Olovlig körning, vem bär ansvaret?

...... tycker det luktar dubbelmoral i många trådar bara.

Visst är det så, sporthoj.com är dubbelmoralens näste.

"eeyy, ja skiter i reg-plåten, då ba snuten inte vet vem ja e, ba gasa på slangen från dom , min hoj maxxa 310...jefla sutar måste ha bättre för sej än å jaga mej"

En annan gång så har hans mc som "maxxa 310" blivit stulen, då gnälls det på att polisen inte gör något. Polisen kanske har bättre för sig?

För att inte tala om alla extremt tragiska ViF trådar där snacket ofta styr in på att vi skall ta det lugnare, sluta snacka agera istället så kommer vi att slippa några trådar med avlidna människor med allt vad det innebär.

Jag står för att man skall ha rätt utbildning och kunskap för att köra motorcykel = körkortsbehörighet A , det är ett steg i att minska dödsfallen.
Kalla mig moralkärring, det gör inget, jag kallar det vuxen.

Fredrik

Går man in på sporthoj.com och skriver: "Hej! Jag tänkte ut och gasa lite utan körkort. Bär min handledare något ansvar i det hela?" - så förtjänar man fan inget körkort. :mad:

IDIOT.

Ännu en moraltantstråd, vore intressant att veta hur många av dessa moraliserande sporthojschaufförer som själva kör lagligt:rolleyes:

Jag kör sällan lagligt utanför stan men jag har körkort och betalar min egen försäkring. Hur folk kör skiter jag i sâ länge de betalar för sig själva och det gör man inte utan körkort eftersom väldigt fâ försäkringar gäller och vi andra fâr betala istället.

Nu gäller det som sagt inte utlåning av mc. Utan ren och skär olovlig körning med egen mc utan sin handledare. Men han bär i detta avseende inget som helst ansvar om jag blir stoppad av polisen?

Med den logiken skulle ju körskolan åka dit om du skriver in dig där och sedan är ute och kör själv på helgerna på din egen hoj ....

Man övningskör inte utan handledare, då buskör man.
Kör man ifrån sin handledare, då buskör man.
Kör man med handledare utan klara papper, då buskör man.
Kör man utan körkort, då buskör man.
På A svarar vi idioti, på B att samtliga ger olovlig körning som straff.
//Tobbe

Och vad säger försäkringsbolaget om någon olycka där du är vållande skulle hända om du är ute och övningskör utan handledare?

//Moralpappa som åxå har har varit ung...:tungan

Lite omoget

Men Vafan....
Måste man rådfråga ett forum på nätet för att köra utan kort och ha koll... så
man blir lite fundersam om mognadsgraden för att överhuvudtaget ta kortet.

Ännu en moraltantstråd, vore intressant att veta hur många av dessa moraliserande sporthojschaufförer som själva kör lagligt:rolleyes:

Jag kör lagligt, men det är bara för att jag är töntig och feg. Skulle jättegärna vilja vara lite outlaw som badget. :rolleyes:

Din fimp..........

Visst är det så, sporthoj.com är dubbelmoralens näste.

"eeyy, ja skiter i reg-plåten, då ba snuten inte vet vem ja e, ba gasa på slangen från dom , min hoj maxxa 310...jefla sutar måste ha bättre för sej än å jaga mej"

En annan gång så har hans mc som "maxxa 310" blivit stulen, då gnälls det på att polisen inte gör något. Polisen kanske har bättre för sig?

För att inte tala om alla extremt tragiska ViF trådar där snacket ofta styr in på att vi skall ta det lugnare, sluta snacka agera istället så kommer vi att slippa några trådar med avlidna människor med allt vad det innebär.

Jag står för att man skall ha rätt utbildning och kunskap för att köra motorcykel = körkortsbehörighet A , det är ett steg i att minska dödsfallen.
Kalla mig moralkärring, det gör inget, jag kallar det vuxen.

Fredrik

Vuxen my ass, va faan kör du sporthoj för?? För å gör knäskrap i 30 eller?
Jag har varit yrkeschaufför i över 10 år, torskade lappen häromdagen på E18 för att det från rissne är 70 för att sen bli 50 vid järva krog.
Jag råkade ligga i 82 och pga d så rök ju lappen. hade jag kört i 80 hade allt varit frid å fröjd om jag betalt på bötern på 4 lax.
Men Nej de där JÄVLA skitstövlarna till snutar (förmodar att du är en sån med, låter så i alla fall) måste ta både körkort och yrke i från mig i typ 3 månader.
Dessutom får jag 1 månad extra för indraget kort för 2 år sedan?!?! Varför i hela helvete ska man respektera saker å ting när man som hederlig medborgare (försöker i alla fall) inte får gör minsta misstag utan att hamna under ofrivillig statlig försörjning.
Menar du att jag då inte ska köra hoj på hela sommaren, bara för att vara bror duktig som du???
Du övningskörare, kör så det ryker, sannolikheten att du ska bli stoppad e minimal, så länge du inte gör wheelies längs hela Sveavägen..! Se till att du håller dig på hjulen bara :)

"En annan gång så har hans mc som "maxxa 310" blivit stulen, då gnälls det på att polisen inte gör något. Polisen kanske har bättre för sig?"
Ja stå vid E18 och plocka folks körkort!!

Yippiekayeemoterfucker :yoparty

Last edited:
Ser inte hur jag skulle köra bättre för att jag har en handledare som följer efter bakom mig eller inte. Att det är olagligt är en helt annan sak. Jag har haft B-kortet i över 8 år så trafikvana har jag ifall någon undrar.

Lånar tråden lite.

Har en "kompis" som kör sin hoj reggad på fulleffekt, men han har änsålänge bara kökort för mellanklass. Altså åker han dit för olovlig körning om han åker fast.
Vad blir då straffet för detta? Indraget körkort? Kan han glömma att få tungt kort?

/paco

Jag kör sällan lagligt utanför stan men jag har körkort och betalar min egen försäkring. Hur folk kör skiter jag i sâ länge de betalar för sig själva och det gör man inte utan körkort eftersom väldigt fâ försäkringar gäller och vi andra fâr betala istället.

Trafikförsäkringen gäller även om MC-föraren inte har körkort:fakta :7peta

Men Nej de där JÄVLA skitstövlarna till snutar (förmodar att du är en sån med, låter så i alla fall) måste ta både körkort och yrke i från mig i typ 3 månader.

Appappapp, nu tar vi det lite lugnare med resonemanget här. Det var inte skitstövlarna som såg till att du blev av med körkort och jobb under 3 månader. Det var faktiskt du själv. :mattias

Om man är så beroende av körkortet borde man kanske vara liiiite mer försiktig med hastighetsgränserna. Om du blev klockad för 82 på 50-väg visade din hastighetsmätare dessutom med stor sannolikhet ca 90-95km/h (alla hastighetsmätare visar lite för mycket, samtidigt som polisens radar/lasar har viss säkerhetsmarginal).
Med det sagt kan jag meddela att jag också kör för fort ibland, trots att jag behöver körkortet i yrket. Men om jag skulle köra 30+ för fort och torska lappen, inte fasiken skulle jag skylla på någon annan än mig själv eller, för den delen, skriva ett inlägg på sporthoj.com där jag spyr galla över polisen som gjorde sitt jobb. Surt? Javisst. Men helt självförvållat.

Och vad säger försäkringsbolaget om någon olycka där du är vållande skulle hända om du är ute och övningskör utan handledare?

//Moralpappa som åxå har har varit ung...:tungan

Ja du moralpappa, det kan väl vara olika. Hos Folksam så blir följden att självrisken ökar från 1000 kr till 1/10 av prisbasbeloppet (40300/10) d.v.s. 4030 kr.:)

Lånar tråden lite.

Har en "kompis" som kör sin hoj reggad på fulleffekt, men han har änsålänge bara kökort för mellanklass. Altså åker han dit för olovlig körning om han åker fast.
Vad blir då straffet för detta? Indraget körkort? Kan han glömma att få tungt kort?

/paco

Olovlig körning ger böter eller fängelse.

