Oljetörstig bil

Dallaas

Medlem
Gick med
20 May 2019
Hoj
Suzuki GSX R600 -99
Visste inte om jag skulle lägga den här eller överflödiga diskussioner men testar här.

Tjejens Opel Kombo från -07 har varit utan oljebyte under ett par två tre år men fick nyligen bytta filter och olja hos en mek. Efter byter drar bilen 1(!) liter olja /50 mil.

Är det troligt att bilen kan förbruka sådana mängder eller är det troligtvis läckage?
Oljan var jävigt risig när den bytes men bilen i sig drack knappt något.
Tacksam för alla svar!

Kan nu konstatera när tjejen kommit hem att det droppar olja vilket är ett stort oljeläckage med andra ord. Vad kan meken gjort fel som gör att det läcker så pass mycket?

Kan nu konstatera när tjejen kommit hem att det droppar olja vilket är ett stort oljeläckage med andra ord. Vad kan meken gjort fel som gör att det läcker så pass mycket?
Dragit sönder gängorna till oljepluggen ligger nog högt på listan

Inne på samma som sportbike.

Insats filter, inte bytt oring/oring kommit snett.

Vanligt filter, Gammla gummitätning en suttit kvar o då fått dubbla som glider isär och då läcker.

Bägge ovanligt men händer då o då med ouppmärksamm service personal

Inne på samma som sportbike.

Insats filter, inte bytt oring/oring kommit snett.

Vanligt filter, Gammla gummitätning en suttit kvar o då fått dubbla som glider isär och då läcker.

Bägge ovanligt men händer då o då med ouppmärksamm service personal

Detta har nog alla varit med om som bytt oljefilter några gånger… och vet hur dum man känner sig när det händer.
:)

Detta har nog alla varit med om som bytt oljefilter några gånger… och vet hur dum man känner sig när det händer.

Jag lyckades få en kabel i kläm mellan filtret och sätet.
Hur mycket jag än efterdrog det allt mer kladdiga oljefiltret slutade det inte att läcka.
Så jag beslutade att det var fel på tätningen och tog loss filtret, då såg jag kabeln... :huvet

Been there, done that. Oljebyte på hojen och det råkade bli dubbla o-ringar då jag inte såg att den gamla satt kvar. Fascinerande hur få sekunder som krävdes för att skapa en kvadratmeterstor oljepöl på garagegolvet ?

Back