Oljiga drev och kedja

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Smörjer med pipett på varje oring med en blandning av en klick molybdendisulfidfett och motorolja.

Uhm, men smörjs inte en o-ringkedja innifrån..? Externa smörjan gör livet lättare för rullarna att mejta dreven och inte rosta. Ivfsh, kleggig kedjesörja efter varje körning låter den leva längre och det kan tydligen göras enkelt eller mer intrikat. ;-)
 

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Ort
kommun/län
Hoj
Honda VFR800-98
Uhm, men smörjs inte en o-ringkedja innifrån..? Externa smörjan gör livet lättare för rullarna att mejta dreven och inte rosta. Ivfsh, kleggig kedjesörja efter varje körning låter den leva längre och det kan tydligen göras enkelt eller mer intrikat. ;-)
Jag har grabbat tag i kedjan innan jag gått in och hälsat på den lokala hojmånglaren utan att denne vetat var min högerhand varit. Är fortfarande kund där. Så visst mår oringar prima därmed inget ont sagt om kedjesprej. Tar kanske en halvtimme att smörja men gör det bara efter halvannan full tank. Kontemplativt är det lite på nåt vis;-)
 
Last edited:

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Skälet till att rengöra kedjan är att få bort sand och annat som fastnat i den klibbiga kedjan. Sen på med ny smörja som skonar dreven och utsidan på rullarna.
Förr i tiden (innan O-ringkedjor) hade många motorcyklar oljesmörjning som droppade på olja på kedjan.
Otätade kedjor badades i fotogen, borstades med tandborste (inte den man använde i truten), spolades av med vatten och hängdes på tork. Sen koktes dom i en burk med en smält blandning av fårtalg och grafit. Minns fortfarande stanken av fårtalg.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Biltemas kedjespray (racing) är en skummande kedjespray, den är suveran o ta med en trasa efteråt och göra rent länkar samt torka bort överflödet, du får en glänsande och smord kedja på samma gång! ett tips som både går att använda för rengörning och smörjning på en o samma gång :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag torkar av kedjan med torr frottéhandduk efter varje runda oavsett om jag kört en eller tio mil, alltså medan kedjan är varm. Smörjer med pipett på varje oring med en blandning av en klick molybdendisulfidfett och motorolja.

:hihi:hihi:hihi:hihi:hihi:hihi:hihi:hihi:hihi:hihi:hihi:hihi:hihi:hihi:hihi:hihi

Vad det gäller mig så brukar jag numera aldrig göra ren kedjan. Bara smörja kedjan.
Kedjan rengör sig själv vid passagen av främre kedjedrevet.
Där den slänger av en blandning av kedjesmörja och sand.
Så då och då tar jag loss kåpan över främre kedjedrevet och med flat skruvmejsel, tandborsten (begagnad), toapapper (obegagnat) och lampolja går jag loss på gegget.
 
Last edited:
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top