"
Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott
3 § För någon uppsåtligen körkortspliktigt fordon utan att vara berättigad att föra sådant fordon, dömes för olovlig körning till böter. Har han tidigare innehaft körkort som blivit återkallat eller har brottet skett vanemässigt eller är det eljest att anse som grovt, må dömas till fängelse i högst sex månader.
För någon körkortspliktigt fordon med uppsåtligt eller oaktsamt åsidosättande av föreskrift, som meddelats i fråga om rätten att föra sådant fordon, dömes till böter.
Om någon uppsåtligen eller av oaktsamhet såsom förare av körkortspliktigt fordon anställer och brukar den som inte äger rätt att föra fordonet, eller i annat fall tillåter någon annan att föra sådant fordon utan att denne är berättigad därtill, dömes likaledes till böter.
Första, andra och tredje styckena äger motsvarande tillämpning på förare av traktor, motorredskap eller spårvagn och på den som anställer eller brukar sådan förare eller eljest tillåter någon att föra traktor, motorredskap eller spårvagn. Lag (1999:880).
"

Lägg därtill att du kan bli av med körkortet. Indraget körkort är inget STRAFF i juridisk mening (även om körkortsinnehavaren uppfattar det så) utan det beslutas av länsstyrelsen från fall till fall, dvs länsstyrelsen gör en individuell bedömning av lämpligheten för vederbörande att ha körkort.

Lånar tråden lite.

/paco

Vad jag förstått så innebär det olovlig körning. Din "kompis" måste ju ha kk för den behörigheten han kör och det har han ju inte i det fallet.
För mer info kan man ju kolla http://www.trafikjuristen.se.

Om man ser det rent praktiskt så är väl risken för upptäckt rätt liten om inte din "polare" kör i 200 med sin R6a och polisen får syn på honom. Är ju rätt lätt att räkna ut att det inte är några 25 kw då:näsblod

Vilket jädrans jidder om att köra utan kort!
Fattar inte ens tanken att hålla på o köra utan.
För fort har nog alla kört. Åker man dit är det ens eget fel.
Vi har de lagar o hastighets gränser som är i det här landet. Bara o acceptera!

Istället för o tjaffsa här så kan man ju sätta sig på hojen o ha jävligt skoj istället. Dom som inga kort har... ut o övningskör då...!!!
Om man nu är så duktig att köra utan kort så kostar det inte många kronor att skriva upp o sen kirra uppkörningen.

:arsele

Olovlig körning ger böter eller fängelse.

"
Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott
3 § För någon uppsåtligen körkortspliktigt fordon utan att vara berättigad att föra sådant fordon, dömes för olovlig körning till böter. Har han tidigare innehaft körkort som blivit återkallat eller har brottet skett vanemässigt eller är det eljest att anse som grovt, må dömas till fängelse i högst sex månader.
För någon körkortspliktigt fordon med uppsåtligt eller oaktsamt åsidosättande av föreskrift, som meddelats i fråga om rätten att föra sådant fordon, dömes till böter.
Om någon uppsåtligen eller av oaktsamhet såsom förare av körkortspliktigt fordon anställer och brukar den som inte äger rätt att föra fordonet, eller i annat fall tillåter någon annan att föra sådant fordon utan att denne är berättigad därtill, dömes likaledes till böter.
Första, andra och tredje styckena äger motsvarande tillämpning på förare av traktor, motorredskap eller spårvagn och på den som anställer eller brukar sådan förare eller eljest tillåter någon att föra traktor, motorredskap eller spårvagn. Lag (1999:880).
"

Lägg därtill att du kan bli av med körkortet. Indraget körkort är inget STRAFF i juridisk mening (även om körkortsinnehavaren uppfattar det så) utan det beslutas av länsstyrelsen från fall till fall, dvs länsstyrelsen gör en individuell bedömning av lämpligheten för vederbörande att ha körkort.

Värt att belysa angående påföljden fängelse är ju denna del "Har han tidigare innehaft körkort som blivit återkallat eller har brottet skett vanemässigt eller är det eljest att anse som grovt, må dömas till fängelse i högst sex månader."

Verkar således som det krävs en del för att få fängelse för olovlig körning, är väl knappast särskillt vanligt heller, eller är det det?

Värt att belysa angående påföljden fängelse är ju denna del "Har han tidigare innehaft körkort som blivit återkallat eller har brottet skett vanemässigt eller är det eljest att anse som grovt, må dömas till fängelse i högst sex månader."

Verkar således som det krävs en del för att få fängelse för olovlig körning, är väl knappast särskillt vanligt heller, eller är det det?

Det är inte särskilt vanligt vad jag vet, nej. Men fängelse finns på straffskalan i extrema fall.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!