Oljor!...

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Hoj
Sålda fifan
...är verkligen det mest komplexa och tråkiga jag vet när det kommer till motorer.
Vilken olja på den svenska marknaden motsvarar någon av dessa idag?

1000019662.jpg

Vad är det för hoj, jag blir nyfiken då det ju verkar vara "vanliga" motoroljor som specas, är det nån äldre hoj?

Jag körde Texaco Havoline 20W50 i jänkebilarna förr, går säkert att få tag på även nu och den är en vanlig mineral motorolja. Castrol GTX20W50 är väl också en vanlig mineral oja. Är ingen våt koppling inblandad så bör ju vilken 20W50 mineral olja funka.

Biltema har ju sin Classic olja https://www.biltema.se/bil---mc/bil...-till-veteranfordon-20w-50-4-liter-2000053303

Oljemagasinet verkar ju ha en av de specade oljorna Castrol XL20W50 https://www.oljemagasinet.se/index.php?route=product/product&product_id=537&path=147_148&av=SAE 20W-50|Viskositet

Motorer från 80-talet och tidigare har ofta en härdning av kamaxeln som behöver zink (zddp) i oljan för smörjning.

Zink förstör katalysatorer så oljor till moderna motorer saknar zink.

Är motorn äldre så ska du alltså inte ha en ”modern” olja utan leta efter en med zink.

Det där är ju oljor från stenåldern, det finns knappast någon olja idag som motsvarar dessa. Även den sämsta oljan som finns att köpa lär vara bättre än någon av de där.
Vad är ditt syfte med detta inlägg? Om du försöker hjälpa så har du misslyckats och påståendet är dessutom helt felaktigt. 😏

Last edited:
Mobile1 ersatte Mobil o den säljs väl än idag av ExxonMobile testa den kanske.

Det är en engelsman från tidigt 70 med våtkoppling.

Ni som vet mer, när kommer speciella oljor till motorcyklar med våtkoppling? Jag har för mig att kompisens Royal Einfield Bullet 500 har "vanlig" motorolja i motorn, kopplingen och i växellådan men att alla tre har sin egen olja. Dock är väl den konstruktionen från sent 40-tal eller tidigt 50-tal.

De där oljorna som är specade i manualen verkar ju vara vanliga motoroljor i alla fall som jag tolkar det så då borde ju vilken 20W50 mineral motorolja funka. Det verkar ju gå att köpa Texaco och Castrol 20W50 eller Biltema.

Hitta denna som förmodligen är inköpt för just denna cykeln men är bara en liter, ska va 4 pints i motorn så det räcker inte långt. Dessutom är den förmodligen över 40 år gammal. 😄
1000019670.jpg

Ok så om jag fattat allt rätt så ska oljan vara 20w-50, mineral eller delsyntet anpassad för mc med våt koppling. I övrigt spelar det ingen roll?

Hitta denna som förmodligen är inköpt för just denna cykeln men är bara en liter, ska va 4 pints i motorn så det räcker inte långt. Dessutom är den förmodligen över 40 år gammal. 😄
View attachment 520606

Ok så om jag fattat allt rätt så ska oljan vara 20w-50, mineral eller delsyntet anpassad för mc med våt koppling. I övrigt spelar det ingen roll?

Jag är som sagt väldigt nyfiken på hur det är med oljor för våtkoppling och när dessa började användas? Går i och för sig säkert att googla fram det.

Om jag inte fattar det hela helt galet är oljorna som nämns i manualen bla Castrol GTX 20W50 och Texaco Havoline oljan en "vanlig" mineral motorolja som inte har tillsatser för våtkoppling utan är en motorolja, men jag kan ju ha fel. Står det några specar på burken du har? Gör det det får du ju hyfsat enkelt reda på vad den gamla Castrol GTX20W-50 oljan kan ha för motsvarigheter idag.

Vore kanske ännu lättare om du skulle säga mer exakt vad det är för märke och modell på hojen för många äldre engelska hojar har väl separata oljor till motorn, kopplingen och växellåda. Om oljan bara går runt i motorn är det väl ganska onödigt med en olja för våtkoppling och bara att köpa en valfri 20W-50 mineral olja vilket bör finnas lite över allt.

Det där är ju oljor från stenåldern, det finns knappast någon olja idag som motsvarar dessa. Även den sämsta oljan som finns att köpa lär vara bättre än någon av de där.

Håller nog med om detta med det är väl inget större problem? Kör man med en modernare 20W-50 mineralolja lär det väl funka precis lika bra.

Tidigare körde jag min norton 1970 på castrols classic 10w30 men hittar den ej längre... Så nu kör jag deras classic 20w50. Rekommenderas till veteraner.

Ni som vet mer, när kommer speciella oljor till motorcyklar med våtkoppling? Jag har för mig att kompisens Royal Einfield Bullet 500 har "vanlig" motorolja i motorn, kopplingen och i växellådan men att alla tre har sin egen olja. Dock är väl den konstruktionen från sent 40-tal eller tidigt 50-tal.

De där oljorna som är specade i manualen verkar ju vara vanliga motoroljor i alla fall som jag tolkar det så då borde ju vilken 20W50 mineral motorolja funka. Det verkar ju gå att köpa Texaco och Castrol 20W50 eller Biltema.

Om växellådsoljor. En 75W90 olja har ungefär samma viskositet som en 50 motorolja.
Så för en klassisk engelsman med separat växellåda funkar det bra.
Men vissa GL5 oljor är aggressiva mot gulmetall. GL4 ok.
Multigrade motoroljor kom i början på sextiotalet, så gamla handböcker specar rak olja.
20W50 funkar som ersättning.
Om primär transmission. Många tror att gamla engelsmän har våtkoppling. Men oljan är där främst för att smörja primärkedjan. Viktigt att inte överfylla. Somliga (som jag) kör med nån modern mc olja JASO MA2. Andra använder ATF oljor. En del kör vanlig motorolja.

Jag är som sagt väldigt nyfiken på hur det är med oljor för våtkoppling och när dessa började användas? Går i och för sig säkert att googla fram det.

Om jag inte fattar det hela helt galet är oljorna som nämns i manualen bla Castrol GTX 20W50 och Texaco Havoline oljan en "vanlig" mineral motorolja som inte har tillsatser för våtkoppling utan är en motorolja, men jag kan ju ha fel. Står det några specar på burken du har? Gör det det får du ju hyfsat enkelt reda på vad den gamla Castrol GTX20W-50 oljan kan ha för motsvarigheter idag.

Vore kanske ännu lättare om du skulle säga mer exakt vad det är för märke och modell på hojen för många äldre engelska hojar har väl separata oljor till motorn, kopplingen och växellåda. Om oljan bara går runt i motorn är det väl ganska onödigt med en olja för våtkoppling och bara att köpa en valfri 20W-50 mineral olja vilket bör finnas lite över allt.

Håller nog med om detta med det är väl inget större problem? Kör man med en modernare 20W-50 mineralolja lär det väl funka precis lika bra.
Motorn är er BSA B50.

Jag tror jag landat i biltemas Classic 20w-50 till motorn, 80-90 olja som jag redan har hemma till växellådan och någon billig ATF från Biltema för gaffeln.
Bifogar sidan från boken som specar alla oljor.

Jag vänder mig mot Two Stroke Mans påstående att vikten modern olja som helst är bättre än de boken anger då jag förstått det som att äldre motorer kan vara känsliga mot tillsatser i vissa moderna oljor.1000019673.jpg

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!