Oljekyld (85-91) Suzuki GSX-R750 tråden

Renoverade huvudcylindern uppe vid kopplingshandtaget och kollade alla slanganslutningar. Den tar nog in luft/läcker nere vid slavcylindern. Letade länge efter en annan cylinder utan att hitta någon till rimligt pris. Hojen var risig redan när jag köpte den för drygt tio lök, och har bara bytt det som har varit viktigt för säkerheten, som däck, drivpaket, batteri och packningar i dämparna. Resten har fått vara som det är. Ville ha en billig hoj att pendla med. Brorsan ska övningsköra på den, så den lär nog få några nya skrubbsår...

Gick ner o kollade på den idag. Försökte göra en "att-göra-lista". Kom snabbt underfund med att det inte är ekonomiskt försvarbart att börja renovera. Det är billigare att köpa en annan, fräschare att greja med. Ska ev fortsätta hålla den igång, för den är trevlig att åka på. Har en Sv1000s -04 också, om man vill finåka.


Går det inte att köpa en renoveringssats till slavcylindern!? En sak är ju säker, den kommer bara att öka i värde, så behåll den!

Bara mina 2 öre...
 
Last edited:

Nä Gunnar, din -91:a är sjukt fin, önskar min vore i lika vackert skick! Men vet inte om det ens är lönt att lägga ner jobb på att försöka få den så fin, men det är helt klart den vackraste oljekylda Gixxern... Nu kommer jag väl få på nöten av andra!

Det jag menade Gunnar, var att du säkert har hittat nån skruv med påbörjan till lite ytrost eller nåt... Å den fixar du säkert till nyskick!

Har du förresten sålt ditt 4-1 system än?

//Thomas
 
Nä Gunnar, din -91:a är sjukt fin, önskar min vore i lika vackert skick! Men vet inte om det ens är lönt att lägga ner jobb på att försöka få den så fin, men det är helt klart den vackraste oljekylda Gixxern... Nu kommer jag väl få på nöten av andra!

Det jag menade Gunnar, var att du säkert har hittat nån skruv med påbörjan till lite ytrost eller nåt... Å den fixar du säkert till nyskick!

Har du förresten sålt ditt 4-1 system än?

//Thomas

Hej det finns några skruvar i bakre innerskärm som oxiderat lite sedan -91. Man kan se det på denna bild: http://suzuki.medial.com/gsxr/91/hjulhus1.jpg

BSM 4-2-1-systemet finns kvar lika oanvänt som när jag köpte det.
Dvs hade gått 100 mil på en tysk hoj. Nu 3000:-
avgas1.jpg
 
Last edited:
Hej det finns några skruvar i bakre innerskärm som oxiderat lite sedan -91. Man kan se det på denna bild: http://suzuki.medial.com/gsxr/91/hjulhus1.jpg

BSM 4-2-1-systemet finns kvar lika oanvänt som när jag köpte det.
Dvs hade gått 100 mil på en tysk hoj. Nu 3000:-
avgas1.jpg


Oj, ja jag har bra mycket som skulle behövas fixas om jag ska få den i fint originalskick, vet inte ens om det är lönt... Alla kåpor har någon spricka någonstans, rosten kommer lite varstans, kåpglaset är väldigt mörktonat och original verkar vara helkört att få tag på (Är din nitad i kåpan?), bulig tank med mera... Det är helt enkelt väldigt mycket att göra om det ska bli riktigt fin.

Har funderat på att göra en 7/11 av den med något schysst 4-1 system och försöka lätta den en hel del, det vore ju kul att kunna hänga med dom nyare maskinerna!

//Thomas
 
Kan tänkas bli lite "reluctant sale" framöver, jag skall downsiza mina MC-innehav med 50% framåt vårkanten och då blir GSX-R750 88:an till salu.
Det är en fasligt kul maskin men jag tror jag skall nöja mig med 91:an.
 
Riktigt fina hojar, Gunnar!! Min ser bedrövlig ut. ( Gjorde redan när jag köpte den ).
 
en liten fråga från en som är ny på de här med hoj.. men hur tar man bort tanken lättast.. med tanke på bensin kran och dyligt.. tänkte byta stifft å lite.. (gsx-r 750-92:a) tack på förhand mvh greeen..
 
en liten fråga från en som är ny på de här med hoj.. men hur tar man bort tanken lättast.. med tanke på bensin kran och dyligt.. tänkte byta stifft å lite.. (gsx-r 750-92:a) tack på förhand mvh greeen..


