Olovlig körning, vem bär ansvaret?

Mats J

Lite större, lite starkare...
Gick med
25 Mar 2007
Hoj
Aprilia SL1000 Falco
Om man har lämp och handledare. Men ändå åker ut och kör olovligt, utan sin handledare. Bär jag då fulla ansvaret eller har handledaren något ansvar i det hela? Även om han är helt ovetande om det. Jag har nämligen hört att handledare har ett ansvar och kan "åka dit" på det. Tycker det låter orimligt.

Nää, handledaren är ju ingen barnvakt!
Handledaren bär ett ansvar när han övningskör med dig.

Men det är e klart, tänker du köra olovligt så kanske du behöver en barnvakt :rolleyes:

/Nitrous

Jag övningskörde med min tjej, hon var alltså handledare, det hände ju ett par gånger att jag var ute och brände runt själv. Har bestämt för mig att något slags skyldighet förelåg henne, att hon var ansvarig i någon grad.

Kan ju inte vara förbjudet att tappa bort varandra, hon var ju ute o åkte. Någonstans.

När du åker med din handledare åker du på hans körkort, dvs, kör du för fort får din handledare böterna, och förmodligen blir han lite konstig att ha att göra med ett tag. Åker du helt själv så står det för dig själv helt och hållet.

Om man har lämp och handledare. Men ändå åker ut och kör olovligt, utan sin handledare. Bär jag då fulla ansvaret eller har handledaren något ansvar i det hela? Även om han är helt ovetande om det. Jag har nämligen hört att handledare har ett ansvar och kan "åka dit" på det. Tycker det låter orimligt.

Kanske förväxlat med om du kör en hoj som är reggad på någon annan så bär även ÄGAREN till hojen ett ansvar om att ingen kommer över nyckeln till den..

Exempel: Du tycker försäkringen är dyr & reggar hojen på din far. Du kör hojen olovligt & åker fast. Din far kan även få böter precis som du.

Kanske förväxlat med om du kör en hoj som är reggad på någon annan så bär även ÄGAREN till hojen ett ansvar om att ingen kommer över nyckeln till den..

Exempel: Du tycker försäkringen är dyr & reggar hojen på din far. Du kör hojen olovligt & åker fast. Din far kan även få böter precis som du.

Jag tror inte han förväxlat någonting, utan jag tror han ställer frågan precis som den låter:rolleyes:

Nu tänker du nog fel. Du snackar om ägaransvar, det har vi inte i Sverige sâ ägaren kan aldrig fâ böter om en annan kör hans fortdon.

Försäkringen kan dras in om gällande försäkring inte innefattar andra än just föraren men det är förvânansvärt fâ försäkringar som inte innefattar andra förare.

det är samhällets fel.........för fan vi har ju ingen lokal :mad:

Nu tänker du nog fel. Du snackar om ägaransvar, det har vi inte i Sverige sâ ägaren kan aldrig fâ böter om en annan kör hans fortdon.

Jo, om ägaren vet att föraren inte har behörighet för fordonet men lånar ut ändå. Då kommer ägaren att straffas också. Det har ett fint namn men kommer inte ihåg just nu.

Nu gäller det som sagt inte utlåning av mc. Utan ren och skär olovlig körning med egen mc utan sin handledare. Men han bär i detta avseende inget som helst ansvar om jag blir stoppad av polisen?

Vet du det eller tror du det? Några källor?

Har jag fattat det hela rätt, du har en person som är registrerad handledare åt dig, du äger din egen motorcykel.
Handledaren är ovetande om att du kör din motorcykel på egenhand utan handledarens vetskap?

Om detta stämmer så vet jag att han inte kan hållas ansvarig.
Och om detta stämmer så betyder det att du inte har fattat ett skit av vad din handledare försöker lära dig, kör inte utan körkort.

Men för all del, jag hoppas att du inte tror på mej utan ringer till polisen och frågar. Det skulle vara kul att höra svaret du får.

Källa? Det får man lära sig när man tar körkort.

Bra, då kan jag fortsätta övningsköra med molgan utan att behöva oroa mig för att min handledare åker dit på något.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti