Oljeläckage, gammal hoj. Röra eller köra?

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
Jag köpte för nån vecka sen en gammal Honda cbx600e -83

Säljaren upplyste om att motorn fuktar lite olja i bakkant på cylidrarna men inga mängder. Detta problem uppstod tydligen efter att man gjort i ordning motorn. ( Slipat ventiler, etc. )

Jag har kört 50 mil nu och uppskattar den synliga mängden till ungefär nån tesked som lagt sig i bakkant på cylinderraden. Ingen direkt oljeförbrukning när jag kollar på stickan.

Motorn går bra i övrigt startar alltid och det varken ryker eller luktar konstigt om den.

Så till frågan. :va

Är det bara att köra, vara glad och hålla koll på oljenivån? Vågar man testa något motortätningsmedel eller gör det mer skada än nytta? Kommer kopplingen/motorn paja om man provar?

Vi pratar om en hoj som kostar 13-lök så motivation till några större operationer är högst begränsad.

Jag hade helt klart kört vidare och varit glad och nöjd iaf.

Möjligen hade jag varmkört hojen lite och lyft på ventilkåpan för att dra åt toppmuttrarna lite för att se om detta stoppar läckan.

Annars är det bara att köra.

En tesked olja på 50 mil är inget för en gammal hoj. Fyll på om du tycker det blir låg oljenivå.

If it ain't broken, don't fix it. :fakta

Kollade på din CBX i garaget den ser ju jäkligt välvårdad ut.

Den är grymt fin! Inte en buckla nån stans. Det var därför jag köpte den trotsläckan.

Möjligen hade jag varmkört hojen lite och lyft på ventilkåpan för att dra åt toppmuttrarna lite för att se om detta stoppar läckan.

Annars är det bara att köra.

En tesked olja på 50 mil är inget för en gammal hoj. Fyll på om du tycker det blir låg oljenivå.

Tack för tipset! Börjar den dra mer skall jag prova det!

Last edited:
Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard