ordet "terräng" ifrån saken? Kan vi säga grusvägar och stigar istället? Med en liten parentes kring stigarna då dessa ofta är vandringsleder och manar till extra hänsyn. Samt akta privata områden. Säger väl sig självt att mark som är privat är inte allmän, och bör undvikas. Vore som att parkera på en annans förhyrda p-ruta. Inte poppis.

Håller med Tammer det gäller hänsyn vilket många saknar idag.
Tex att hålla sig ifrån skogen under de första dagarna/veckorna när jakten börjar. Kommer man med en mc farandes på stigen efter en skogsmaskin då har man skaffat sig ovänner för resten av livet.
Så hur vill du beskriva någon som faktiskt tar hänsyn? Helst utan att jämföra en grovt påverkad 16-åring med motorsåg på ett dagis med en medelålders friluftsentusiast på en tystare hoj längs en åkerväg som försöker få en bra bild på en älg.

Vi hade problem med att folk körde cross i närheten av motorbanan alla möjliga tider. Fast inte på banan utan i frilufts/motionsspår/cykel lederna. Gissa vilka som fick en massa klagomål rätt att vi var oskyldiga
Busåkning alltså. Samma grej här; generell vårdslöshet. Det är väl ingen ansvarsfull vuxen som gör så? En fullt utvecklad hjärna förstår varför man inte sätter klubbens goda namn på spel med sånt missbruk. Det där är ett fall för föräldrarna. Och sen drabbar det på sikt motorburna naturskådare - "alla motorcyklister är fartgalna kriminella egoister som är farliga och bör skjutas".
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Uncletom

Det är som du skriver stor skillnad på vem o vad denne framför i skog o mark

Jag inbillar mej att du skulle kunna puttra i våran skog utan att jag avlider av en hjärtattack när jag möter dej, för kawans kappasitet att riva sönder stigar o mossar är ganska låg, typ min DT80lc.

Sedan finns aspekten då cyklister med mouaintinbike o grova däck. Vi har en gammal ängsväg genom skogen som vi tyvärr skrev under att dom som passerar på kungsleden har fri lejd.

Nu mera är det något 100 tal cyklister som gjort ängsvägen till en lerväg när det regnar o det gör att vandrar a flyttar sitt stråk att vandra in i skogen o med detta följer idioter på trampcyklar efter.

Så nu är vägen hängnad på sidorna med taggtrådsstängset för att tvinga gående o trampcyklar att hålla sig i leran som dom skapat.

Dock har även då vissa element i Atraktorer hittat vägen o leran vilket tydligen är kul att testa 4hjulsdrift när det är lerigt.

Sedan har vi hästar som inte är ett dugg bättre på att skona marken o rötter detta att hästar är naturliga innebär inte att dom inte ställer till det ordentligt när dom kommer i flock, dom är dessutom särdeles bra att ta sig fram i oändlig terräng.

Så uncletom din kawa är som en varm smekning mot ovanstående.

Det innebär ju inte att du inte får en utskällning av en markägare, men du kan lungt sluta med dom antidepressiva medlen o lägga kvar snaran hemma skippa kniven till harikirin.

För du "" ensam"" ställer inte till så mycket..
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Uncletom

Det är som du skriver stor skillnad på vem o vad denne framför i skog o mark

Jag inbillar mej att du skulle kunna puttra i våran skog utan att jag avlider av en hjärtattack när jag möter dej, för kawans kappasitet att riva sönder stigar o mossar är ganska låg, typ min DT80lc.

Sedan finns aspekten då cyklister med mouaintinbike o grova däck. Vi har en gammal ängsväg genom skogen som vi tyvärr skrev under att dom som passerar på kungsleden har fri lejd.

Nu mera är det något 100 tal cyklister som gjort ängsvägen till en lerväg när det regnar o det gör att vandrar a flyttar sitt stråk att vandra in i skogen o med detta följer idioter på trampcyklar efter.

Så nu är vägen hängnad på sidorna med taggtrådsstängset för att tvinga gående o trampcyklar att hålla sig i leran som dom skapat.

Dock har även då vissa element i Atraktorer hittat vägen o leran vilket tydligen är kul att testa 4hjulsdrift när det är lerigt.

Sedan har vi hästar som inte är ett dugg bättre på att skona marken o rötter detta att hästar är naturliga innebär inte att dom inte ställer till det ordentligt när dom kommer i flock, dom är dessutom särdeles bra att ta sig fram i oändlig terräng.

Så uncletom din kawa är som en varm smekning mot ovanstående.

Det innebär ju inte att du inte får en utskällning av en markägare, men du kan lungt sluta med dom antidepressiva medlen o lägga kvar snaran hemma skippa kniven till harikirin.

För du "" ensam"" ställer inte till så mycket..
Det mesta går säkert bra om det görs med sans och måtta, och av enskilda personer då och då. Men så fungerar inte lagar och regler, utan är det tillåtet så är det tillåtet för alla och hur som helst. Man kan ju tänka sig hur naturen skulle se ut om ett gäng crossåkare får för sig att köra en slinga "på kul" varje helg, det är inte många fåglar eller blommor kvar där sen. Missförstå mig inte, jag är ingen "naturtomte" eller Miljöpartist. Men ärligt talat, vad har motorfordon i naturen att göra? Att vissa "vill ha kul" är inget tungt argument...
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det mesta går säkert bra om det görs med sans och måtta, och av enskilda personer då och då. Men så fungerar inte lagar och regler, utan är det tillåtet så är det tillåtet för alla och hur som helst. Man kan ju tänka sig hur naturen skulle se ut om ett gäng crossåkare får för sig att köra en slinga "på kul" varje helg, det är inte många fåglar eller blommor kvar där sen. Missförstå mig inte, jag är ingen "naturtomte" eller Miljöpartist. Men ärligt talat, vad har motorfordon i naturen att göra? Att vissa "vill ha kul" är inget tungt argument...
Du har absolut rätt i detta. Ingen skillnad på terängkörningslagen o konsument köpslagen.

Båda två är tvingande.

Men hypotetiskt så tar jag hellre en kawa på 230cc o 12 hp med en chaufför som vill fota sjön.
Än en 450 enduro med fucko körning som ide.
Iallafall i våran skog.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Du har absolut rätt i detta. Ingen skillnad på terängkörningslagen o konsument köpslagen.

Båda två är tvingande.

Men hypotetiskt så tar jag hellre en kawa på 230cc o 12 hp med en chaufför som vill fota sjön.
Än en 450 enduro med fucko körning som ide.
Iallafall i våran skog.
Jovisst men i slutändan måste lagstiftning till. Det är inte helt enkelt att säga att vissa motorcyklar får köras, andra inte. Dessutom kan ett gäng mopeder burna upp rejält om de vill.

Att lagstifta om att man inte får förstöra kan vara ett alternativ men i stort sett omöjligt att beivra.
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Jag får väll anse mig som ganska insatt i ämnet. Är uppväxt med lantbruk/skogsbruk och är aktiv enduro förare har även tidigare varit med i styrelsen på våran cross klubb.

Håller med Tammer det gäller hänsyn vilket många saknar idag.
Tex att hålla sig ifrån skogen under de första dagarna/veckorna när jakten börjar. Kommer man med en mc farandes på stigen efter en skogsmaskin då har man skaffat sig ovänner för resten av livet.
Vi hade problem med att folk körde cross i närheten av motorbanan alla möjliga tider. Fast inte på banan utan i frilufts/motionsspår/cykel lederna. Gissa vilka som fick en massa klagomål rätt att vi var oskyldiga
Det där med att hålla sig ifrån skogen de första dagarna/veckorna på årets jakt är helt omöjligt. Är man inte jaktintresserad vet man helt enkelt inte när det är. Inte förrän man står i skogen ansikte mot ansikte med en irriterad (full?) farbror med skarpladdat gevär.

Nä, jag kör inte i skogen, men jag går mycket i skogen med våra hundar. Det händer att det inte är så populärt, men datumen är helt omöjliga att lära sig om man inte är intresserad.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det där med att hålla sig ifrån skogen de första dagarna/veckorna på årets jakt är helt omöjligt. Är man inte jaktintresserad vet man helt enkelt inte när det är. Inte förrän man står i skogen ansikte mot ansikte med en irriterad (full?) farbror med skarpladdat gevär.

Nä, jag kör inte i skogen, men jag går mycket i skogen med våra hundar. Det händer att det inte är så populärt, men datumen är helt omöjliga att lära sig om man inte är intresserad.


Skulle nog vilja säga att det är ditt ansvar att hålla reda på sådant - dels för ditt egna välbefinnande, men även för att jägarna är så djupt engagerad i det som håller på med och att man rör upp sa mycket känslor om man stör deras jakt.