Det är bara till att lossa sadeln sedan har du två bult i bakkant av tanken, lossa dom sedan är det bara och lossa tanken bakåtuppåt. Slangarna är inga bekymmer och lossa i bensinkranen.
 
liten fråga min -89 är en hypersport vad menas med det ... har även läst mig till slingshot ??? vad är skillnaden eller är det samma eller ??????

mvh fövirrad
 
Det är väl lite "hajping"-varumärken.
Hypersport kan väl anses beyda att det handlar om toktrimmade hojar som höjer nivån bortom vad som därförinnan var möjligt :) Reklamsnickarna tänkte väl på "Supersport" och vad kan låta värre än det...hmmm..super duper.??.nja...hyper??...ja där har vi det!..HyperSport !!

Slingshot (slangbella på svenska, http://en.wikipedia.org/wiki/Slingshot ) skall anspela på CV-förgasarna fr om 1988.
Trottelresponsen var väl minst lika bra på föregångarna så jag är osäker om de vågade antyda att det skulle skett någon förbättring där??,. Man torde väl inte ha varit ironiska, typ först gasar man på och efter ett tag kommer allt som med en slangbella :) Fjjong !!
 
Last edited:
Min 86:a har i vinter valt att sluta tända bromsljuset när jag bromsar med handbromsen. Någon som har tips på var jag ska börja leta först? Ser ingen trasig sladd någonstans. Var sitter kontakten som tänder ljuset? Uppe vid handtaget?
 
Nytt 4-1 system

Har nu köpt Gunnars mkt fina Bsm system till min Gsxr 750 -88. Ser fram emot att sätta på det på hojen. Tack Gunnar för köpet ,jag är mkt nöjd.
 
Min 86:a har i vinter valt att sluta tända bromsljuset när jag bromsar med handbromsen. Någon som har tips på var jag ska börja leta först? Ser ingen trasig sladd någonstans. Var sitter kontakten som tänder ljuset? Uppe vid handtaget?

hej har en ny mickro brytare ligger som jag inte behöver pris 100kr med frakt den är fortfarande i suzuki påsen
mvh peter
 
har lite delar ut på annons till en -89 kåpor och ställning handtag ja hela fram änden och orginal avgassystem....tänkte bygga street av den så ja nu säljs det net mesta är nerslipat och sprutspcklat ev intresserad av delar för ombygge til street
bilder finns i mitt garage

mvh sonny:yoparty
 
Har nu köpt Gunnars mkt fina Bsm system till min Gsxr 750 -88. Ser fram emot att sätta på det på hojen. Tack Gunnar för köpet ,jag är mkt nöjd.

Att åka in på Polisskolans område med den obesiktade Previan och mötas av uniformerad polis var en thriller :) men jag var snabb med att få upp bakluckan så inte skattemärket syntes :D

Hör gärna av dig när du fått det monterat !
Är nyfiken på hur det fungerar, hade gärna provat det själv men jag hade redan ordnat tillräckligt bra annat system till 88:an.
 
Att åka in på Polisskolans område med den obesiktade Previan och mötas av uniformerad polis var en thriller :) men jag var snabb med att få upp bakluckan så inte skattemärket syntes :D

Hör gärna av dig när du fått det monterat !
Är nyfiken på hur det fungerar, hade gärna provat det själv men jag hade redan ordnat tillräckligt bra annat system till 88:an.


Jaså obesiktat.. inte bra! Tur då att du sålde ett så fint system till mig!!!

Skämt åsido, du verkar vara en god människa som snart besiktar fartvidundret (previan alltså).

Nu gäller det dock att få dit systemet och få fart på cykeln. Jag har dock lite problem med förgasarna. Den är lite svårstartad samt att på låga varv så går den kasst, så att den nästan stannar. Kommer den dock upp i lite varv så går den grymt bra. Köpte den av en kille som inte Hade kört den på länge. Gunnar du sa något om luftskruven?? Detta är jag kass på!! Hur ska den stå tro? är det bara att skruva tills den går bättre. Tänkte att jag skulle kolla lite själv och ev ta loss förgasarna och rengöra dom.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top