Jag tog inte upp det i mitt tidigare inlägg - helt enkelt för att det var för självklart.
Kör man MC i skogen under, eller ens inför jakten så skapar man mer irritation än nödvändigt.
Det värsta är att man ofta träffar mitt i prick dessutom - stör markägaren.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Angående jakt så har flera av dom jag kör me kontakt med olika jaktlag å överenskommelsen är dygnet innan jakt ingen körning samt vi får reda på när dom tänker jaga...

Så samarbete löser mycke så inga konflikter uppstår..
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
För tror två år sen, då jag hade min Suzuki GS450, körde jag på småvägarna bort mot Ängsholms Slott , ett mindre men pitoreskt tegelslott som ser ut som ett sagoslott. Dom brukar ha buffe, konferens osv där. Då mötte jag ett konstigt djur.

Denna dag hade dom jakt i skogarna omkring i det området, och jag var på upptäcktsresa. Det small så där trevligt omkring skogarna hörde jag, och jag anade att det pågick något spännande då det stod många bilar parkerade på slottets parkering.

Jag körde runt lite på slottets förmarker och parkeringar, stannade och tog nån bild med hojen och slottet. Sen körde jag därifrån.

Det är små 70-vägar där, och körde väl i 50-60 kmh för att njuta av helheten, när jag plötsligt såg en siluett av vad jag trodde då var en stor räv sitta vid vägkanten mot åkern, det var åker på ena sidan och skog på andra sidan vägen. Detta djur var väl mer som en större hund med ett stort avlångt huvud och en stor svans. När jag närmade mig på hojen så tutatade jag lite och då hoppade detta djur in i skogen, den hoppade alltså i ETT skutt över hela vägen. Och då såg jag att det inte var en räv, det måste väl ha varit en varg.

Kan det vara så att den hade blivit skrämd av skotten och jägarna i skogen, och flytt ut mot åkern? Så när jag kom med min 2-cylindriga hoj från 1981, och tutade, så skrämde jag den tillbaka in i skogen?

Bara det att djuret skuttade över hela vägen i ett språng gjorde att jag blev imponerad. Jag har aldrig sett en hund göra så, och den där stora ludna svansen med den där avlånga nosen har jag heller aldrig sett på en hund.

Min slutsats blev sedan att jägarna skrämmer vargen ut på vägen, och jag skrämmer vargen tillbaka in i skogen? Och om jag inte lyckas skrämma vargen, eller om vargen inte har någon annanstans att fly, och jag kommer i närheten av den, vad händer då?

IMG_7812.JPG

Vill bara lägga till för eventuellt onödigt ängsliga, att jag brukar åka in på slottsmarker och större tomter med spännande hus och parkområde, för att få just bra bilder på min hoj, ibland. Och då jag är en lat jäkel tar jag sällan reda på vad som gäller rent lagligt, jag litar hellre på att någon talar om för mig om jag stör eller är på 'fel' mark. Tack.
 
Last edited:

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
För tror två år sen, då jag hade min Suzuki GS450, körde jag på småvägarna bort mot Ängsholms Slott , ett mindre men pitoreskt tegelslott som ser ut som ett sagoslott. Dom brukar ha buffe, konferens osv där. Då mötte jag ett konstigt djur.

Denna dag hade dom jakt i skogarna omkring i det området, och jag var på upptäcktsresa. Det small så där trevligt omkring skogarna hörde jag, och jag anade att det pågick något spännande då det stod många bilar parkerade på slottets parkering.

Jag körde runt lite på slottets förmarker och parkeringar, stannade och tog nån bild med hojen och slottet. Sen körde jag därifrån.

Det är små 70-vägar där, och körde väl i 50-60 kmh för att njuta av helheten, när jag plötsligt såg en siluett av vad jag trodde då var en stor räv sitta vid vägkanten mot åkern, det var åker på ena sidan och skog på andra sidan vägen. Detta djur var väl mer som en större hund med ett stort avlångt huvud och en stor svans. När jag närmade mig på hojen så tutatade jag lite och då hoppade detta djur in i skogen, den hoppade alltså i ETT skutt över hela vägen. Och då såg jag att det inte var en räv, det måste väl ha varit en varg.

Kan det vara så att den hade blivit skrämd av skotten och jägarna i skogen, och flytt ut mot åkern? Så när jag kom med min 2-cylindriga hoj från 1981, och tutade, så skrämde jag den tillbaka in i skogen?

Bara det att djuret skuttade över hela vägen i ett språng gjorde att jag blev imponerad. Jag har aldrig sett en hund göra så, och den där stora ludna svansen med den där avlånga nosen har jag heller aldrig sett på en hund.

Min slutsats blev sedan att jägarna skrämmer vargen ut på vägen, och jag skrämmer vargen tillbaka in i skogen? Och om jag inte lyckas skrämma vargen, eller om vargen inte har någon annanstans att fly, och jag kommer i närheten av den, vad händer då?

View attachment 485926

Vill bara lägga till för eventuellt onödigt ängsliga, att jag brukar åka in på slottsmarker och större tomter med spännande hus och parkområde, för att få just bra bilder på min hoj, ibland. Och då jag är en lat jäkel tar jag sällan reda på vad som gäller rent lagligt, jag litar hellre på att någon talar om för mig om jag stör eller är på 'fel' mark. Tack.

Visst är det störande att handskarna ligger där? ;)




Apropå varg så åkte vi med jobbet till Kolmården för att klappa på vargarna. Det gick bra för oss. Sämre för en av djurskötarna något år senare.
Nu har de slutat med det tack och lov. Ett jäkla påhitt.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
För tror två år sen, då jag hade min Suzuki GS450, körde jag på småvägarna bort mot Ängsholms Slott , ett mindre men pitoreskt tegelslott som ser ut som ett sagoslott. Dom brukar ha buffe, konferens osv där. Då mötte jag ett konstigt djur.

Denna dag hade dom jakt i skogarna omkring i det området, och jag var på upptäcktsresa. Det small så där trevligt omkring skogarna hörde jag, och jag anade att det pågick något spännande då det stod många bilar parkerade på slottets parkering.

Jag körde runt lite på slottets förmarker och parkeringar, stannade och tog nån bild med hojen och slottet. Sen körde jag därifrån.

Det är små 70-vägar där, och körde väl i 50-60 kmh för att njuta av helheten, när jag plötsligt såg en siluett av vad jag trodde då var en stor räv sitta vid vägkanten mot åkern, det var åker på ena sidan och skog på andra sidan vägen. Detta djur var väl mer som en större hund med ett stort avlångt huvud och en stor svans. När jag närmade mig på hojen så tutatade jag lite och då hoppade detta djur in i skogen, den hoppade alltså i ETT skutt över hela vägen. Och då såg jag att det inte var en räv, det måste väl ha varit en varg.

Kan det vara så att den hade blivit skrämd av skotten och jägarna i skogen, och flytt ut mot åkern? Så när jag kom med min 2-cylindriga hoj från 1981, och tutade, så skrämde jag den tillbaka in i skogen?

Bara det att djuret skuttade över hela vägen i ett språng gjorde att jag blev imponerad. Jag har aldrig sett en hund göra så, och den där stora ludna svansen med den där avlånga nosen har jag heller aldrig sett på en hund.

Min slutsats blev sedan att jägarna skrämmer vargen ut på vägen, och jag skrämmer vargen tillbaka in i skogen? Och om jag inte lyckas skrämma vargen, eller om vargen inte har någon annanstans att fly, och jag kommer i närheten av den, vad händer då?

View attachment 485926

Vill bara lägga till för eventuellt onödigt ängsliga, att jag brukar åka in på slottsmarker och större tomter med spännande hus och parkområde, för att få just bra bilder på min hoj, ibland. Och då jag är en lat jäkel tar jag sällan reda på vad som gäller rent lagligt, jag litar hellre på att någon talar om för mig om jag stör eller är på 'fel' mark. Tack.
Jag tror att jag vet vad du såg egentligen.
För oväntat för att ens tänka sig:

Kanske inte, men ett bevis på att det kan vara möjligt ?
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
.. nja, nej. Det var ingen känguru. Det skulle framgå tydligt ur siluetten.

Men detta var alltså innan jag hade en terränghoj, min KLX230. Idag hade jag hittat småstigar och kanske tagit mig in i skogen. Dock var det jakt på gång så jag hade ändå hållit mig borta denna dag. Jag vill inte bli skjuten.

Sedan jag köpte min KLX så har jag ofta utmanat skogarna här i Sörmland. Sjundareviret har jag besökt ofta i sökandet efter både vildsvin och varg, det ska tydligen finnas en vargstam här.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top